سایه ابر سیاه کرونا بر سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- جولان کرونا در سیستان و بلوچستان به دلیل کم اهمیت شمردن آن در هفته‌های گذشته، شرایط زندگی را در این استان بسیار بحرانی کرده به طوریکه این امر نه تنها سبب تعطیلی نسبی شهرهای استان شده بلکه خانواده‌های بسیاری را نیز داغدار کرده است.

به گزارش ایرنا، تا چندی قبل دور همی‌ها و تجمعات مختلف و گشت و گذارهای گوناگون در  زاهدان چنان عادی شده بود که اگر تصویر برخی مردم با ماسک دیده نمی‌شد بی شک فکر می‌کردیم بحران کرونا در سیستان و بلوچستان قبل از بسیاری از کشورهای دیگر و سایر نقاط ایران پایان یافته است.

شب نشینی‌های مستمر، دور همی‌های هفتگی، مهمانی‌های گوناگون و رفت و آمدهای بدون در نظر گرفتن نکات بهداشتی همه و همه مقدمه‌ای بود بر آواز غم ناک؛ هم‌اینک که کرونا شرایط را به گونه‌ای عوض کرده که در هر خانواده حداقل یک نفر درگیر این ویروس منحوس است و به دلیل بروز نوع دلتای این ویروس شرایط بیماران نیز بسیار وخیم تر از قبل شده است.

موجی به شدت پنج برابر موج‌های قبل

ابر غم انگیز و سیاه کرونا در سیستان و بلوچستان

سویه دلتای ویروس کرونا به مراتب سریعتر از سایر سویه‌ها منتقل می‌شود و بر اساس یافته‌های موجود میل بیشتری به مخاط ریه دارد و نیز بسیاری افراد می‌توانند آن را بدون داشتن علامت منتقل کنند.

سخنگو و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی زاهدان گفت: تعداد مبتلایان کرونا در ۲ موج قبلی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر بود ولی در موج جدید به یک‌هزار و ۵۰۰ نفر یعنی پنج برابر تعداد موارد مثبت قبلی است.

دکتر محمدعباسی اظهارداشت: طبیعی است که وقتی آمار موارد مبتلا به کرونا بالا باشد تعداد موارد نیازمند بستری و بیماران بدحال به این نسبت افزایش یابد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش پنج برابری ورود و مراجعات به بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان از نظر شاخص فوت به بستری و شاخص فوت به جمعیت هنوز به متوسط کشوری نرسیده‌ایم. 
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: حوزه رسانه در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و در زمینه انعکاس دستاوردهای نظام سلامت دارای اهمیت است چون نظام سلامت مجموعه پیچیده‌ای محسوب می‌شود که بهداشت و درمان یکی از اجزای آن بوده و سیستم رسانه و فرهنگی نیز جزو اجزای اصلی این نظام است. 

وی بیان کرد: سیستم‌های کمک کننده مانند بسیج، سپاه و نیروهای مردمی در حوزه کرونا مجموعه‌هایی که کمک‌های مومنانه و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر می‌کنند همه آن‌ها جزو سامانه نظام سلامت هستند و نقش بهداشت و درمان هماهنگ کننده این موارد است که آنان را براساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان و همه امور را به سمتی می‌برد که آسیب‌هایی که از نظر جسمی و روانی به مردم در بیماری‌ها وارد می‌شود به حداقل ممکن کاهش یابد. 
عباسی ادامه داد: یکی از محورهایی که بخش رسانه و اطلاع‌رسانی در نظام سلامت باید به آن توجه کند موضوع امنیت روانی بوده که دارای اهمیت است و در حالیکه مردم را به سمت آگاهی و ارتقای سلامت می‌بریم باید به این امنیت روانی هم توجه شود.
وی خاطرنشان کرد: در چند روز اخیر همزمان با افزایش مراجعات شاهد توانمندی در سیستم بهداشت و درمان که فرزندان این مرز و بوم هستند بوده‌ایم این افراد موفق شدند دستاوردهای خودشان را ثابت کنند که مهمترین آن در حوزه تاب آوری و تشخیص و پذیرش بیماران بوده است. 
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهارداشت: به رغم پنج برابر شدن تعداد موارد بستری همزمان با افزایش نیاز به تخت‌های بستری ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کردیم همچنین اگر بیمار دیگری اضافه شود تخت‌های جدید اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: تصاویری واقعی از مراکز درمانی منتشر شد که مردم از  نزدیک ببینند برخلاف سیاه‌نمایی‌ها هیچ بیماری پشت در بیمارستان‌ها نیست و یا اینکه هیچ بیماری منتظر تخت نیست و بیماران نیازمند واقعا بستری می‌شوند. 

عباسی تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات در  حوزه متوفیان بیماران کرونایی تاخیر در زمان مراجعه بیماران بوده که خیلی مهم است که در این زمینه وحدت رویه داشته باشیم و به مردم سیستان و بلوچستان بگوییم که در صورت ایجاد علائم کرونا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: تلاش ما باید این باشد که با کم کردن حجم اطلاعات غیرضروری اطلاعات علائم بیماری را به مردم گفته و این نگرش را برای آنان ایجاد کنیم که اگر مراجعه کردند به مراکز غربالگری و تنفسی بهتر است و باید از روند درمان تبعیت کنند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: دلایل ورود سیستان و بلوچستان به پیک سوم، ورود سویه‌های دلتا و بتا بعد از آن پایین بودن میزان برخورد استان با ویروس‌های قبلی که خیلی کم بوده و ایمنی اکتسابی مردم را پایین می‌آورد و دلیل بعدی با وجود فرهنگ غنی منطقه، تمام مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند این  عوامل باعث شد که استان و منطقه جنوب شهر در این پیک قرار گیرند. 
وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که کادر درمان به تاب آوری و روحیه نیاز دارند و ۱۷ ماه فشار شدید به کار درمان و بهداشت وارد شده نیاز به تشکر و ارتقای تاب آوری دارند در این شرایط فردی ادعا می‌کند و بیمارستانی مثل بیمارستان بوعلی زاهدان را که جزو افتخارات نظام سلامت است خدمات آن را زیر سوال می‌برد بهترین پاسخ برای چنین فردی این است که از اصحاب رسانه کمک گرفته تا آنان واقعیت‌ها را بیان کنند.

گشتی در زاهدان و بررسی شرایط

ابر غم انگیز و سیاه کرونا در سیستان و بلوچستان

شهر زاهدان به عنوان مرکز سیستان و بلوچستان هم‌اینک روزهای بسیار خلوت‌تری از قبل را پشت سر می‌گذارد و پس از چند روز تعطیلی کامل تمام صنوف غیرضروری، ادارات و بانک‌ها هم‌اینک فعالیت برخی از موسسات مالی و مشاغل ضروری بصورت مشروط و با یک سوم کارکنان از سر گرفته شده است.

محمد بندانی پور یکی از ساکنان شهر زاهدان به خبرنگار ایرنا گفت: شرایط کرونا در این شهر و استان بسیار ناگوار بوده به طوریکه برخی از خیابان‌های زاهدان بوسیله اتوبوس و یا بولدزر بسته شده است.

وی افزود: باید این کنترل‌ها کمی قبل‌تر اعمال می‌شد تا شرایط به اینجا نکشد و همه به چه کنم چه کنم نیفتند.

این شهروند زاهدانی ادامه داد: در تمام خانواده‌ها حداقل یک نفر درگیر کروناست و من آمار ارائه شده را باور ندارم زیرا بسیاری از افرادکه به این ویروس مبتلا هستند به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند.

رضا گمشاد زهی یکی دیگر از شهروندان زاهدان به خبرنگار ایرنا گفت: پیکر بسیاری از اقوام ما که فوت شده‌اند برای تدفین به روستاهای همجوار فرستاده شده‌اند و ما به عنوان قوم و خویش آنان واقعا نمی‌دانیم کرونا داشته‌اند یا نه.

وی خاطر نشان کرد: روزی که برخی افراد دورهمی و گردهمایی‌های مختلف و رفت و آمدهای گوناگون داشتند فکر این روز را می‌کردند؟ فکر می‌کردند که الان مجبور باشند کار و بار خود را تعطیل کنند و در خانه بنشینند؟

امام جمعه اهل سنت خاش سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت:مردم دستورالعمل‌های بهداشتی و درمانی و فاصله‌گذاری  اجتماعی را با توجه به قرمز شدن این استان از نظر ابتلا به کرونا با جدیت بیشتری رعایت کنند.

مولوی محمدعلی شهنوازی اظهارداشت: مردم عزیز سیستان و بلوچستان برای حفظ جان خود و عزیزانشان نکات بهداشتی از جمله ماسک زدن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی را برای از بین بردن ویروس کرونا در دستور کار خودشان قرار دهند.

وی بیان کرد: مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی براحتی می‌توانند که از همه گیری ویروس منحوس کرونا جلوگیری کنند.

امام جمعه اهل سنت خاش گفت: مسوولان بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان واکسیناسیون تمام گروه‌های سنی این استان را برای جلوگیری از همه‌گیری این ویروس منحوس در سطح کشور در دستور کار خودشان قرار دهند.

وی بیان کرد: مردم سیستان و بلوچستان با وجود تمام محرومیت‌ها در خط مقدم حفاظت از کیان ایران اسلامی قرار دهند و در تمام صحنه‌های انقلاب حضوری چشمگیر داشته و دارند بنابراین واکسیناسیون این مردم باید مورد توجه مسوولان باشد.

مولوی شهنوازی اظهارداشت: هم‌اینک بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان که هیچ منبع درآمدی ندارند به حمایت ویژه دولت، خیران و نهادهای حمایتی نیاز دارند و اگر این مشکلات و کمبود امکانات همچنان تداوم داشته باشد شاهد لحظات فاجعه بارتری خواهیم بود.
وی ادامه داد: انتظار ما از مردم این است که ماسک بزنند و به مبحث فاصله گذاری اجتماعی و دوری از اجتماعات بزرگ و خانوادگی اهمیت دهند، تا جان خود و اطرافیان شان به خطر نیفتد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن یک‌هزار و ۵۱۰ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۶۳هزار و ۵۲۳  نفر رسید.

دکتر قاسم میری افزود:فوت ۲۰مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۷۱۲ رسید.

با این حال تلاش ها ادامه دارد

ابر غم انگیز و سیاه کرونا در سیستان و بلوچستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زاهدان نیز گفت: بخش هفت بحران کرونا با ظرفیت هفت تخت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان علی بن ابی طالب(ع) این شهرستان راه‌اندازی شد.

دکتر سید محمد هاشمی شهری با بیان اینکه ایجاد ظرفیت‌های خالی برای پذیرش بیماران ادامه دارد اظهارداشت: با افزوده شدن این تعداد تخت هم‌اینک تعداد تخت‌های اختصاص یافته به بستری ویروس کرونا در شهر زاهدان به ۳۷۳ تخت افزایش یافت که ۶۲ عدد تخت در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (icu) است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: سه بیمارستان سیار با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش در استان راه‌اندازی و تجهیزات موردنیاز در بخش‌های فنی و درمانی، کیت‌های تشخیص، مراکز واکسیناسیون و تجهیزات لجستیکی مانند آمبولانس از طریق ارتش منتقل می‌شود.

علیرضا شهرکی افزود: متاسفانه روند ابتلا و مرگ و میر کرونا در سیستان و بلوچستان همچنان افزایشی و پایدار بوده و کاهش نداشته است.

کادر درمان؛ از زحمات فراوان تا ضرب و شتم

زحمات کادر درمان در پاندمی کرونا به وضوح برای همه آشکار شد که این قشر زحمتکش بدون ترس و جان بر کف در راستای خدمات رسانی به بیماران کرونایی تلاش می‌کنند.

یکی از پرستاران بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: وضعیت کرونا هم‌اینک بسیار بحرانی است و مردم باید بر مراقبت و پیشگری از سرایت این ویروس دقت بیشتری بکنند.

وی که خواست نامش ذکر نشود ادامه داد: متاسفانه در نوع جدید کرونا گاه افراد کم سن و سال جان خود را از دست می‌دهند و این امر برای خانواده‌ها و حتی کادر درمان بسیار شرایط ناراحت کننده‌ای است.

این پرستار بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان افزود: روزی نیست که اشک ناراحتی از چشمان همکاران ما جاری نشود. با اینکه تمام تلاش خود را می‌کنند باز هم به دلیل سرایت بیش‌از حد ویروس در بدن بیماران برخی از آنان فوت می‌شوند.

یکی دیگر از پرستاران شاغل در بخش کرونای بیمارستان عفونی بوعلی زاهدان به خبرنگار ایرنا گفت: من و همکارانم با دل و جان برای نجات دادن بیماران کرونایی تلاش می‌کنیم و برخی از پرستاران از جمله من از ابتدای شیوع این ویروس در بخش مخصوص به کرونا فعال بوده‌ایم.

وی که از ذکر نامش خودداری کرد ادامه داد: گاهی پیش می‌آید که همکاران ما در اثر مواجهه با مبتلایان به کرونا آلوده می‌شوند و مجبورند گاه تا ۲ ماه فرزندان و خانواده خود را نبینند.

وی با انتقاد از برخورد برخی خانواده‌ها گفت: چندی قبل پس از فوت یک بیمار کرونایی خانواده این بیمار به بخش هجوم آوردند و همکاران ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

این پرستان بیمارستان عفونی بوعلی بیان کرد: گرچه این حرکت احساسی بوده اما خستگی تمام این زحمات در جان و تن ما ماند و برخی از همکاران از وقوع چنین رویدادهایی نگرانند.

ویروس کرونا در موج‌های قبلی به دلیل مراعات بسیار مطلوب مردم سیستان و بلوچستان به خوبی کنترل شد اما در موج جدید به دلیل کمرنگ شدن و بی‌اعتنایی به آن چنان اوج گرفته که تا راهکاری اساسی از طریق مسوولان ارائه نشود و مردم بطور جدی به آن عمل نکنند فروکش نمی‌کند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha