۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 83153383
T T
۰ نفر
روحانی: اتلاف آب و برق  را باید به حداقل برسانیم

تهران - ایرنا - رییس جمهوری بر جلوگیری از اتلاف آب و برق در كشور تاكید كرد و گفت: برای جلوگیری از هدر رفت آب و برق باید در اولین قدم اتلاف آن را به حداقل برسانیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز دوشنبه در نشست مشترك با وزیر و مدیران ارشد وزارت نیرو با تقدیر از كاركنان این وزارتخانه در بخش صنعت آب و برق، اظهار داشت: همه مردم می‌دانند كه مسئله آب و برق دو مسئله بسیار حساس، زیربنایی و حیاتی است.
وی با بیان این كه اكسیژن اولین نیاز بشر است، افزود: شاید مهم ترین نیاز بعد از آن، آب باشد؛ آب مایه حیات و زندگی انسان و همه موجودات است؛ بنابراین در كرات دیگر هم وقتی آب را كشف می كنند احتمال می دهند كه موجود زنده ای هم در آن زندگی كند.
رییس جمهوری یادآور شد: معمولا ما در فعالیت روزانه خود به بسیاری از نعمت های خداوند توجهی نمی كنیم مگر این كه خدای ناخواسته مشكلی برای ما پیش بیاید؛ تا وقتی ما سلامتی داریم توجهی به فعالیت اعضای بدن خود نمی كنیم.
روحانی وجود آب را مانند امنیت با اهمیت دانست و گفت: وقتی صبح از منزل خارج می شوید، نمی دانید چه سازوكار بزرگی به راه است تا كشور، شهر، خیابان و محل كار شما امن باشد اما اگر حادثه ای در گوشه ای رخ ‌دهد در آن زمان اهمیت امنیت مشخص می شود.
وی تاكید كرد: آب و برق هم جزو امنیت است یعنی امنیت خاطر و آرامش مردم را فراهم می كند. زیرا ادامه حیات به آب وابسته است.
رییس جمهوری به بازدید خود از مركز كنترل برق اشاره كرد و اظهار داشت: در آنجا تلاش بزرگی برای اینكه این تراز تولید و مصرف در حال انجام است كه ایجاد این تراز و دقت در آن بسیار مهمی است.
روحانی هدر رفت حدود 20 تا 30 درصد آب را موضوعی خیلی مهم ذكر كرد و گفت: همه باید صرفه جویی انجام دهیم تا كشور در ثبات قرار گیرد، اگر این 20 درصد هدر رفت را حل كنیم مشكل در زمینه كمبود آب رفع می شود.

**مبنای اداره منابع آبی را باید بر پایه ادامه خشكسالی گذاشت
رییس دولت تدبیر و امید با بیان روایتی از دقت رهبر معظم انقلاب در مصرف صحیح برق، تصریح كرد: مبنای اداره منابع آبی كشور را باید بر پایه ادامه خشكسالی گذاشت و مهم ترین قدم به حداقل رساندن هدر رفت منابع آبی و برقی است.
روحانی با تأكید بر این كه آب و برق نیز برای ما امنیت است، چرا كه برای مردم امنیت خاطر و آرامش ایجاد می‌كند، ادامه داد: در بازدید از مركز كنترل برق كشور، مشخص شد كه تلاش بسیار بزرگی برای تراز تولید مصرف انجام می‌شود كه دقت در این تراز كار بسیار مهمی است و خاموشی یا فعال شدن نیروگاه‌ها، در برخی از كشورهای پیشرفته نیز باعث فروپاشی می‌شود.
وی همچنین به سفر چندین سال پیش خود به كشور انگلیس و خاموشی 24 ساعته برق در شهر لندن اشاره كرد و گفت: این مشكلات در هر كشوری رخ می‌دهد و خوشبختانه 15 سال است كه در ایران چنین حادثه‌ای اتفاق نیفتاده است و باید از همه دست‌اندركاران صنعت برق، تشكر و قدردانی كرد.
روحانی ادامه داد: در سال 97 ممكن بود مشكلات بزرگی در زمینه آب و برق برای كشور بوجود آید، در دوران وزارت مهندس چیت‌چیان در دولت یازدهم، وی به من اعلام كرد كه اگر برخی از اقدامات انجام نشود، در تابستان مجبوریم آب تهران را جیره‌بندی كنیم، اما دولت اقدامات سریعی اتخاذ كرد، كه اتصال آب سد ماملو یكی از همین فعالیت‌های دولت بود.
وی خاطرنشان كرد: در فصل تابستان مشكل تأمین آب و برق را داریم كه باید بر این اساس و اینكه كشور در منطقه خشك قرار دارد، مبنای كار را در ادامه خشكسالی قرار دهیم.

** حل مشكل آب با بارور كردن ابرها، راه حل اساسی نیست
رییس قوه مجریه با بیان این كه حل مشكل آب با بارور كردن ابرها، راه حل اساسی نیست؛ آب های موجود باید به درستی مدیریت شود، اظهار داشت: این گونه مطالب كه با باروری ابرها مشكل حل می‌شود، در سال‌های 43 و 44 و رژیم شاهنشاهی مطرح شد و این از نمونه تفكرات شاهانه بود كه با بارور كردن مشكل آب حل می‌شود و حتماً این موضوع راه‌حل اساسی نیست.
روحانی با تأكید بر این كه آب را باید درست حراست كنیم، تصریح كرد: هدر رفت شبكه انتقال آب از سد كرج و سدهای مختلف به تهران در حدود 20 تا 30 درصد اعلام شده است كه آن مقدار هدر رفت بسیار مهم است و تمام تلاش‌ها برای صرفه‌جویی مربوط به ثابت شدن همین مقدار هدر رفت از شبكه انتقال آب است.

**جلوگیری از تلفات آب و برق را باید از وزارتخانه نیرو شروع كرد
رییس دولت دوازدهم با یادآوری این كه تلفات و هدر رفت در بخش برق از 15 درصد به كمتر از 11 درصد رسیده است، اظهار داشت: این اقدام بسیار مهمی است و باید جلوگیری از تلفات در صنعت آب و برق را به عنوان اولویت از وزارتخانه نیرو شروع كرد و باید به آمار تك رقمی برسیم.
روحانی تصریح كرد: با سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری می‌توان جلوی هدر رفت و تلفات در صنعت آب و برق را گرفت.

** هدایت جامعه به درست مصرف كردن، امر به معروف است
وی ادامه داد: همه میزان آبی كه از دریا برای شیرین كردن باید انجام شود شامل یك درصد است در حالی كه اگر از آب درست حراست كنیم، به جای یك درصد تا 10درصد سود می‌بریم.
رییس جمهوری مسأله مصرف بی‌رویه یا درست‌ مصرف نكردن را از دیگر اقدامات در زمینه توجه به صنعت آب و برق توصیف كرد و گفت: یك پایه اصلی در دین اسلام، عمل صالح، شایسته و بی‌نقص است و اگر آب را بد مصرف كنیم، عمل صالحی انجام نداده‌ایم و باید در نظر داشت كه معنی عمل صالح تنها نماز و روزه نبوده، بلكه معنی بسیار وسیعی دارد.
روحانی با بیان این كه امر به معروف و نهی از منكر در جامعه تنها مختص چند موضوع نبوده، بلكه دارای معانی و دنیایی وسیع است، تصریح كرد: كسی كه آب را بد مصرف می‌كند، منكری انجام می‌دهد كه این نهی از منكر یا باید به صورت زبانی یا برنامه‌ریزی برای جلوگیری از هدر رفت باشد.
وی هدایت جامعه به درست مصرف كردن، امر به معروف و عمل حسنه دانست و به خاطره‌ای از امام خمینی(ره) كه با سه مشت آب وضو می‌گرفتند اشاره كرد و ادامه داد: این همان عمل صالح است، اما برخی هنگام وضو، وسواس و شك به خرج می‌دهند و شیر آب را تا پنج دقیقه نیز باز می‌گذارند.
رییس دولت تدبیر و امید با تأكید بر این كه باید مردم را با كمك تبلیغات صدا و سیما و رسانه برای چگونگی درست مصرف كردن دعوت كنیم، گفت: باید در ساعات پر مصرف، از آب و برق درست مصرف كنیم كه در این ساعت ها است كه ، مصرف نكردن به معنی عمل نیك و صالح است و ارتقاء فرهنگ مردم در این زمینه به ما و حتی خودشان بسیار كمك می‌كند.

** فرهنگ سازی و تشویق مردم به مصرف درست برق و آب
روحانی با تاكید بر این كه فرهنگ درست مصرف كردن و عمل صالح در آب و برق را باید به همگان نشان دهیم، خاطرنشان كرد: هنگامی كه برای جلساتی خدمت رهبر معظم انقلاب حاضر می‌شویم و از اتاقی به اتاق دیگر جابجا می‌شویم، ایشان بلافاصله برق اتاق را خاموش می‌كنند و ما باید به كار درست عادت كنیم.
وی با بیان این كه هنگامی كه عمل 81 میلیون نفر در كشور درست شود،‌ اثرات بسیار بزرگی در كشور خواهد داشت، بیان كرد: همه مردم باید در این زمینه كمك كنند تا با گذراندن آموزش‌های مورد نیاز، مقدار لازم از برق و آب استفاده كنیم.
وی تصریح كرد: سیستم‌های هوشمند می‌‌توانند در این زمینه به كشور كمك كنند و می‌توان به منازل دارای این سیستم‌ها مشوق‌هایی ارایه كرد و تخفیف‌هایی قایل شد تا مردم برای استفاده از سیستم‌های هوشمند تشویق شوند.
رییس جمهوری همچنین از بخش صنعت نیز خواست تا در این زمینه به كمك كشور بیایند و در فصل تابستان و زمان پرمصرف مصرف با سیستم‌های سرمایشی مناسب به مصرف بهینه كمك كنند.

**مقرون به صرفه بودن كشت داخلی یا فراسرزمینی بررسی شود
رییس جمهوری بر ضرورت اصلاح مصرف در مصارف خانگی تاكید كرد و گفت: برنامه‌ریزی ها باید به گونه ای باشد كه مصرف آب و برق در مصارف خانگی كاهش پیدا كند.
روحانی گفت: تشویق مردم بر درست مصرف كردن آب و برق نیاز به تبلیغات، برنامه‌ریزی وزارت نیرو و تعیین نرخ مناسب و همچنین برنامه‌ریزی در صنعت دارد و همه باید دست به دست هم بدهند تا بتوانیم این كار را به سامان برسانیم.
رییس جمهوری خاطرنشان كرد: هر چند ممكن است سال آینده نیز دچار مشكلاتی در آب و برق كشور باشیم، اما با برنامه‌ریزی خوب می‌توانیم از مشكلات عبور كنیم در عین حال آغاز سال آبی كشور كه از پایان شهریور آغاز می‌شود نیز خوب بوده كه امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
روحانی همكاری بخش‌های مختلف وزارت نیرو با بخش كشاورزی را حائز اهمیت دانست و تصریح كرد: این مهم است كه آب مصرفی كشاورزی چه میزان باشد و محاسبه كنیم كه برای تولید میوه چه میزان آب و برق مصرف شده و تولید میوه به چه قیمتی تمام شده است.
وی همچنین تاكید كرد: باید بررسی كنیم كه كشت میوه، سبزی و صیفی‌جات در داخل كشور به صرفه‌تر است، یا باید به كشت فراسرزمینی روی بیاوریم و در دیگر كشورها زمین اجاره كرده و محصولاتی كه نیاز به آب زیاد دارند را در آن كشورها كه منابع آبی بهتری دارند، تولید كنیم و این اثرات بسیار خوبی می‌تواند برای ما به دنبال داشته باشد.
رئیس جمهوری با اشاره به اینكه در سفر به تایلند، نخست‌وزیر این كشور پیشنهاد كشت برنج توسط ایران در زمین‌های كشاورزی این كشور را ارایه كرد، گفت: در تایلند زمین‌های كشت برنج سالانه 3 تا 4 نوبت كشت می‌شود و باید محاسبه كنیم كه آیا كشت برنج در داخل كشور به نفع ماست یا باید آن را به كشت فرا سرزمینی تبدیل كنیم.

** كشت برنج نباید فقط مختص به شهرهای شمالی ایران باشد
روحانی ادامه داد: البته در دولت این تصمیم را اتخاذ كردیم كه كشت برنج تنها مختص به شهرهای شمالی ایران باشد و در شهرها و استان‌های دیگر سراغ كشت برنج و محصولاتی كه نیاز به آب زیاد دارد، نروند.
رئیس جمهور خاطر نشان كرد: باید كشاورز را به كشت محصولی تشویق كنیم كه در ازای زحمتی كه برای آن می‌كشد، درآمد هم داشته باشد و برای او به صرفه باشد.
روحانی بر ضرورت توسعه كشت گلخانه‌ای و آبیاری با سامانه‌های نوین كه مصرف آب را تا حد زیادی كاهش می‌دهد تاكید كرد و افزود: اگر بتوانیم سالانه 10 تا 20 درصد در مصرف آب كشاورزی صرفه‌جویی داشته باشیم، تأثیرات بسیار خوبی خواهد داشت و می‌تواند كار چند سد را برای ما انجام دهد.

**احیاء دریاچه ارومیه 14میلیون جمعیت ایران را نجات داد
رئیس جمهوری با بیان اینكه ایجاد یك سد گاهی اوقات آثار اقلیمی بدی به همراه دارد و منجر به خشك شدن برخی دریاچه‌ها و تالاب‌ها می‌شود و مسایلی را ایجاد می‌كند، خاطرنشان كرد: اقدام دولت در احیاء دریاچه ارومیه 14 میلیون جمعیت ایران را نجات داد و اگر روند سابق ادامه پیدا می‌كرد، دریاچه ارومیه خشك می‌شد و گرد و خاك حاصل از آن، كشاورزی را در این مناطق از بین می‌برد و زندگی مردم را دچار مشكل می‌كرد.

** خیرات و حسنات برجام مداوم بوده و پایان ندارد
روحانی با بیان اینكه برخی تنها اقدام دولت یازدهم را در برجام خلاصه می‌كنند، گفت: برجام یكی از خیرات دولت یازدهم است كه حسنه آن مداوم بوده و برای همیشه باقی می‌ماند و مانند كار خیری است كه پایان ندارد اما نباید آن را تنها اقدام دولت یازدهم دانست.

** 6 میلیون روستایی از آب سالم آشامیدنی برخوردار شدند
رییس جمهوری طرح تحول نظام سلامت، احیاء دریاچه ارومیه، آب‌رسانی، برق‌رسانی و گازرسانی به روستاها و اینكه حدود 6 میلیون جمعیت روستایی در دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم از آب سالم آشامیدنی برخوردار شدند را از دیگر اقدامات دولت یازدهم برشمرد و ادامه داد: اینكه در پارس جنوبی امروز همسان با دیگر كشورها از ذخایر گازی جنوب كشور استفاده می‌كنیم و نیز اینكه در طول 5 سال توانستیم 2 هزار كیلومتر راه‌آهن ایجاد كنیم كه این به اندازه بیش از 20 درصد كل راه‌آهنی است كه در كشور احداث شده است، از دیگر اقدامات دولت بشمار می‌رود.

**باید واقعیت‌ها را برای مردم توضیح بدهیم
روحانی اظهار داشت: دلیل اینكه اقدامات دولت بیان و بازگو نمی‌شود این است كه رسانه‌ها آنها را عنوان نمی‌كنند و صدا و سیمای كشور بین مكروه، واجب، مستحب و حرام گاهی دچار مشكل می‌شود و تصور می‌كند كه تعریف از دولت، مكروه است در حالی كه این اقدام مستحب و یا واجب است.
رئیس جمهوری تأكید كرد: باید واقعیت‌ها را برای مردم توضیح بدهیم كه چه اقداماتی انجام شده است.
روحانی تصریح كرد: در بخش های آب، برق، گاز، راه، ارتباطات، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش در روستاها، اقدامات بسیار تأثیرگذار و گسترده‌ای انجام گرفته است.
رییس جمهوری گفت: امروز با تلاش مردم و مسئولان در گندم به خودكفایی رسیده‌ایم و در بنزین در آستانه خودكفا شدن هستیم و در گازوئیل و گاز نیز به خودكفایی رسیده‌ایم.
وی با بیان اینكه در سالیان گذشته هنگامی كه در زمستان نیاز به واردات گاز پیدا كردیم، یكی از كشورها قیمت گاز را 9 برابر افزایش داد و ما چون مجبور بودیم، قیمت آن را پرداخت كردیم، اما با تلاش‌هایی كه در این دولت انجام گرفت، سال گذشته زمانی كه همان كشور گاز را به روی ما قطع كرد، هیچ اعتنایی نكردیم و خود آنها به دنبال این بودند كه چرا برای وصل شدن گاز اقدامی نمی‌كنیم و این اثر خودكفایی و خوداتكایی است.

** روی پای خود بایستیم، هیچ‌كس نمی‌تواند به ما زور بگوید
رییس جمهوری اظهار داشت: هنگامی كه ما روی پای خود می‌ایستیم، هیچ‌كس نمی‌تواند به ما زور بگوید؛ ما تصور می‌كنیم كه فقط آمریكا زورگویی می‌كند، اما حقیقت این است كه اگر نیازمند شویم، حتی كشورهای فقیر و كشوری كه برای آن فداكاری هم كرده‌ایم، شروع به زورگویی می‌كند.
روحانی تأكید كرد: احتیاج و نیاز گاهی یك قدرت بزرگ را در هم می‌شكند و این نشان می‌دهد كه ما باید روی پای خود بایسیتم.
رییس جمهوری با بیان اینكه امروز خوشبختانه در آب و برق و سدسازی و ساخت نیروگاه، روی پای خود ایستاده‌ایم و خودكفا شده‌ایم و به دیگر كشورها نیز خدمات فنی و مهندسی ارایه می‌كنیم، گفت: امروز باید تلاش كنیم تا مردم در زندگی روزمره خود دچار مشكل نشوند.

**شیوه‌های كشاورزی را باید تغییر دهیم
روحانی با اشاره به اینكه تابستان به دلیل افزایش مصرف می‌تواند برای مردم و تلاشگران در وزارت نیرو ایام سختی باشد، اظهار داشت: باید در راستای اصلاح فرهنگ مصرف تلاش و از هدررفت‌ها جلوگیری كرد و با كشت فراسرزمینی و اصلاح بذر، شیوه‌های كشاورزی را تغییر دهیم.
رییس جمهوری اضافه كرد: امروز به گفته وزیر جهاد كشاورزی برخی از بذرها از خارج از كشور وارد می‌شود و دلیل آن این است استفاده از این بذرها می‌تواند تولید محصول را تا 3 برابر افزایش دهد و برخی بدون اینكه با مسایل آشنا باشند، فقط عنوان می‌كنند كه چه نیازی دارد كه بذر را از خارج وارد كنیم.
روحانی به فرایند تولید گوشت مرغ و خوراك آن اشاره كرد و افزود: گاهی نیاز داریم كه برای جلوگیری از مرگ و میر و افزایش گوشت‌آوری و سلامت محصول، برخی نیازها را از خارج تأمین كنیم.

** بدنبال توسعه دیپلماسی برق هستیم
رییس جمهوری با اشاره به اینكه امروز در بخش برق به دنبال توسعه دیپلماسی برق هستیم، گفت: این اقدام بسیار بزرگی است كه می‌توانیم برق را به دیگر كشورها و همسایگان صادر كنیم و اینكه بتوانیم برق را با منطقه و دیگر كشورها تبادل كنیم و بتوانیم به راحتی به شبكه‌های بزرگ آسیا و اروپا وصل بشویم نیز حائز اهمیت است.
روحانی با بیان اینكه هیچ دولتی در بخش آب به اندازه دولت یازدهم سرمایه‌گذاری نكرده است و بالاترین بودجه در این بخش تخصیص یافته است، افزود: در بخش برق هم در دولت یازدهم سرمایه‌‌گذاری بسیار خوبی صورت گرفت به گونه‌ای كه بیش از 9 هزار مگاوات افزایش ظرفیت در تولید برق داشته‌ایم و از 70 هزار مگاوات به بیش از 80 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده رسیده است و تا آخر سال هم 12 هزار مگاوات به آن اضافه خواهد شد و علاوه بر آن با كاهش تلفات و هدررفت برق 2500 مگاوات دیگر هم به آن افزوده خواهد شد.
رئیس جمهوری اظهارداشت: كاری كه دولت یازدهم و دوازدهم در بخش آب در غرب كشور انجام می‌دهد و اقداماتی كه در زمینه كشاورزی، سدسازی و تونل انجام می‌شود، بی‌نظیر است.
روحانی توضیح داد: مهار 5.6 دهم میلیارد مترمكعب آب در بخش‌های غربی و انتقال آن به مناطق گرمسیری اقدام بزرگ و افتخاری برای وزارت نیرو و دولت است.
رییس جمهوری از تلاش‌های دولت‌های گذشته هم كه پس از انقلاب نیز تشكر كرد و افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم اقدام فوق‌العاده‌ای به ثمر رسید كه باید این اقدامات برای مردم توضیح داده و تشریح شود.

** 300 هزار هكتار اراضی خوزستان و ایلام در دولت یازدهم زیر كشت رفت
روحانی خاطرنشان كرد: اینكه در بخش كشاورزی توانستیم در دولت یازدهم 300 هزار هكتار از اراضی خوزستان و ایلام را زیر كشت ببریم، كاری عظیم و بزرگ بود منتها معمولاً اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم از كارهایی است كه نباید آشكار و گفته شود.
رئیس جمهوری با اشاره به اینكه زیر كشت بردن 46 هزار هكتار از اراضی زابل نیز از اقدامات خوب دولت در این بخش است، افزود: این كار نتیجه تلاش‌های خانواده بزرگ دولت و همه مردم، كشاورزان و تلاشگران است.

** تلاش برای كمترین تنش آبی و مشكل در برق در تابستان 98
روحانی اظهار داشت: با وجود همه اقداماتی كه با تلاش گسترده انجام می‌شود، اما در روزی كه مشكلی بوجود می‌آید، گاهی كل اقدامات دولت را در صفر ضرب می‌كنند.
رئیس جمهوری با تاكید بر اینكه برای روز مبادا باید فكر و برنامه‌ریزی كنیم، اظهار داشت: از همین امروز باید برای تابستان سال آینده تلاش كنیم و امیدواریم تابستان سال 98 با كمترین تنش آبی و مشكل در برق همراه بوده و ناراحتی و مشكلی برای مردم بوجود نیاید در عین حال باید از مردم هم بخواهیم تا دولت را در این راستا كمك كنند.
روحانی افزود: مطمئناً هیچ كار مهم و بزرگی بدون حمایت، كمك، ایثار و همكاری مردم به ثمر نمی‌رسد و دولت به تنهایی قادر به انجام امور نیست، اما وقتی دولت، مردم و رسانه‌ها در كنار هم قرار بگیرند و فرهنگ لازم برای مردم شرح داده شود، ثمرات بسیار خوبی به همراه دارد.
رییس جمهوری با اشاره به طرح همیار پلیس و استفاده از كودكان و دانش‌آموزان در اجرای برخی از مقررات و تذكر دادن آنها به والدین خود در زمان تخلف از مقررات، گفت: وزارت نیرو هم می‌تواند با همكاری وزارت آموزش و پرورش چنین طرحی را در راستای صرفه‌جویی و جلوگیری از هدررفت آب و برق در كشور اجرا كند و در آموزش صرفه‌جویی، همیار داشته باشد.
روحانی با اشاره به ضرورت تلاش در زمینه نمك‌زدایی در كشور گفت: برخی از نقاط كشور راهی به جز انتقال آب ندارد، اما بسیاری از نقاط كشور از جمله سراسر جنوب و شمال ایران متصل به آب هستند كه البته مسایل خاص خود را دارند.

** سواحل مكران را باید آباد كنیم
وی تاكید كرد: باید سواحل جنوب و سواحل مكران را كه اهمیت زیادی دارد آباد كنیم و این كار با آب و برق امكان‌پذیر است و می‌توانیم با احداث نیروگاه‌های خورشیدی و استفاده از برخی نیروگاه‌های كوچك اتمی، انرژی پاك را به این مناطق ببریم.
رییس جمهوری همچنین با اشاره به ضرورت تلاش در راستای توسعه دولت الكترونیك، گفت: با توسعه دولت الكترونیك می‌توانیم تمامی قبض‌هایی كه صادر می‌شود را تبدیل به قبوض الكترونیكی بر روی تلفن همراه مردم كرده و با این اقدام در هزینه‌هایی كه صرف چاپ و توزیع قبوض مختلف می‌شود، صرفه‌جویی بالایی داشته باشیم.

** مردم باید از نظر آب و برق پایدار در امنیت خاطر باشند
رضا اردكانیان وزیر نیرو نیز در این نشست با قدردانی از حمایت های رئیس جمهوری از صنعت مهم و حیاتی آب و برق در تابستان گذشته، گفت: دشمنان با توجه به تغییرات اقلیمی برنامه های وسیعی برای جمهوری اسلامی ایران درنظر داشتند كه این دوران پشت سر گذاشته شد.
اردكانیان با بیان اینكه دولت و مردم باید از نظر آب و برق پایدار در حد متعارف در آسایش و امنیت خاطر باشند، تاكید كرد: وارد مرحله مدیریت توامان عرضه و تقاضا شده ایم كه همكاری بین بخشی از الزامات این مهم است و باید با ایجاد سازكارهایی برای امنیت آبی، غذایی و ملاحظات محیط زیستی برنامه ریزی كنیم.
وی با اشاره به اهمیت مبحث آب های مرزی تاكید كرد: باید براساس پروتكل ها و تامین حق آبه ها برای استیفای حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران حركت كرد چرا كه توسعه منابع آب و خاك در مناطق مرزی حائز اهمیت است.
همچنین در این نشست برخی معاونان و مدیران وزارت نیرو با ارائه گزارشی از وضعیت آب و برق به بررسی راهكارها، اقدامات و طرح های مختلف برای مدیریت بهینه آب و برق در كشور پرداختند.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی رییس جمهوری پیش از این نشست از مركز ملی راهبری شبكه برق كشور (دیسپاچینگ مركزی) بازدید كرد.
در این بازدید برنامه وزارت نیرو در راستای تامین برق مطمئن و پایدار كشور در اوج بار سال 98 و الزامات آن شامل پیش بینی تراز تولید و مصرف در پیك سال 98، برنامه راه‌اندازی واحدهای نیروگاه‌های حرارتی، برنامه افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی، تجدید پذیر و برقابی، طرح‌های اولویت دار شبكه انتقال برق كشور، برنامه‌های مدیریت مصرف، الزامات تحقق برنامه‌های پیك مصرف سال 98 كشور و قرار گرفتن تجهیزات صنعت برق در زمره كالاهای اساسی، برای رییس جمهوری تشریح شد.

سیام**3070**9314**1336
۰ نفر