فیلم سینمایی طوفانگر؛ روایتگر دو شیوه پلیسی

اراک- فیلم سینمایی طوفانگر یا ترس در شهر ( peur sur la ville) به کارگردانی ˈهانری ورنویˈ و از تولیدات سال 1975 سینمای فرانسه، روایتگر دو شیوه متداول در فیلم های پلیسی است.

این فیلم که به سبک فیلم های اکشن پلیسی، تعقیب و گریز را به تصویر کشیده، گوشه چشمی نیز به شیوه های پلیسی علمی و مبتنی بر نظریه پردازی دارد.
کشدار شدن برخی سکانس های اکشن این فیلم از جمله تعقیب و گریز طولانی، بالا و پایین رفتن چند باره از پلکان ایستگاه مترو و نماهای کلیشه ای روی سقف قطار، بیننده را خسته می کند، تا جایی که در خود فیلم نیز بازرس در روزنامه ای می خواند که ˈبه جای دستگیری قاتل به آرتیست بازی پرداخته استˈ.
تعقیب و گریز روی شیروانی به ویژه تلاش هم زمان بازرس بوتلیه (ژان پل بلموندو) برای بالا رفتن از شیب شیروانی و قاتل برای پیدا کردن عینک خود که رو به پایین است، از صحنه های نمایان فیلم است و تقابل زیبایی را به نمایش گذاشته است.
جمع کردن تکه هایی از چشم شیشه ای قاتل و فرستادن آن به آزمایشگاه، استفاده از شیوه های صدا شناسی برای پی بردن به محل تلفن زدن قاتل و دقت در نحوه روشن کردن سیگار او نیز از روش های پلیسی علمی است که به خوبی در فیلم جا افتاده است.
فیلمساز، در یکی از سکانس ها که در آن صدای ضبط شده بازرس برای قاتل پخش شده و همزمان خود او در حال انجام عملیات برای فرودن آمدن بر سقف ساختمانی است که چند نفر در آن به گروگان گرفته شده اند به خوبی و به زیبایی هر چه تمامتر دو شیوه پلیسی را با یکدیگر تلفیق کرده است.
ارتباط داستان های فرعی فیلم از جمله درگیری با مرد مواد فروش نیز با داستان اصلی فیلم به خوبی پرداخت نشده و ببینده ضرروت آنها را درک نمی کند.
بلموندو، با بازی درخشان خود جدیت و شوخ طبعی و بلاهت و زیرکی را در هم آمیخته است به طوری که هنگام تعقیب قاتل، شوخ طبعی خود را کنار گذاشته و با جدیت تمام با دستیار خود برخورد می کند.
هر چند آمیخته شدن بلاهت و زیرکی او آنچنان که باید باورپذیر از کار درنیامده است، به طوری که او بارها در صحنه تعقیب و گریز روی شیروانی قاتل را دیده و به هم تیراندازی کرده اند ولی در منزل یکی از زنان و حتی در اداره پلیس قاتل را نمی شناسد و این مهم با زیرکی که فیلم از شخصیت او به نمایش گذاشته، سازگار نیست.
قتل های سریالی زنان یک سوژه تکراری است که پرداختن به انگیزه قاتل می تواند تا حدودی از این ضعف بکاهد اما هانری ورنوی فقط اشاره کوتاهی به انگیزه کرده و بیشتر به صحنه های اکشن توجه کرده است.
برخی نکات دیگر مثل دلیل انتخاب نام مینوس (قاضی جهان مردگان در افسانه ها) از سوی قاتل، انگیزه او برای فرستادن نامه به پلیس و یا مذاکره با پلیس در فیلم مشخص نشده است، که ممکن است دلیل آن کوتاه شدن فیلم باشد زیرا، اصل فیلم 125 دقیقه است که حدود 87 دقیقه آن از شبکه چهار سیما پخش شد.
در این فیلم که جمعه شب از برنامه سینما چهار پخش شد، یک قاتل سریالی که خود را مینوس معرفی می کند، با تلفن به چند زن و تهدید و بدگویی، آنان را به وحشت می اندازد.
عملی شدن تهدیدات این قاتل سریالی، پاریس را در وحشت فرو می برد تا این که بازرس بوتلیه و همکارش مامور دستگیری او می شوند و پس از فراز و نشیب فراوان او را دستگیر می کنند.
هانری (انری) ورنوی با نام اصلی آشوت مالاکیان فیلمساز فرانسوی ارمنی تبار فیلم هایی چون دسته سیسیلی ها، ترور و توپ های سن سباستین را در کارنامه کاری خود دارد.ک/4
559/507

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال