۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۹:۲۴
کد خبرنگار: 1015
کد خبر: 84395768
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سختی دم و بازدم در جهنم شرجی و بی برقی گناوه

۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۹:۲۴
کد خبر: 84395768
سختی دم و بازدم در جهنم شرجی و بی برقی گناوه

گناوه– ایرنا – تابستان امسال که گرما بطور نسبی در همه نقاط کشور بویژه مناطق جنوبی افزایش چشمگیری یافته است، قطعی مکرر برق نیز در هوای شرجی و مرطوب تنفس را برای مردم شهرستان گناوه از توابع استان بوشهر سخت کرده است.

به گزارش ایرنا،  قطعی‌های مکرر  برق در هوای گرم و پر از رطوبت این روزهای مناطق جنوبی کشور که به فصل "خرما پزان" معروف شده است، بر زندگی اقشار مختلف جامعه بویژه افراد سالمند و کودکان  اثرات و پیامد نامطلوب گذاشته است طوریکه شرایط کرونایی را به سختی و دشواری سپری می کنند.

 خدمات رسانی ادارات و دستگاه های اجرایی نیز به علت از کار افتادن سیستم‌های رایانه‌ای در زمان قطعی  برق دچار مشکل می‌شود و مراجعه کنندگان باید پس از ۱.۵ تا ۲ ساعت در هوای گرم و شرجی معطل بمانند.

 اعمال خاموشی ها در منطقه‌ای که رطوبت بالا و گرمی بالای ۵۰ درجه بر هوای آن حاکم است باعث کلافه شدن مردم  و گله‌مندی آنها از  این برنامه شده طوریکه از استاندار بوشهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار دارند با رایزنی در مرکز کشور، تلاش کنند این استان از  برنامه خاموشی حذف شود.

یکی از شهروندان گناوه ای گفت: این منطقه بلحاظ موقعیت و شرایط جوی نامناسب که همراه با شرجی و رطوبت بالا و بادهای موسمی گرم است، نباید در فهرست برنامه خاموشی‌های کشور قرار گیرد.

محسن احمدی که در خانواده اش یک بیمار قلبی جراحی شده دارد، افزود: فردی که عمل قلب می کند و یا مشکل قلبی دارد، قطعی برق و آن هم در هوای شرجی، سلامتی او  را به مخاطره خواهد انداخت و دچار مشکل حاد خواهد کرد.

دیگر شهروند گناوه‌ای گفت: اعمال خاموشی در مناطق جنوب کشور با دمای هوای ۵۰ درجه برای مردم این منطقه غیرقابل قبول ،  سخت و زجرآور است.

محسن احمدی افزود: شهرهای برخوردار از هوای خنک در صورت قطعی برق نیاز به وسایل خنک کننده حتی یک پنکه رومیزی ندارند  اما در این منطقه گرمسیری آن هم به مدت ۲ ساعت قطعی و در طول چندبار در روز بویژه برای بیماران، سالمندان و کودکان زجردهنده است و دم و بازدم آنها با سختی انجام می‌شود.

یک شهروند بندر ریگی گفت: در اعمال  خاموشی‌ها بی نظمی وجود دارد  به گونه‌ای که در یک محله یک بار و در برخی نقاط بیش از ۲ تا ۳ بار و حتی در شب اعمال می‌شود.

حسین زارعی افزود:  نوبت بندی برق در جدولی که ازطرف مرکز  به اطلاع مردم رسانده شده‌است، با زمان قطعی برق در محله‌مان مغایرت دارد.

وی بیان کرد: در ساعت ۱۵ که شدت گرما بر منطقه حاکم است، نباید برق قطع شود زیرا که بدون نبود وسایل سرمایشی زندگی برای ما عذاب آور و جهنم می‌شود.

کرامت محمدی یکی از شهروندانی که لوازم برقی آنها براثر قطعی های مکرر و نوسان برق خسارت دیده است، گفت: عمده مردم در چند روز اخیر از قطعی و نوسان برق دچار خسارت شده اند که جبران آن در این برهه که هزینه های زیادی را برای تعمیر لوازم برقی از جمله کولر و یا یخچال پرداخت کنند، بسیار سخت است.

یک خانم خانه دار  گناوه ای گفت: قطعی های برق در چند روز اخیر ما را به یاد زمان گذشته می‌اندازد که بلحاظ  امکان استفاده نکردن از وسایل سرمایشی به بادبزن روی آورده‌ایم.

نسرین زارعی افزود: فرزند نوزادم که در این شرایط آب و هوایی نیاز به محیط خنک دارد اما شب گذشته به علت قطعی برق و ازکار افتادن سیستم سرمایشی با مشکل تنفسی و گرمازدگی مواجه شد و به ناچار مجبور شدم به خانه پدر خود که برق داشتند، بروم.

حسین خلفی یکی از مغازه داران عرضه کننده مواد غذایی گفت:  قطع برق به یکباره کار ما را تعطیل می‌کند زیرا امکان فروش دستی کالا را نداریم و باید تمام فروش‌ها را در سیستم ثبت کنیم.

وی افزود: تعداد افرادی که در مغازه و در میانه خریدشان بودند  به علت قطع برق امکان ثبت خرید آنها وجود نداشت و با هزار دردسر توانستیم مشکل آنها را حل کنیم.

بررسی مشکلات برق شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم 

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی مشکلات برق شهرستان های بوشهر، گناوه و دیلم که با حضور مدیرعامل و معاونان شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در دفتر این نماینده برگزار شد اظهار داشت: با وجود همه تلاش هایی که در زمینه تامین و توزیع برق در استان بوشهر صورت گرفته است مردم حال و روز خوشی ندارند و با خاموشی و قطعی برق دست و پنجه نرم می‌کنند.

عبدالکریم جمیری با اشاره به ظرفیت عظیم تولید برق در استان بوشهر بیان کرد: با توان بالای تولید انرژی در استان، ما نه تنها در زمینه تامین گاز بلکه در حوزه تامین برق نیز در حال خدمت رسانی به هموطنانمان در سراسر ایران هستیم منتهی نباید با این همه ظرفیت، هم استانی‌ها  دچار رنج و سختی شوند.

وی افزود:  معتقدم که باید از منابعی که در اختیارمان است برای رفاه همه مردم ایران استفاده شود ولی نباید به گونه ای عمل کنیم که مردم استان بوشهر احساس کنند با همه داشته ها و توانمندی های موجود در حقشان ظلم شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید بخشی از ظرفیت تولید برق شرکت های مستقر در منطقه پارس جنوبی به مردم این استان اختصاص یابد، اظهار داشت: شرکت های پتروشیمی و صنایع آلاینده ای که در استان بوشهر مستقر هستند، زندگی و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار داده اند و  حق مردم این است که از عواید و منافع این شرکت ها نیز بهر مند شوند.

جمیری ادامه داد: با پیگیری های به عمل آمده بخشی از ظرفیت تولید برق این شرکت ها به شبکه توزیع سراسری منتقل شد و برای صفر شدن سهمیه خاموشی استان بوشهر، باید این ظرفیت افزایش پیدا کند.

وی  با اشاره به  وصول نشدن مطالبات شرکت توزیع نیروی برق از دستگاه های دولتی استان بوشهر، گفت:  وصول مطالبات شرکت های آب و برق و مخابرات از دستگاه های اجرایی استان بوشهر جایگاه مناسبی در سطح کشور ندارد و مجموعه مدیریتی استان در این زمینه عملکرد خوبی ندارد، در صورتی که با مردم عادی برخورد سخت و در کمترین مدت اشتراک و انشعاب آنها قطع می‌شود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی افزود:  وقتی از ادارات دولتی و دستگاه های اجرایی مطالبات وصول نمی‌شود، بخشی از بار آن بر دوش مردم می افتد و از طرفی نوسازی و تعمیرات شبکه و پرداخت حقوق کارکنان این شرکت ها نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

وی به ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهر و استفاده غیرقانونی از انشعاب برق و آب اشاره کرد و گفت:  دستگاه های مسئول باید جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرند ولی وقتی در جایی ساخت و سازی شده و خانواده کم درآمدی در آن ساکن شده باید تا تعیین تکلیف قانونی به آنها انشعاب موقت داده شود تا نه شرکت های آب و برق متضرر و نه اقشار متوسط جامعه با مشکل روبرو شوند.

جمیری بیان کرد: برای گره گشایی از مشکلات و معضلاتی که دامنگیر مردم شده است آماده همکاری و پیگیری مطالبات و مشکلات پیش روی دستگاه های خدمت رسان به مردم از جمله شرکت توزیع نیروی برق هستم و در این زمینه از همه ظرفیت های مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه ها بهره خواهیم برد.

مدیر برق گناوه گفت: اعمال خاموشی‌های نوبتی در این شهرستان سراسری است و  این مدیریت یک جدول نوبت بندی برق را برگرفته از جدول کشوری جداگانه و به صورت بومی منطقه تنظیم و به اطلاع مردم رسانده‌است.

جواد عرب اظهارداشت:  درحالی که مردم این منطقه گرمسیری و در فصل تابستان نیاز به استفاده از کولر گازی دارند، اما در این برهه باید نسبت به مدیریت در مصرف انرژی بهینه اهتمام جدی ورزند و  از کولرگازی اضافی و دستگاه‌های پرمصرف بخصوص در زمان پیک بار  پرهیز کنند.

مدیر برق گناوه گفت: ادارات، نانوایی‌ها و مجتمع‌های تجاری و پزشکی در شهرستان باید دستگاه مولد انرژی اضطراری داشته باشند تا نه تنها در زمان قطعی برق بلکه در زمان هرگونه بحرانی دچار مشکلی نشوند و بتوانند به مراجعه کنندگان خدمات رسانی کنند.

وی یادآورشد: این شهرستان دارای ۵۳ هزار مشترک برق است.

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر گفت: مردم می‌توانند برای وسایل برقی خود که به سبب قطعی برق خسارت دیده‌ استT تشکیل پرونده دهند تا در اولین فرصت کارشناسی لازم صورت گیرد و خسارت وارده به آنها پرداخت شود.

 روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر روز چهارشنبه به نقل از غلامرضا حشمتی بیان کرد: شرکت توانیر هر سال به‌صورت متمرکز با شرکت بیمه برای پرداخت خسارت به لوازم و تجهیزات آسیب‌دیده مردم از قطعی برق قرارداد دارد و  امسال نیز با یکی از این شرکت‌ها رایزنی صورت گرفته است اما تا کنون ابلاغ نشده است.

وی در ارتباط با دلایل خاموشی‌های اخیر برق، گفت: محدودیت منابع آبی بخشی مهم از تولید نیروگاه‌های برق‌آبی از دسترس خارج کرده است و گسترش موج گرما در کشور و مصرف چشمگیر برق در روزهای گذشته با افزایش فشار بر نیروگاه‌های حرارتی و تجهیزات شبکه محدودیت ۱۲ هزار مگاوات تولید برق در کشور را به دنبال داشته است که باید این اختلاف بالای میان تولید و مصرف جبران شود.

حشمتی با بیان اینکه در صورتی که بار و مصرف مدیریت نشود منجر به هشدار عملکرد سیستم‌های حفاظتی نیروگاه‌ها و تجهیزات شبکه انتقال برق و خاموشی گسترده شبکه برق می‌شود، افزود: بخشی از این کمبود با اعمال محدویت بر صنایع و بخشی هم قطع برنامه‌ ریزی شده برق خانگی جبران که استان بوشهر را نیز شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر تاکید کرد: خاموشی بابرنامه یک ساعت و نیم است و بیش از این زمانه بی برنامه به شمار می‌رود، از مردم می‌خواهیم در صورت بروز خاموشی بدون برنامه و خارج از جدول، از سامانه ۱۲۱ یا برنامه «برق من» این مشکل را گزارش کنند تا اگر تجهیزاتی آسیب دیده است گروه‌های تعمیراتی به محل اعزام شوند.

وی اذعان کرد: در کنار خاموشی‌های بابرنامه، به‌دلیل فشار به خط انتقال ممکن است حوادث و اتفاقاتی رخ دهد، تجهیزات دچار اختلال شوند و خاموشی‌های بی‌برنامه رخ دهد، اما تلاش می‌شود با مدیریت از این پس شاهد خاموشی بی‌برنامه نباشیم.

حشمتی اعلام کرد: قطع بابرنامه‌ برق روزانه به دلیل اختلاف میان تولید و مصرف است تا تعادل ایجاد شود بنابراین هرچند امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و اعمال محدودیت در صنایع فشار خاموشی‌ها در روزهای آینده کاهش یابد اما پیش‌بینی شده است با توجه به روند افزایشی دما، کمبود تولید تا سه یا چهار هفته آینده نیز ادامه دار باشد.

وی گفت: رایزنی‌هایی برای استفاده از ظرفیت مازاد منطقه آزاد حوزه جنوب استان بوشهر انجام و نزدیک به ۶۰ مگاوات نیز وارد مدار شده است و پیگیری لازم برای استفاده از ظرفیت مازاد دیگر شرکت‌ها نیز در حال انجام است.

حشمتی افزود: در این ارتباط  برق پتروشیمی مبین در جنوب استان بوشهر وارد مدار شده است و برای اتصال برق مازاد پتروشیمی دماوند نیز با حداقل تبعات ممکن تلاش می‌شود که پست‌های مربوط نصب شده و خط انتقال برقرار شود که نیازمند اعمال خاموشی و مجوز کار است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha