۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۳۳
کد خبر: 82195975
T T
۰ نفر

پژوهش‌هاي ميان رشته اي 'خونگ اژدر' كتاب شد

۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۳۳
کد خبر: 82195975
پژوهش‌هاي ميان رشته اي 'خونگ اژدر'  كتاب شد

اهواز - ايرنا - پژوهش‌هاي ميان رشته‌اي 'خونگ اژدر' به صورت كتابي مستقل در قالب وِيژه‌نامه شماره 17 پارتيكا به زبان انگليسي در رم به چاپ رسيد.

به گزارش ايرنا جعفر مهركيان، باستان‌شناس پيشكسوت، كه سابقه كاوش و پژوهش در محوطه‌هاي باستاني زيادي همچون فرودگاه امام خميني (ره) را دارد چندي است سرپرستي هيات باستان شناسي ايران و ايتاليا در 'كل چندار دره شمي' را برعهده دارد.
اكنون پژوهش‌هاي او در خونگ اژدر به صورت چندين مقاله تخصصي در يك كتاب مستقل در قالب ويژه نامه شماره 17 پارتيكا توسط مركز كاوش و پژوهش‌هاي باستان شناسي تورينو در 240صفحه با 16عكس رنگي و بيش از 100عكس ، طرح و نقشه سياه و سفيد و با چكيده‌اي به زبان فارسي به قلم او در رم به چاپ رسيده است.
پارتيكا مهم‌ترين مجله تخصصي كاوش‌هاي باستان‌شناسي ايتاليا در خاورميانه و آسيا در تورينو ايتاليا است كه هرسال به چاپ گزارش‌ها و پژوهش‌هاي باستان شناسي دوره پارت مي‌پردازد.

*خونگ اژدر دريچه‌ نوين روشنگري تاريخ در هاله ابهام پارت
اين باستان‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا گفت: 'خونگ اژدر' نگار كند بسيارمهم و كم شناخته‌اي از دوره پارت در كوه‌هاي ايذه بختياري، دريچه نويني در روشن‌گري تاريخ در هاله ابهام پارت يا نخستين شاهنشاهي پس از فروپاشي هخامنشان گشوده است.
او بيان كرد: اين پژوهش‌ها با مستندنگاري هوشمند سه بعدي دستي در 2 سال پياپي و كاوش سيستماتيك باستان‌شناسي براي تبيين دريافت‌هاي تازه با كاربرد دستگاه‌هاي پيشرفته ليزري انجام شده است.
مهركيان اظهار كرد: تاكنون مقالات زيادي در رابطه با كار مشترك پژوهشكده باستان شناسي و مركز پژوهش و كاوش‌هاي باستان شناسي خاورميانه و آسياي تورينو بربنيان نوشته شده است.
نخستين تفاهم نامه پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري در جايگاه باستاني 'خونگ اژدر' يا روستاي بختياري نشين خونگ نوروزي ايذه خوزستان ، در ژورنال‌هاي تخصصي باستان‌شناسي و ميان رشته‌اي معتبر بين‌المللي هم چون ژورنال آو فيلد آركيولژي آمريكايي، ايرانيكاآنتيكواي بلژيكي و... به زبان‌هاي انگليسي، ايتاليايي و فرانسوي حتي در اروپاي خاوري و به زبان فارسي در ايران به چاپ رسيده است.
اين باستان شناس خاطرنشان كرد: ويراسته فارسي اين كتاب بزودي توسط پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري منتشر مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه اين كتاب كاملا تخصصي با 16 عكس رنگي و بيش از 100 عكس و طرح ونقشه سياه و سفيد به چاپ رسيده گفت: اين گزارش را به ترتيب جعفرمهر كيان، ويتو مسينا ،فولويو رينادو، پائولو آرديسونه، كريستينابونفانتي، مهدي فرجي، يلداسوراني، الساندراچلرينو، ماركومارتيني، آمانوئلاسيبيليا نوشته اند.
مهركيان بيان كرد: دشواري‌ها و پيچيدگي‌هاي دوره پارت، تازه هايي از اليمايي ها، نگاركندهاي سنگي و صخره‌اي اليمايي‌ها، كاربرد دستگاه‌هاي پيشرفته مستند نگاري در راستاي راستايي آزمايي تاريخ نوشتاري، نمونه موردي دريافت‌هاي نوين با كاربرد اسكن ليزر هوشمند سه بعدي دستي روي نگاركند سنگي خونگ اژدر و كاوش‌هاي باستان شناسي برابر آن نگاركند و ... از موضوع هاي اين گزارش است.
مهركيان ادامه داد: چاپ علمي گزارشات در نشريه هاي معتبر يكي از مفاد تفاهم نامه‌هاي بين‌المللي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است كه در رابطه با هر دو تفاهم نامه هيأت باستان شناسي ايران و ايتاليا رعايت خواهد شد و با چاپ نتيجه پژوهش‌هاي باستان‌شناسي ميان رشته‌اي خونگ اژدر توسط اين هيات به بار نشسته است.
وي گفت: چاپ گزارش‌هاي كاوش‌هاي باستان‌شناسي سه فصل گذشته هيات مشترك ايران و ايتاليا در كل چندار دره شمي در دستور كار است.
7164/6065

سرخط اخبار استان‌ها