پیک پنجم کرونا و خطری که در اردبیل جدی گرفته نمی‌شود

اردبیل - ایرنا- ویروس دلتا از چند روز پیش به اردبیل رسیده است، نخستین مورد آن در استان شناسایی و تایید شد و با افزایش شمار کرونایی‌ها وضعیت شهر اردبیل از نارنجی به قرمز و شهرستانهای مشگین شهر و پارس‌آباد نیز از زرد به نارنجی تغییر یافت و این در حالی است که هنوز تغییری در رفتارها مشاهده نمی‌شود.

گویی ترس از کرونا ریخته است، مسافرت‌ها همچنان برقرار است و با وجود محدودیت‌ها هنوز می‌توان تعداد قابل توجهی خودروهای با پلاک غیر بومی در بیشتر شهرستان‌های استان از جمله اردبیل مشاهده کرد، در شهر سیاحتی سرعین و مشگین‌شهر تعداد مسافران بیشتر هستند مسافرانی که کمترین توجه را به خطر ویروس کرونا دارند.

در سطح شهر اردبیل که پرسه می‌زنی اوضاع چندان تفاوتی با هفته‌های نارنجی گذشته با  وضعیت قرمز امروز نمی‌بینی،  همه چیز برقرار است، قهوه خانه‌ها، تالارهای عروسی، پاساژها، صنوف مختلف، پارک‌ها و شهربازی‌ها و انبوه شهروندانی که ماسکی بر دهان ندارند و به کرونا و وضعیت قرمز موجود دهن کجی می‌‍کنند.

در مقابل گل فروشی‌ها، ماشین‌های عروس برای تزیین صف بسته‌اند، تالارها هم کم و بیش برقرار است و شبانگاهان که صدای موزیک و موسیقی از خانه‌ها بلند است و بریز و بپاش و ازدحام میهمانان. محرم نزدیک است و خانواده‌ها ردیف بسته‌اند برای پیوند فرزندانشان هر چند به بهای گسستن پیوند زندگی  افراد دیگری.

همه جا ازدحام است و این روزها ازدحام در برابر بیمارستانها و آرامستان‌ها نیز در حال افزایش است .

تا چندی پیش با تثبیت اوضاع تعداد بستری‌ها در بیمارستانها به نزدیکی‌ ۱۰۰ مورد رسیده بود اما بی توجهی و شروع پیک پنجم آمار مبتلایان به ویروس کرونا را در استان  افزایش داده و هم اکنون بر اساس آمارهای رسمی ۲۵۰ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: ۵۶ نفر از این تعداد در بخش های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

دلتا و وضعیتی قرمزی که در اردبیل هنوز سرخ نیست

دکتر شهرام حبیب زاده افزود: شمار بیماران بستری و سرپایی کووید.۱۹ در سطح استان به شدت در حال افزایش است و با توجه به شدت چرخه شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل، حداقل ۹۰ درصد مردم، باید معتقد و عامل به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای توقف این فرایند باشند.

وی افزود: موج جدید شیوع کرونا که از جنوب و جنوب شرق کشور آغاز شده، به استان اردبیل نیز رسیده است و بر همین اساس، وضعیت شهر اردبیل در مقایسه با سایر شهرهای استان به مراتب حادتر است و انتظار می‌رود که علاوه بر اردبیل، سایر شهرها نیز در چند روز آینده وارد وضعیت قرمز شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین با اشاره به قرار گرفتن شهرستان اردبیل در وضعیت قرمز و شهرستان‌های پارس‌آباد و مشکین‌شهر در وضعیت نارنجی بیان کرد: هم‌اینک شهرستان‌های گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال و بیله‌سوار در وضعیت زرد قرار دارند.

محدودیت‌های کرونایی ؛ شاید هفته دیگر 

با اینکه وضعیت کرونایی شهر اردبیل  از شنبه گذشته قرمز شده است و ۲ شهرستان دیگر استان نیز نارنجی شده‌اند ولی هنوز خبری از اعمال محدودیت‌های جدی و نظارت بر امور در این مناطق نیست و اوضاع چندان فرقی با گذشته ندارد.

رسانه‌ها از قول استاندار اردبیل نوشتند که فعالیت تالارهای عروسی با ۲۰ درصد ظرفیت تا آخر هفته مجاز است و از هفته آینده برگزاری مراسم عروسی در تلارها  و منازل مسکونی  ممنوع خواهد شد.

اکبر بهنامجو  به صورت صریح به تعطیلی  پاساژها و بازارهای سرپوشیده اشاره نکرد اما گفت که این مکان‌ها ملزم به رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی هستند.

فرماندار اردبیل هم  گفت که هم اکنون وضعیت این شهرستان قرمز بوده و محدویت‌های کرونایی در آن اجرا می‌شود.

مسعود امامی یگانه  افزود: فعالیت رستوران‌ها، مراکز غذاخوری، اغذیه فروشی‌ها به صورت بیرون بر و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی امکان پذیر بوده  و فعالیت باشگاه‌ها و مراکز ورزشی در فضای بسته نیز ممنوع است.

او اضافه کرد: در راستای حمایت از اصناف و بازاریان مقرر شده با اخذ تعهد و نظارت اتحادیه‌های مربوطه با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی فعالیت کنند.

وی گفت: ورود خودروها با پلاک غیربومی به اردبیل و خروج از اردبیل با پلاک بومی ممنوع بوده و برابر مقررات اعمال قانون می‌شود.

دروهمی‌ها و کم توجهی به پروتکل‌های بهداشتی متهم اصلی شروع پیک پنجم کرونا

مسئولان بهداشتی و اجرایی استان اردبیل بی توجهی به پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و نیز دورهمی ها را مهمترین عامل افزایش تعداد مبتلایان و شروع پیک پنجم کرونا در استان ذکر می‌کنند.

استاندار اردبیل گفت: برپایی دورهمی ها به بهانه های مختلف شمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان را افزایش داده است.

دلتا و وضعیتی قرمزی که در اردبیل هنوز سرخ نیست

بهنامجو با اشاره به افزایش تعداد بستری های در بیمارستانها به ۲۵۰ نفر افزود: تعداد بیماران قرنطینه در منازل نیز به حدود سه هزار نفر  رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم با هشدار به شیوع گسترده موج پنجم کرونا در استان طی روزهای آینده اعلام کرد: با توجه به مشاهده سویه دلتای این ویروس موسوم به کرونای هندی در استان و سرعت بسیار زیاد آن در سرایت پذیری و درگیری سنین پایین، باید در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص رعایت فاصله ۱.۵ متری، زدن ماسک و کاهش دورهمی دقت شود تا بتوانیم این خیز را مهار کرده و وارد وضعیت بحرانی تر نشویم.

دکتر حبیب زاده با تاکید بر ضرورت رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و سامانه های تهویه در رستوران‌ها، تالارها و مراسم عروسی اظهار کرد: برای جلوگیری از ابتلای جمعی، رعایت ظرفیت سالن‌های آبدرمانی در سرعین، مشکین‌شهر و اردبیل و نیز ظرفیت تالارهای عروسی در ایام پیش رو بسیار ضروری است.

وی همچنین افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا عنوان کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

دکتر حبیب‌زاده، برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهمترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

استاندار اردبیل با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: در بازارها نیز باید تمهیداتی برای راهنمایی مردم و مراجعان و تاکید بر رعایت پروتکل ها و ماسک اندیشیده شود.

بهنامجو تاکید کرد که  در ناوگان عمومی باید بر رعایت پروتکل های بهداشتی نظارت شود تا محدودیتی در کسب و کار آنان اعمال نشود، همچنین رستوران ها هم باید از پذیرش مشتری پرهیز کرده و  فعالیت و سفارش خود را به صورت بیرون بر قبول کنند.

به گزارش ایرنا،  روند صعودی موج پنجم شیوع بیماری کووید.۱۹ و ابتلای به ویروس کرونا در استان اردبیل که از چند روز قبل همچنان ادامه دارد به طوری که شمار بیماران بستری همزمان در این استان طی شبانه روز گذشته به ۲۵۰ نفر رسید.

مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان یک‌هزار و ۸۳۸ نفر بوده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha