۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۰۷
کد خبر: 82718727
T T
۰ نفر
الگوبرداري از لشكرآباد اهواز براي طرح بازآفريني محله هرندي تهران

اهواز - ايرنا - معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري اهواز گفت: گروه پژوهشي هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي و دانشگاه تهران به منظور الگوبرداري از محله لشكر آباد اهواز (خيابان انوشه) براي طرح بازآفريني محله هرندي تهران چهار شنبه گذشته به اهواز سفر كرد.

امير آهنجان شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: با توجه به نوع آسيب هايي كه در منطقه 12 كلانشهر تهران و محله هرندي وجود دارد اين گروه به دنبال الگوبرداري از يك طرح موفق هستند.
وي با اشاره به اينكه خيابان انوشه اهواز در گذشته محل آسيب هاي اجتماعي بود افزود: هم اكنون شرايط به گونه اي است كه از بازار ايجاد شده در اين محله، به عنوان يك محل گردشگري ياد مي شود و از سراسر كشور براي بازديد از اين بازار به اهواز سفر مي كنند.
عضو هيات امناي مسايل آموزشي شهرداري هاي كلانشهر كشور با بيان اينكه اين گروه متشكل از اساتيد دانشگاه و پژوهشگران بودند يادآورشد: در ساماندهي اين خيابان 60 درصد خود مردم محلي نقش داشتند و 40 درصد مجموع دستگاه هاي ديگر از جمله استانداري ، شهرداري ، نيروي انتظامي و بهداشت موثر بودند.
وي با اشاره به اينكه چالش هاي محله لشكرآباد امروز به فرصت هاي گردشگري و اشتغالزايي تبديل شده گفت: حس تعلق به محله از سوي ساكنان و بزرگان و شيوخ منطقه باعث شد اين خيابان به محلي براي كسب و كار و گردشگري تبديل شود و آوازه اش در سراسر ايران پيچيده شود.
آهنجان ادامه داد: با توجه به اين تحولات و با تاكيد شهردار وقت اين محل ساماندهي شده و ضمن سنگفرش كردن تمام خيابان ، تردد در آن يك طرفه شد. همچنين با مشاركت مردم ضمن حفظ بافت سنتي منطقه، اين محل به محلي امن براي كسب و كار مبدل شد.
وي با اشاره به اينكه به دنبال توسعه اين خيابان هستيم، يادآور شد: هم اكنون تعداد پلاك هاي فعال در بازار انوشه حدود 100 پلاك است. كميته اي در معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري اهواز با حضور ميراث فرهنگي فعال شده تا آمار دقيق گردشگران وبازديدكنندگان از اين بازار مشخص شود.
بازار فلافل اهواز يكي از مراكز فروش فلافل واقع درخيابان انوشه، محله عرب‌نشين لشكرآباد اهواز است. اين بازار با وجود صدها مغازه فلافل‌فروشي، يكي از جاذبه‌هاي گردشگري شهر اهواز تبديل شده است. فروش اغذيه در اين بازار به‌صورت سلف سرويس است كه علاوه بر فلافل، سمبوسه، كپه و ديگر خوراكي‌هاي فوري را عرضه مي‌كنند.
محله لشكرآباد در دهه 50 محل سكونت قشر متوسط شهر اهواز بود ولي كم كم در دهه 70 به محله اي فقير نشين و ناامن با آسيب هاي اجتماعي فراوان تبديل شد. در اواسط دهه 80 تعدادي از افراد محل اقدام به عرضه فلافل در گاري كردند و كم كم مردم منطقه به سوي فروش فلافل روي آوردند و برخي خانه هاي خود را تغيير كاربري دادند. در اين خيابان 96 پلاك وجود دارد كه 30 پلاك فلافلي، 17 پلاك سفره خانه ، 16 پلاك جگركي و بقيه به فروش باميه و ... مشغول هستند.
6037
خبرنگار: ندا رضا پور ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي

سرخط اخبار استان‌ها