نواقص آموزش مجازی برای سال آینده شناسایی و رفع شود

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نوعی بی‌نشاطی ناشی از حضور نیافتن در مدارس و آموزش مجازی در شرایط فعلی در دانش‌آموزان رخنه کرده است، گفت: نواقص آموزش مجازی برای سال آینده باید شناسایی و رفع شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، محمدمهدی زاهدی روز شنبه در ششمین همایش بین‌المللی روان‌شناسی مدرسه که به میزبانی دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است، در باره مفهوم روانشناسی مدرسه در شرایط عادی و بحرانی، افزود: در حالت عادی و در شرایط حضور، دانش‌آموزان زنگ تفریح دارند و شور و نشاطی در مدرسه حاکم است و در ایام تعطیل نیز حتما تفریحی را در کنار خانواده دارند که این امر در روحیه و افزایش سطح پویایی آن‌ها اثرگذار است.

وی ادامه داد: درحال حاضر با پیدایش کرونا، روان‌شناسی کودکان از حالت عادی کاملا متفاوت شده است. اعضای روانشناسی باید بسیار دقیق‌تر از قبل عمل کنند؛ زیرا در حال حاضر نوعی بی‌نشاطی ناشی از عدم حضور در مدارس و آموزش مجازی در دانش‌آموزان رخنه کرده است و از طرفی سیستم شاد نیز با تمام نقاط قوت خود، به گونه ای نیست که بتواند پاسخگوی نیازهای روحی و همه جانبه دانش‌آموزان باشد.

زاهدی با اشاره به بحث رتبه‌بندی مدارس و فرهنگیان اظهار داشت: ارزیابی فرهنگیان و رتبه‌بندی مدارس نیز در شرایط کرونایی بسیار متفاوت از شرایط عادی است. معلمی که حاضر است در شرایط سخت به دلیل نبود امکانات به دانش آموزان کم برخوردار و بدون امکانات، خدمت‌رسانی کند، نسبت به معلمان دیگر در شرایط فعلی باید امتیاز بالاتری داشته باشد.

رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارزیابی مدرسه نیز به همین ترتیب است؛ چرا که در شرایط عادی پارامترهای بسیاری برای ازریابی و رتبه‌بندی مدارس از جمله بوفه، سیستم ایاب ذهاب، حضور و تعامل معلمان با دانش آموزان و... وجود دارد که در شرایط کرونایی امکان سنجش با آن‌ها نیست. لذا رتبه‌بندی مدارس در چنین مدارسی چگونه می‌شود؟

 زاهدی با بیان اینکه ارزیابی نباید فقط به مدارس محدود شود، بلکه نقش ناحیه و اداره‌های کل آموزش و پرورش نیز در این حوزه مهم است. در یک سال اخیر با وجود تمام تلاش‌های انجام شده، هنوز نتوانسته‌ایم به صورت ۱۰۰ درصدی به کل دانش‌آموزان خدمت‌رسانی کنیم. به همین خاطر لازم است شرایطی فراهم شود که پوشش کامل در ارائه مباحث آموزشی به دانش‌آموزان داشته باشیم.

وی درباره تجربه یک ساله کشور در حوزه آموزش مجازی تاکید کرد: باید نواقص تجربه یک سال در آموزش مجازی را پیدا و نواقص موجود را برای سال آینده مرتفع کنیم تا سال آینده تمامی دانش‌آموزان تحت پوشش قرار گیرند.

لزوم توجه دانشگاه‌ها به مباحث تربیتی دانش‌آموزان

رییس دانشگاه الزهرا(س)  نیز در این همایش گفت: توجه به دانش‌آموزان و افزایش توانمندی آن‌ها به عنوان دانشجویان آینده باید به صورت جدی در دانشگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

مهناز ملانظری اظهار داشت: برپایی چنین همایشی فرصت مغتنمی است تا ضمن ارائه مقالات، بحث توجه و پرداختن به مدرسه در حوزه آموزش و روانشناسی دانش‌آموزان مکررا مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مدرسه نقش بسیار مهمی در زندگی کودکان و نوجوانان دارد، افزود: خدمات روانشناسی در مدرسه از بحث مشاوره و ارزیابی تا مسائل پژوهشی و پیشگیری‌ها فرصتی است تا بتوانیم دانش آموزان را در زمینه‌های مختلف کمک و راهنمایی کنیم و از این طریق به سمت تربیت انسان‌هایی کارآمد حرکت کنیم.

رییس دانشگاه الزهرا ادامه داد: قطعا پرداختن به موضوع روان‌شناسی مدرسه برای دانشگاه‌ها به صورت عام و برای دانشگاه الزهرا به صورت خاص بسیار مهم است. توجه به دانش‌آموزان و افزایش توانمندی آن‌ها به عنوان دانشجویان آینده در دانشگاه‌ها باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

ملانظری با بیان اینکه پرداختن به مسئله دانش‌آموزان به دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا در آینده دانشجویانی با توان‌مندی بالا در حوزه‌های مختلف از جمله حل مسائل داشته باشیم، گفت: دانشگاه الزهرا به عنوان دانشگاه خاص بانوان این همایش را فرصت بسیار مغتنمی می‌داند تا با پرداختن به چنین مسائلی زمینه را برای تربیت فرزندان و دانش‌آموزان کشور فراهم کند؛ چرا که طرح این مسائل در دانشگاه‌ها و بالابردن سطح آگاهی با حضور اساتید و بزرگان این حوزه، کمک بزرگی به اصلاح روند آموزشی و تربیتی خواهد کرد.

وی افزود: امید است با تلاش مجدانه اساتید ضمن ارائه مقاله‌ها، از حضور افراد برجسته حوزه روان‌شناسی در حل مسائل در کنار ظرفیت‌های خوب گروه روانشناسی دانشگاه الزهرا، بهره‌مند شویم.

به گزارش ایرنا، ششمین همایش بین‌المللی روان‌شناسی مدرسه امروز (شنبه ۱۵ بهمن‌ماه) با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از اعضای انجمن روانشناسی ایران و اساتید حوزه روانشناسی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha