وزارت جهادکشاورزی علت رانش محور بجنورد-آشخانه را بررسی می‌کند

بجنورد-ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: وزارت جهاد کشاورزی کار مطالعه پایدارسازی محور بجنورد-آشخانه در محدوده روستای خندقلو بر اثر رانش زمین را در دست اقدام دارد و این طرح را بررسی می کند.

مهدی رشیدی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: انجام پایدارسازی در این محور نیازمند مطالعات جامعی از ساختار زمینی شناختی است و در این زمینه تیمی از پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی برای انجام این مطالعات در استان حضور یافت.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات عمرانی برای پایدارسازی این مسیر تخریبی انجام شده ولی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که ادامه عملیات عمرانی نیازمند دستیابی به اطلاعات بیشتر زمین شناسی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی افزود: محور بزرگراهی بجنورد-آشخانه در سال ۹۹ دچار رانش و تخریب شد که مقاوم سازی، مرمت و تثبیت آن در همان سال به صورت موقت انجام ولی تکمیل این طرح با وجود رانش های جدید باید مورد مطالعه قرار می گرفت.

وی با بیان اینکه پیمانکار پروژه ایمن سازی ‌و تثبیت جاده تخریب شده بجنورد- آشخانه ۱۵۰ میلیارد ریال مطالبه دارد افزود: برآورد می شود برای مقاوم سازی و تثبیت جاده تخریبی ناشی از رانش در مسیر بزرگراهی بجنورد-آشخانه در محدوده روستای خندقلو ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شود.

به گزارش ایرنا، محور بجنورد- آشخانه در محل دوراهی روستای خندقلو در بهار سال ۹۹ از دامنه پایین دست شروع به رانش و موجب تخریب ۱۰۰ متر از باند جنوبی و ۲۰۰ متر از باند شمالی شد و مرمت جاده به صورت موقت انجام شد.

علت یابی این موضوع در سال ۹۹ با انجام مطالعات رانش و تحلیل پایداری با مهندسان مشاور قرارداد منعقد شد و در بررسی های صورت گرفته علت اصلی بروز مشکلات، وجود خاک‌های دستی زیر باند شمالی، بالا آمدن آب های زیر زمینی و رانش در اثر تغییر مسیر جریان آبهای سطحی و زیر زمینی اعلام شد.

اردیبهشت ماه پارسال عملیات اجرایی این طرح آغاز و در حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ متر مکعب عملیات خاکبرداری در محل انجام شد و اقدامات لازم برای زهکشی باند شمالی به صورت عرضی و طولی انجام و در نهایت پس از حدود ۲ ماه محور باند شمالی تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت، در ادامه روند اجرایی برای رفع نواقص باند جنوبی مطالعات تکمیلی توسط چندین مشاور انجام و از نیمه آبان ماه امسال عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

خراسان شمالی در حد فاصل استان های شمالی کشور به مشهد مقدس واقع است و بیش از پنج هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۲۲ گردنه دارد که اسدلی در محور بجنورد- اسفراین و امین الله در محور بجنورد - جنگل گلستان از گردنه های سخت گذر این استان محسوب می شوند.

آشخانه، مرکز شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha