۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۶:۵۸
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 84392282
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تابستان، کرونا، اوقات فراغت و سردرگمی خانواده‌ها

قزوین- ایرنا- هرساله با شروع تعطیلات تابستانی، دردسر والدین شروع می‌شود و امسال با شیوع کرونا و اعمال برخی از محدودیت‌ها مشکلات خانواده‌ها و سردرگمی آنها دوچندان شده است.

به گزارش ایرنا، موضوع اوقات فراغت از نظر بسیاری از مردم با تعطیلات فصل تابستان گره خورده است به طوری که هرساله به موضوع جدی و بحث برانگیز بسیاری از خانواده ها تبدیل می‌شود.
به گفته کارشناسان، اوقات فراغت را می توان زمان اجرای برنامه های متولیان دستگاه های فرهنگی برای قشر جوان و نوجوان دانست که می بایست با توجه به نوع و نیاز مخاطبان پیش بینی شوند و ضمن داشتن محتوای فکری و فرهنگی لازم، دارای نشاط، تحرک و پویایی نیز باشند.
به گفته مسوولان آموزان و پرورش استان قزوین ۲۳۵ هزار دانش آموز در سطح استان تحصیل می‌کنند که از این تعداد امسال ۴۴ هزار نفر در پایگاه‌های اوقات فراغت ثبت نام کرده اند.
با شیوع بیماری کرونا طی یکسال و نیم گذشته، امسال دومین تابستانی است که برنامه های اوقات فراغت آن باید با در نظر گرفتن بیماری کرونا طراحی شوند و برنامه ریزی کاملی برای این تابستان با بهره گیری از تجربه سال گذشته آماده گردد.
متاسفانه در تابستان سال گذشته، بخش قابل توجهی از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان به دلیل شیوع بیماری کرونا، بدون برنامه سپری شد و همین مساله اهمیت توجه به اوقات فراغت تابستانه امسال را برای بسیاری از خانواده ها دوچندان کرده است.

تابستان، کرونا، اوقات فراغت و سردرگمی خانواده‌ها

امسال منتظر برگزاری برنامه‌های مناسبی در زمینه اوقات فراغت هستیم
مریم رشوند مادر یکی از نوجوانان قزوینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تابستان گذشته به دلیل شیوع یکباره ویروس کرونا و شرایط اضطراری کشور، بسیاری از برنامه ریزی‌ها برای برگزاری دوره‌های مناسب اوقات فراغت با مشکل مواجه شد، اما امسال انتظار ما این است که برنامه ریزی درستی در این زمینه صورت بگیرد.
رشوند افزود: کودکان و نوجوانان ما یکسال گذشته منتظر برگزاری برنامه های اوقات فراغت بودند و تابستان امسال زمان مناسبی است چرا که بعد از مدت طولانی از تعطیلی مدارس نیاز است تا بتوانیم از این زمان استفاده بهینه را داشته باشیم.
مادر یک دانش آموز قزوینی دیگر نیز در این باره گفت: امسال بچه‌ها علاوه‌ بر اینکه دوران تحصیل خود را به صورت عادی و همانند سال‌های قبل سپری نکردند برای اوقات فراغت تابستانه نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا با محدودیت مواجه شدند.
وی با ابراز نگرانی از شرایط پیش آمده، اظهار داشت: اغلب خانواده‌ها برای پرکردن اوقات فراغت فرزندان خود سردرگم هستند و برای حضور فرزندانشان در محیط‌های عمومی، تفریح و فعالیت‌های ورزشی و هنری، حضور در منزل و استفاده بیش از حد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نگرانی دارند.

تابستان، کرونا، اوقات فراغت و سردرگمی خانواده‌ها


۴۴ هزار دانش آموز قزوینی در طرح اوقات فراغت شرکت دارند

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین از ایجاد ۴۵۰ پایگاه اوقات فراغت در سطح استان خبر داد و گفت: امسال بیش از ۴۴ هزار دانش آموز قزوینی در طرح اوقات فراغت شرکت دارند. 
حسن رحیم خانی افزود: غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با توجه به وضعیت و شرایط موجود کشور به جهت شیوع ویروس کرونا و تاکید ستاد ملی پیشگیری مبنی بر پویش در خانه بمانیم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی تصریح کرد: به همین منظور اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین به استناد آیین نامه فعالیت های تابستانی غنی سازی اوقات فراغت و با شعار "هر دانش آموز یک مهارت" و "هر خانه یک پایگاه" ضمن بهره مندی از امکانات و قابلیت های شبکه آموزشی دانش آموزان(شاد) برنامه های پرورشی و فرهنگی منسجم، پرنشاط، هدفدار و متناسب با نیازها و علایق دانش آموزان را با بهره گیری از نظرات و دیدگاه های مربیان تعلیم و تربیت در زمینه های مختلف تدوین کرده است.
رحیم خانی افزود: در این راستا خانواده ها می توانند نقش بی بدیلی در مدیریت اوقات فراغت دانش آموزان ایفا کرده و هر خانه را به یک پایگاه اوقات فراغت تبدیل کنند.
وی زمان برگزاری کلاس های تابستانی را از پنجم تیرماه اعلام کرد و گفت: عمده فعالیت های ما در شبکه مجازی و برنامه شاد است که تا ۲۰ مردادماه ادامه دارد.
این مسوول ادامه داد: محورهای برنامه‌های اوقات فراغت در آموزش و پرورش مهارت ارتباطی، معرفتی، هویتی و بصیرتی و مهارت‌های فرهنگی، هنری و فعالیت‌های نشاط‌آور و شادی‌بخش است.
وی اضافه کرد: مدارس منتخب، مراکز دارالقرآن، کانون‌های فرهنگی و تربیتی، مجتمع‌های ورزشی، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پژوهش‌سراها، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، هلال احمر و بسیج دانش‌آموزی در انجام طرح تابستانه اوقات فراغت دانش‌آموزان با ما همکاری می‌کنند.
رحیم خانی با بیان اینکه در شرایط کرونایی عمده فعالیت های ما در فضای مجازی و شبکه شاد است، افزود: برنامه‌های اوقات فراغت دانش آموزان با رویکرد مهارت آموزی و متناسب با نیازها و علایق دانش آموزان تدارک دیده شده است.

تدارک برنامه های ورزشی مناسب برای اوقات فراغت دانش آموزان قزوینی 
نایب رییس هیات ورزش‌های همگانی استان قزوبن در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با نزدیک شدن به شروع فصل تابستان برنامه ریزی‌ها برای برگزاری دوره های مختلف آموزشی از سوی هیات های مختلف ورزشی استان قزوین آغاز می شود، اما طی ۲ سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا برخی از این فعالیت ها محدود شده است.
ندا پاکدامن بیان کرد: با این حال تلاش کردیم تا در رشته های ورزشی کم برخورد مثل بستکبال، فوتسال و والیبال با وجود محدودیت های کرونایی امکان برگزاری کلاس ها همچنان ادامه داشته باشد و از علاقه مندان ثبت نام به عمل آید.

تابستان، کرونا، اوقات فراغت و سردرگمی خانواده‌ها

نائب رئیس هیات ورزش های همگانی استان قزوین گفت: همچنین در رشته هایی نظیر اسکیت، دوچرخه سواری و دو و میدانی که در فضای باز برگزار می شوند جشنواره های مختلفی به منظور استعدادیابی و ثبت نام از علاقه مندان در نظر گرفته شده است که پیش بینی می شود تابستانی پر از برنامه های ورزشی برای کودکان و نوجوانان استان در پیش باشد.
پاکدامن تصریح کرد: همچنین در این مدت تلاش کردیم تا برای کودکان و نوجوانان ساکن در محیط های روستایی استان قزوین نیز برنامه‌های در نظر گرفته شود و از این رو برنامه ای ورزشی برای اصلاح قامتی دختران ساکن روستا در ایام تابستان ارایه کرده ایم.
وی اضافه کرد: آموزش، یکی از مباحث بسیار مهمی است که در برنامه‌های اوقات فراغت و در طول تابستان تمرکز زیادی بر روی آن خواهیم داشت و با برگزاری کارگاه‌های دانش افزایی برای ارتقای سطح دانش ورزشکاران و مربیان اقدام خواهیم کرد.
نائب رییس هیات ورزش های همگانی استان قزوین تصریح کرد: برگزاری دوره‌های ارتقای مربیگری و داوری، دوشنبه‌های پیاده روی در سطح روستاها و شهرها و همایش مختلف پیاده روی در گروه های هدف دختران و بانوان از دیگر برنامه هایی است که با هدف ترغیب و تشویق افراد به فعالیت‌های ورزشی اجرایی می شوند.
 

برنامه های اوقات فراغت کانون های مساجد قزوین در شبکه های مجازی برگزار می شود

مدبر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان قزوین گفت: با توجه به شیوع کرونا، برنامه های اوقات فراغت کانون های مساجد در شبکه های مجازی و به صورت تلفیقی برگزار می شود.
حجت الاسلام علی رمضانی افزود: برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان به ویژه در فصل تابستان همواره به عنوان یکی از برنامه های اصلی در کانون های فرهنگی و هنری مساجد مد نظر بوده است و طی سال نیز این کانون ها با برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی مختلف تلاش کرده اند تا سهمی در غنی سازی اوقات فراغت جوانان داشته باشند.
وی اظهار داشت: نوآوری، خلاقیت، تقویت روحیه کار تیمی و مهارت افزایی از مزایای مشارکت در این دوره های آموزشی است که در کنار آن تلاش شده تا مفاهیم ارزشی و محتوای مورد تایید در این دوره ها به دانش آموزان و کودکان و نوجوانان مشارکت کننده ارائه شود.
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین خاطرنشان کرد: در این مسیر شناخت نیازهای موجود در جامعه به عنوان یک اولویت برای برنامه ریزی کلاس های تابستانه مطرح بوده است و با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور و شیوع بیماری کرونا تلاش کردیم تا برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بتوانیم در فصل تابستان میزبان مناسبی در مساجد باشیم.
حجت الاسلام رمضانی گفت:کلاس های قرآن، احکام، دوره های تربیتی و آموزش مهارت های زندگی، گروه سرود، کلاس ها و مسابقات ورزشی در رشته های مختلف، آموزش رایانه، کلاس های تقویتی دروس تحصیلی و اردوهای زیارتی و سیاحتی از جمله برنامه هایی است که در تابستان امسال در کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین برگزار می شود.
وی تصریح کرد: در این مسیر از ظرفیت فضای مجازی نیز بهره گیری شده است و مقرر شده تا برخی از این دوره ها در بستر فضای مجازی به علاقه مندان ارائه شود تا در کنار رعایت دستورالعمل های بهداشتی بتوانیم آموزش های مورد نیاز و برنامه ریزی های مناسب را برای گذراندن فصل تابستان داشته باشیم.

کلام آخر:

با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و تلاش برخی سودجویان برای برگزاری اردوهای فرهنگی، تفریحی و مطالعاتی غیر مجاز و بدون مجوز و ارائه محتوای نامناسب در فضای مجازی نیاز است تا مسوولان سریعتر و آگاهانه تر وارد عمل شوند و برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تابستان امسال برنامه های مناسبی را طراحی و اجرا کنند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha