۲۳ دی ۱۳۹۶، ۸:۱۴
کد خبر: 82793781
T T
۰ نفر
آرزوهاي نابغه كرجي و قهرمان مسابقات جهاني محاسبات ذهني

كرج - ايرنا - بهار روح افزا دختر نابغه 10 ساله كرجي است كه با روش تصوير ذهني و چرتكه قادر است محاسبات پيچيده را در كمترين زمان ممكن انجام دهد، توانسته در مسابقات جهاني نيز بدرخشد.

به گزارش ايرنا، 28 دسامبر 2017 هفدهمين دوره مسابقات ذهني با چرتكه زير نظر انجمن جهاني محاسبات ذهني پاما به ميزباني شهر ژوهانسبورگ آفريقاي جنوبي برگزار شد و كودكان ايراني رتبه نخست درگروه (A و B) و عنوان قهرمان قهرمانان را كسب كردند.
11 نفر از كودكان ايراني 5 تا 12 سال كه برگزيده جشنواره كودكان هوشمند در ايران بوده‌اند، از استان‌هاي كرمانشاه، البرز، مركزي و تهران در اين رويداد جهاني حضور داشته و رتبه نخست اين مسابقات را كسب كردند.
بهار روح افزا يكي از اين دختران موفق است كه توانست با بالابردن پرچم ايران اسلامي در اين دوره از مسابقه ها برگ ديگري از افتخارات ملي را براي نظام جمهوري اسلامي رقم بزند.
براساس گزارش موسسه كودكان هوشمند، در هفدهمين دوره مسابقات جهاني محاسبات ذهني با چرتكه 300 كودك از 21 كشور دنيا حضور داشتند.
اين دختر 10 ساله ايراني با حضور در خبرگزاري جمهوري اسلامي مركز استان البرز به همراه پدر و مادر خود درحالي كه پرچم ايران اسلامي را به سينه آويخته و به آن افتخار مي كرد، به بيان راز موفقيت ها و آرزوهايش پرداخت.
پدر بهار آغاز گراين مصاحبه بود و به بيان چگونگي كشف استعداد اين دختر 10ساله پرداخت و نكاتي كه در پرورش او مدنظر قرار گرفته اشاره و تاكيد كرد كه گرچه وسع مالي خوبي ندارد اما تمام زندگي خود را وقف تربيت دخترش كرده و در اين مسير از كمك هاي خيرين نيز بهره برده است.
بهار درسن چهار سالگي علاقه به نقاشي داشت و جمله ها را از پنج سالگي با قرار دادن حروف در كنار يكديگر مي خواند، بنابراين وقتي به سن هفت سالگي رسيد به موسسه كودك هوشمند معرفي شد، اين درحالي بود كه بهار علاقه وافري به رياضي داشت.
حفظ كردن آيات قرآن كريم، شعرگفتن، نقاشي و حفظ اشعار مولانا از ديگر فعاليت هاي ويژه بهار است. امروز بهار با توجه به مشكل كم آبي دركشور تمام هم و غم خود را براي اختراع سيستمي براي جمع آوري فاضلاب ها قرار داده است.
مادر بهار كه در همه مسير موفقيت همراه دختر نابغه خود بوده، هدفمندي را بالاترين اصل در زندگي اين دختر 10ساله دانسته و تاكيد مي كند كه بهار با كتاب روز خود را آغاز و در شب با اين دوست و يار مهربان به پايان مي رساند.
انجام ضرب هاي چهار در يك، دو در دو و جمع هاي تا ده رقمي، از جمله فعاليت هاي رياضي بهار است و نبوغ خود را در محاسبه ذهني اعداد اعشاري و جذر را نشان داده است.
امروز بهار جمع وتفريق را در 10 تا 15 رقم با چرتكه مغزي بدون كاغذ و قلم انجام مي دهد.
**صرف هزينه هاي شخصي و كمك خيرين براي پيشرفت بهار
پدر و مادر بهار در ادامه اين نشست با اشاره به اينكه بنياد نخبگان البرز بهار را به عنوان نخبه نپذيرفته است، از صرف هزينه هاي شخصي به كمك دوستان و خيرين براي اعزام بهار به مسابقات آفريقاي جنوبي خبر داد.
والدين اين نابغه 10 ساله برغم تلاش هايي كه براي كسب اعتبار بيشتر براي ايران اسلامي در عرصه بين الملل داشتند، با اين پاسخ مواجه شده اند كه فعاليت هاي بهار به عرصه توليد نمي رسد و پول ساز نيست، بنابراين در جرگه نخبگان قرار نمي گيرد.
والدين بهار اعتقاد دارند فرزندانشان براي پرچم خوش رنگ و پر افتخار جمهوري اسلامي ايران درعرصه جهاني با اعداد و ارقام مي جنگد تا افتخاري براي ايران اسلامي ثبت شود.
پدر و مادر اين نابغه كرجي تاكيد دارند كه تلاش و پشتكار، حل كردن روزي سه هزار سوال از جمله پله هايي هستند اين نابغه رياضي طي كرده و امروز دربين 300دانش آموز از 21 كشور جهان پرچم ايران اسلامي را برافراشته كرده است.
بهار 10 ساله كه به احترام پدر ومادر فقط به سخنان آنان گوش مي داد، در پايان مصاحبه از دغدغه و آرزوهايش گفت. وي در ابتدا به رسم قدرشناسي از تمام افرادي كه در موفقيتش تلاش كردند به ويژه پدر و مادرش قدرداني كرد.
اين نابغه 10ساله رياضي ادامه داد: با رفتن به موسسه كودكان هوشمند كه بزرگترين شانس زندگي من بود با دنياي جديدي آشنا شدم، چرتكه 17 ميله اي كه عاشق آنها هستم و امروز تصاوير زيبايي از آن ها در ذهن ساخته ام.
بهار اضافه كرد: در كوتاه ترين زمان اكنون در ذهنم چرتكه را انجام مي دهم درحالي كه در گذشته محاسبات را با دست انجام مي دادم اما ديگر نيازي به دستان هم ندارم و به طور كاملا ذهني اين محاسبات را انجام مي دهم.
دختر نابغه كرجي گفت: ضرب هاي دو در دو، سه در دو، چهار بريك، سه بريك، دو بريك تقسيم ها، جذر و اعشار، انتگرال از جمله فعاليت هايي است كه توانسته ام درآنها هم موفقيت هايي داشته باشم.
12 مدال از جمله مدال هاي تكواندو در مسابقه هاي كشوري و استاني از ديگر موفقيت هاي نابغه كرجي به شمارمي رود.
اگرچه بهار آينده اش را در محاسبات ذهني روشن مي داند، اما علاقمند است كه جراح قلب شود.
پدر و مادر بهار همچنين تاكيد كردند كه او بايد بدون نگراني از هزينه هاي مالي به پيشرفت خود فكر كند چراكه حس مهين دوستي و كمك دوستان و آشنايان بويژه در بعد مالي باعث پيشرفت اين نوجوان ايراني است.
8029/1535 خبرنگار:حكيمه كشاورز** انتشاردهنده:داريوش غفاري

سرخط اخبار استان‌ها