اعتبار2هزارو350میلیاردریالی دولت برای حمایت ازصنایع دستی مازندران

ساری - ایرنا - معاون صنایع دستی میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران گفت : دولت امسال برای حمایت از صنایع دستی مازندران 2 هزار و 350میلیارد ریال تسهیلات و اعتبار اختصاص داد که حداقل در 10 سال گذشته بی سابقه بوده است .

مهدی ایزدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : این اعتبارات در 2 بخش حمایت روستایی و تسهیلات فراگیر برای احیا و رونق صنایع دستی مازندران با هدف ایجاد اشتغال پایدار برپایه ظرفیت محلی اختصاص یافته است .
وی بیان کرد : بیش از 2 هزار میلیارد ریال از این اعتبار تحت تسهیلات اشتغال فراگیر به صورت فردی و کارگاهی در نظر گرفته شده است .
معاون صنایع دستی استان گفت : در این حوزه تاکنون یک هزار نفر شناسایی و برای انجام مراحل اداری برای دریافت تسهیلات در حال اقدام هستند .
ایزدی اظهار کرد : در بخش حمایت از مشاغل روستایی هم 350 میلیارد ریال تسهیلات اختصاص داده شد که در این بخش تاکنون حدود 2 هزار 400 نفر شناسایی شدند .
معاون صنایع دستی مازندران اعتبارات حمایت از صنایع دستی روستایی را با بهره چهار درصد اعلام کرد و افزود : برای برخورداری فعالان صنایع دستی مازندران از تسهیلات اشتغال فراگیر محدودیتی وجود ندارد و فعالان این حوزه می توانند از آن برخوردار شوند .
وی گفت : این تسهیلات باید در مازندران به این بخش تزریق شود و تا سال آینده نیز در استان اعتبار خواهد داشت و دولت محدودیت زمانی برای ان مشخص نکرده است .
**افزایش 20 درصدی درآمد صنایع دستی مازندران
در 9 ماه سال جاری بیش از 85 میلیارد ریال از محل فروش صنایع دستی استان مازندران کسب درآمد شد ، که این میزان نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است .
معاون صنایع دستی مازندران افزود : یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید از ابتدا فعال کردن و رونق و حمایت از صنایع دستی به عنوان اشتغال پایدار بوده است و دراستان مازندران با توجه به اشتغال حدود 20 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه ، وضعیت مناسبی داریم .
وی بیان کرد : پیش بینی می شود تا پایان سال 96 درآمد حاصل از بخش صنایع دستی مازندران به بیش از 100 میلیارد ریال برسد که در این حالت رشدی 30 درصدی را طی خواهد کرد .
**فقدان برند سازی گسلی زیر پای صنایع دستی مازندران
ایزدی با اشاره به اینکه هنوز اقدام مثبتی در جهت برند سازی صنایع دستی مازندران نشده است افزود : امروز برای بقای یک محصول برند سازی شرط حیات آن است .
معاون صنایع دستی مازندران گفت : فقدان برند سازی مشکلاتی دیگر مانند دلالی و سوء استفاده از حاصل دست رنج هنرمندان صنایع دستی استان در کشور و خارج از کشور را در پی خواهد داشت .
وی نبود زیرساخت هایی همچون محل دائمی نمایشگاهها و بازارچه های صنایع دستی را از دیگر دغدغه های این حوزه نام برد و گفت : وجود دائمی نمایشگاه های ملی و بین المللی میتواند در معرفی آثار صنایع دستی و بازار یابی آن بسیار موثر باشد .
وی همچنین برگزاری مراسم نکوداشت هنرمندان صنایع دستی و اعطای درجه هنری و تسهیلات برای گسترش بازار صنایع دستی را از مشوق های فعالان این حوزه دانست .
دولت با اشاره به ایجاد اشتغال در ۸ موضوع ، برای سال 96 در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ۱۷۳ هزار فرصت شغلی پیش‌بینی کرده است.
صنایع دستی استان مازندران مانند سایر مناطق کشور، پیشینه و سابقه ای چندین هزار ساله دارد . بیش از 72 نوع محصول صنایع دستی هم اکنون توسط هنرمندان این خطه ساخته و برای فروش راهی بازار های کشور و خارج از کشور می شود .
خبرنگار : رضا غلامی **انتشار دهنده:محسن حسن نیا
7335/1899

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال