۵ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۵۹
کد خبر: 83182997
T T
۰ نفر
كارخانه اسيد مس سرچشمه به بهره برداري مي رسد

كرمان - ايرنا - مدير مجتمع مس سرچشمه گفت : تا پايان امسال كارخانه توليد اسيد سولفوريك با ظرفيت توليد 600 هزار تن اسيد در اين مجتمع مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.

حسين احمدي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : طرح هاي توسعه اي مس از جمله كارخانه اسيد سولفوريك در سرچشمه با ظرفيت 600 هزار تن، معدن دره آلو و دره زار در دستور كار هستند كه براي رفع آلودگي و ايجاد اشتغال پايدا ردر منطقه اهميت زيادي دارند.
وي تصريح كرد: با راه اندازي كارخانه اسيد سولفوريك در مس سرچشمه ماده اسيدي كه توليد مي شود قرار است در باغات پسته كاربري داشته باشد.
احمدي بيان كرد: معادن مس در كشور به عنوان قديمي ترين معادن از دهه هاي 30 تا 40 شروع به فعاليت كردند و در دهه 50 با توجه به اكتشافات وسيع در آذربايجان شرقي، كرمان و ديگر جاها در اين حوزه نام خود را از مس سرچشمه كرمان به شركت ملي صنايع مس ايران تغيير داد.
وي افزود: از سال 1353 تا 1357 توسط مستشاران آمريكايي و انگليسي كارهاي زيرساختي آن انجام شد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي انگليسي ها و آمريكايي ها از ايران رفتند و اين تأسيسات عظيم و سرمايه كشوري به دست فرزندان ايران اداره مي شود.
احمدي بيان كرد: همزمان با آزادسازي خرمشهر در سال 1362 اولين آنُد مس استحصال شد و پس از توسعه صنعت مس در سرچشمه، معادن مس در شهربابك و آذربايجان شرقي (مس سونگون) كشف شدند و در حال حاضر با قوت در حال توليد مس هستند.
وي توليد مس در كشور را خوب ارزيابي كرد و گفت: در اين زمينه علاوه بر خودكفايي، مازاد توليد مس به كشورهاي خارجي صادر مي شود.
احمدي اظهار كرد: صنعت مس ايران جزوء اولين ها در دنياست و در دوران دفاع مقدس كمك حال رزمندگان بود .
اين مسئول با اشاره به اينكه مس حمايت هاي فرهنگي و مسئوليت هاي اجتماعي خود را به نحو مطلوب انجام مي دهد تا معنويت قرآني بيش از پيش در زندگي جامعه جاري و ساري شود بيان كرد: از ابتداي امسال در هر فصلي برگزاريِ مسابقات قرآني در انار و رفسنجان و ارائه جوايز نقدي و غير نقدي به برگزيدگان اين دوره از مسابقات، راهكاري براي اشاعه فرهنگ قراني است كه از سوي مس برگزار مي شود.
مس سرچشمه در 60 كيلومتري رفسنجان قرار دارد.
7433/ 5054

سرخط اخبار استان‌ها