هدف ایرنا گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست

به نام خبرنگار به کام ‌بازاریاب

پایگاه خبری یافته در مطلبی با عنوان به نام 'خبرنگار به کام ‌بازاریاب' نوشت: اکثر کسانی که در لرستان فعالیت رسانه‌ ای می‌کنند، اطلاع دارند که زحمتکشان واقعی این عرصه بعضا در سایه قرار داشته و مواهب مادی این حوزه اکثرا به کام شبه خبرنگاران است.

به گزارش دوشنبه ایرنا در ادامه این مطلب آمده است: به ‌رغم ادعای ساماندهی مکرر خبرنگاران توسط اداره کل ارشاد استان، اما هنوز هم شاهد تحول خاصی در این زمینه نیستیم و هنوز روابط عمومی برخی ادارات تفاوت خبرنگاران زحمتکشی که شب و روز در حال تحریر خبر هستند و چشم خود را کور کرده ‌اند را نمی ‌دانند و همیشه بازاریاب ‌های سوگلی از این حرفه به کام ‌می ‌رسند.
خبرنگار واقعی در تمامی جلسات می‌ نویسد، تایپ می ‌کند، ویراستاری می ‌کند و خبر خود را در یک نشریه، خبرگزاری و یا پایگاه خبری منتشر می‌ کند و در همان لحظه برخی با کپی کردن بدون ذکر نام نویسنده آن را چاپ و در نشریه رپرتاژی خود منتشر می‌ کنند و روی آن‌ هم یک فاکتور فلان ریالی که حقوق چند ماهه خبرنگار می‌ شود، می‌ زنند و برای دستگاه مربوطه می ‌برند.
روابط عمومی از دنیا بی ‌خبر هم که عکس خود و مدیرش را در روزنامه می‌ بیند با به ‌به و چه ‌چه از او تشکر می ‌کند و این‌ گونه می ‌شود که زحمت خبرنگار به کام کسی که حتی سواد یک خط خبر نوشتن هم ندارد، می ‌رود.
جالب اینجاست همین خبرنگارنماها با تماس ‌های پی ‌در پی با خبرنگاران خواستار انتشار سریع مطالب هستند که آن را کپی کنند!

** فرق بین خبرنگار و کاسب رسانه ‌ای چیست؟
در این برهه که معلوم نیست چه کسی تبلیغاتچی و چه کسی خبرنگار واقعی است و ازآنجایی ‌که امیدی به مدیران حاکم بر فرهنگ و مطبوعات نیست از مسئولین استانی همانند شخص استاندار و یا رئیس شورای اطلاع‌رسانی (معاون سیاسی امنیتی استاندار) تقاضا داریم که به این موضوع رسیدگی جدی نمایند چرا که اگر این رویه ادامه داشته باشد حال‌ و روز محرومیت استان بدتر از هرروز می‌ شود.
به قول استاد عزیزم 'رضا جایدری' ادامه حیات برای ما که بدون وابستگی جناحی، سعی کرده ‌ایم با هزینهی شخصی در این زمینه مُبلِغ خوبی برای لرستان و لرستانی باشیم، بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن است زیرا به‌ صورت مستقل کارکرده و 'میرزا بنویس' و 'مجیزگوی' هیچ مسئول، حزب و جناحی نبوده و نیستیم.
رسانه‌ های مستقل که تنها هدفشان انعکاس درد و رنج مردم و مشکلات استان است اگر بخواهند با این رویه ادامه بدهند مجبور به خداحافظی از عرصه رسانه خواهند شد و اگر به فکر آویزان شدن به دستگاه ‌ها باشند، لرستان روزبه ‌روز محروم‌ تر از دیروز می‌ شود.
مدیران حاکم بر فرهنگ و مطبوعات استان، ادعای ساماندهی خبرنگاران را می ‌کنند حال اگر ساماندهی واقعی صورت می‌ گرفت حال‌ و روز خبرنگاران واقعی این‌ گونه نبود و معلوم می ‌شد چه کسی خبرنگار است و چه کسی کاسب رسانه ‌ای!
مسئولین نباید اجازه دهند که خبرنگاران واقعی به حاشیه بروند و کاسبان رسانه ‌ای صحنه‌ گردان میدان رسانه استان شوند!

**مسئولین، حقوق خبرنگاران واقعی را پیگیری کنند
اگر در استان واقعا مسئولی باشد که حقوق خبرنگاران را پیگیری کند از او سپاسگزاریم چراکه خبرنگار با درآمد ماهیانه 300 یا 400 هزار تومان چه می‌ تواند بکند؟
چرا کسی مسئولیت این ناحقی را بر عهده نمی‌ گیرد؟
خبرنگاری که باعلاقه وافر از کوچه‌ پس ‌کوچه ‌ها، کارخانه ‌ها، جلسات، مراسم مختلف و... مشکلات و اخبار را به زیباترین شکل ممکن منعکس می‌ کند آیا باید این ‌گونه حقش ادا شود؟

**بی‌ توجهی موجب خداحافظی برخی از خبرنگاران شد
طی چند سال گذشته به دلایلی همچون عدم رعایت حقوق خبرنگاران، شاهد خداحافظی برخی فعالان این عرصه بودیم و اگر برنامه‌ ریزی و تصمیم مناسبی اتخاذ نشود شاهد خداحافظی سایر خبرنگاران واقعی خواهیم بود چرا در این عرصه نه‌ تنها حق و حقوقی ندارند بلکه زندگی خود را هم از دست می‌ دهند.
مسئولین ناظر بر این عرصه بدانند و آگاه باشند اگر این روال ادامه داشته باشد شاهد جولان کاسبان رسانه ‌ای که تنها هدفشان درآمدزایی است خواهیم بود و یکی از دلایل محرومیت استان هم این است که عده ‌ای به ‌عنوان کاسب رسانه آمده ‌اند و کسی نیست که مشکلات مردم را پیگیری کند.
به نظر می‌ رسد مقصر این قضایا مسئولین و روابط عمومی ‌ها هستند که نمی ‌توانند این موضوع مهم را مدیریت کنند.
رئیس شورای اطلاع ‌رسانی و مدیرکل روابط عمومی استانداری باید روابط عمومی ادارات را در شورای اطلاع ‌رسانی آگاه کند که بین کاسب رسانه‌ ای و یک خبرنگار تفاوت بسیار وجود دارد!
منبع: پایگاه خبری یافته
3210/3022

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال