جام جهانی باشگاه‌ها از نگاه آمار؛ از بایرن و رئال تا رونالدو و کروس

تهران- ایرنا- همزمان با آغاز جام جهانی ۲۰۲۰ باشگاه‌ها از روز پنجشنبه هفته جاری در قطر، فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در گزارشی به برخی از آمار چشمگیر تاریخ این تورنمنت اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، این تورنمنت با دیدار قهرمان سال ۲۰۲۰ لیگ قهرمانان آسیا یعنی اولسان هیوندای کره جنوبی برابر قهرمان کونکاکاف یعنی تایگرز مکزیک آغاز خواهد شد.

در ادامه نیز الاهلی مصر قهرمان لیگ قهرمانان کنفدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی به مصاف الدحیل قطر می‌رود.

بایرن مونیخ یکی از چهار تیمی است که در جام باشگاه‌های جهان رکورد ۱۰۰درصد پیروزی را ثبت کرده است. اینترناسیونال، میلان و سائوپائولو سه تیم دیگر با چنین آماری هستند.

۷۹ثانیه تمام زمانی بود که محمد احمد بازیکن تیم العین برای ثبت سریع‌ترین گل تاریخ جام جهانی باشگاه‌ها برابر اسپرانس در سال ۲۰۱۸ در امارات نیاز داشت. این گل با بهبود ۳۲ ثانیه، رکورد گل «دیگو تاردلی» را که در دیدار اتلیتکو مینیرو برابر گوانگژو اورگراند در سال ۲۰۱۳ به ثمر رساند، شکست.

۴۴ سال و ۱۰ ماه سن «اسکار پرز» گلر تیم پاچوکا در دیدار این تیم برابر گرمیو در نیمه نهایی سال ۲۰۱۷ بود؛ او با این رکورد به مسن‌ترین بازیکن حاضر در این تورنمنت در بیش از پنج سال اخیر بدل شد. پس از او «میتسو اوگاساوار» «میگوئل کالرو»، «آنته کویچ» و «پائولو مالدینی» با ۳۹ سال سن قرار دارند.

۱۷ سال و سه ماه سنی بود که در آن «الکساندرو پاتو» رکورد «پله» را شکست؛ اسطوره برزیل در سال ۱۹۵۸ در دیدار تیمش برابر ولز در سوئد به جوان تین گلزن تاریخ این تورنمنت در بخش مردان بدل شد. پاتو زمانی که در سال ۲۰۰۶ نامش در فهرست تیم اینترناسیونال برزیل برای حضور در تورنمنت ژاپن قرار گرفت، هرگز بازی رسمی و حرفه‌ای را در کارنامه نداشت اما سه روز بعد یک دقیقه بعد از آغاز نخستین حضور رسمی خود موفق به گلزنی شد. «خاویر زانتی» که در آن سال ۳۷ سال داشت، مسن‌ترین گلزن این رقابت‌ها محسوب می‌شود.

۱۴ سال طولانی‌ترین اختلاف بین حضورهای متوالی یک باشگاه در این تورنمنت است. رئال مادرید ابتدا در سال ۲۰۰۰ در برزیل به این رقابت‌ها راه یافت و سپس آخرین بار در سال ۲۰۱۴ در مراکش این تورنمنت را تجربه کرد. این در حالی است که لیورپول سال گذشته به این رکورد رسید و پس از شکست در فینال سال ۲۰۰۵، این بار بعد از ۱۴ سال کامبک زد.

۸ گل عددی است که دیدار تیم‌های گامبا اوزاکا و منچستریونایتد را در سال ۲۰۰۸ در ژاپن، به پرگل‌ترین بازی تاریخ جام جهانی باشگاه‌ها بدل کرد. در دو فینال رکورد ۶ گل زده نیز ثبت شد؛ آ.ث میلان ۴ – بوکاجونیورز ۲ در سال ۲۰۰۷ و  رئال مادرید ۴ – کاشیما آنتلرز ۲ در سال ۲۰۱۶. در این تورنمنت هرگز دیداری با اختلاف بیش از ۴ گل به ثبت نرسیده است.

تونی کروس پنج بار در فینال جام جهانی باشگاه‌ها حضور داشته و در هر پنج مورد برنده از زمین خارج شده است. او در سال ۲۰۱۳ به همراه بایرن مونیخ قهرمان شد و سپس در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ با پیراهن رئال فاتح این تورنمنت شد.

۷ گل، شمار گل‌هایی است که «کریستیانو رونالدو» را به برترین گلزن تاریخ این رقابت‌ها بدل کرده است. او در سال ۲۰۰۸ برای منچستریونایتد یک بار، در سال ۲۰۱۶ چهار بار برای رئال و سال ۲۰۱۷ نیز با لباس کهکشانی‌ها دو بار دیگر موفق به گلزنی در این تورنمنت شد. «گرت بیل» با ۶ گل در رتبه دوم جای دارد و «سزار دلگادو»، «لیونل مسی» و «لوئیس سوارز» هر کدام پنج گل به ثمر رسانده‌اند. تمامی گل‌های سوارز در سال ۲۰۱۵ در ژاپن به دست آمد.

۵ فینال مابین تیمی از اروپا و آمریکای جنوبی نبوده است. در اولین فینال کورینتیانس برابر واسکو دو گاما دیگر تیم برزیلی قرار گرفت، کونگولیس، راجا کازابلانکا، کاشیما آنتلرز و العین به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۳، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ برابر حریفانی از قاره کهن قرار گرفتند.

۴.۱ نرخ گل به ازای هر بازی در تورنمنت پرگل سال ۲۰۱۸ در امارات بود(در جریان هشت بازی در مجموع ۳۳ گل زده شد)؛ این رقم رکورد قبلی را (۳.۵) که به طور مشترک در سال ۲۰۱۳ مراکش و ۲۰۱۶ ژاپن به ثبت رسیده بود، شکست. تورنمنت سال ۲۰۱۹ از حیث بیشترین متوسط گل با ۳.۷۵ گل به ازای هر بازی دومین متوسط گلزنی بالا را از آن خود کرده است. (۳۰ گل در هشت بازی)

۴ بازیکن در جام جهانی باشگاه‌ها هت‌تریک کرده‌اند: سوارز برابر گوانگژو در نیمه نهایی سال ۲۰۱۵؛ رونالدو برابر کاشیما در فینال سال ۲۰۱۶، بیل برابر کاشیما در نیمه نهایی ۲۰۱۸ و حمدو الهونی بازیکن اسپرانس تونس برابر السد در فینال سال گذشته.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha