جشنی برای رفع خستگی یک نویسنده

بندرعباس-ایرنا-آیین رونمایی کتاب 'خسته ام فقط همین' نوشته عبدالوهاب نظری برگزار شد تا بر خلاف نام کتاب،نویسنده جوان و تازه نفس این کتاب،بدون خستگی به خانه بازگردد.

به گزارش ایرنا در این برنامه که بعداز ظهر پنج شنبه به میزبانی اداره کل بهزیستی هرمزگان برگزار شد، چهره های فرهنگی استان ضمن معرفی نویسنده و کتاب ،بخشی از سابقه هرمزگان در ادبیات داستانی را بازگو کردند.
موسی بندری شاعر و نویسنده استان در گفتمانی انتقادی شرایط چاپ و انتشار کتاب و فعالیت نویسندگان را نامناسب توصیف کرد.
وی نویسنده و نویسندگی را عنوانی غریب دانست که فضای رشد و بالندگی در استان برای آن وجود ندارد.
به گفته وی هرچند هرمزگان به عنوان استانی اقتصادی شناخته شده اما استعدادهای ادبی قابل اعتنایی دارد که مورد بی توجهی قرار گرفته اند.
نویسنده 'خانواده جمعه' ادامه داد:داستان در ذات خود نیازمند سکوت و شنیده شدن است که این موضوع را می توان ضرورتی برای جامعه ایران دانست.
بندری از عبدالوهاب نظری به عنوان هم قلم خود یاد کرد که با مقوله داستان نویسی برخوردی جدی داشته و می توان عناصر داستان را در کارهای وی شناسایی و رهگیری کرد.
در ادامه این برنامه سعیدآرمات شاعر و نویسنده و مدرس دانشگاه و ابراهیم پشتکوهی به عنوان نمایشنامه نویس و کارگردان در همین زمینه مباحثی را ارائه کردند.
آرمات با اشاره به گسست بین نسل های مختلف داستان نویسان هرمزگان ،اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80را بهترین دوران شکوفایی ادبیات داستانی در معیار استانی دانست و یکی از دلایل آن را رونق انجمن ها و نشست های ادبی و ارتباط نویسندگان با یکدیگر معرفی کرد.
وی تصریح کرد:اصل داستان نویسی بر مبنای گفت و گو است و شناخت پیشینه این حوزه است و این در حالیست که داستان نویسان کنونی حتی آثار یکدیگر را مطالعه نمی کنند.
آرمات با خوانش داستان هیاهو از حسن کرمی از این نویسنده و آثارش به عنوان یک پایه قوی در ادبیات داستانی هرمزگان نام برد.
این چهره فرهنگی ادبی شناخته شده هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل کتاب عبدالوهاب نظری پرداخت و اظهار داشت:عنوان کتاب (خسته ام فقط همین) کلید اثر است و شخصیت ها در پنج داستان اول این مجموعه یا بیمار هستند و یا با چنین فضا و موقعیتی درگیر هستند.
آرمات اضافه کرد:اگر نویسنده فکر کند تنها باید در همین فضا داستان بنویسد دچار خطا و آسیب شده و باید محتوای کتاب کنونی گذرگاهی برای ورود به فضاهای داستانی دیگر باشد.
ابراهیم پشتکوهی نیز در این نشست فرهنگی ،انتشار کتاب نظری را اقدامی تاثیرگذار در ادبیات داستانی هرمزگان توصیف و اضافه کرد:افزون بر این اثر،شکل گیری داستان و رمان به برقراری و گسترش دیالوگ در جامعه کمک می کند.
وی شخصیت محوری را ازویژگی های کتاب نظری دانست و خاطرنشان کرد:این شخصیت ها بین واقعیت و خیال حرکت می کتنند که این نوسان داستان را به پیش می برد و در نهایت خواننده را با اثری رئال مواجه می کند.
پشتکوهی چاپ کتاب نظری توسط یکی از ناشران شناخته شده و معتبر کشور را نشانه قابل اعتنا بودن این اثر دانست.
عبدالوهاب نظری نیز در معرفی خود و کتابش گفت:،هفت داستان چاپ شده در این کتاب بین سال های 86تا 88نوشته شده اند.
وی همچنین اولین داستان این مجوعه را برای حاضرین خواند که مورد استقبال قرار گرفت.
خسته ام فقط همین،دیوار،وقتی زنگ ها خراب باشند،کابوس،مراقبت های ویژه،مردی با پالتو قهوه ای و مسافر شمال هفت داستان این کتاب هستند که عنوان آن نیز از اولین داستان گرفته شده است.
خسته ام فقط همین توسط نشر افکار تهران چاپ شده است.
در پشت جلد این کتاب به نقل از نویسنده آمده است:برای این که بگویی کسی مرا نمی فهمد لازم نیست نیچه و شوپنهاور خوانده باشی،روان شناسی یونگ و فروید از برباشی ،آدم عجیبی باشی.
حتم دارم رفتگر کوچه ما هم موقع تنهایی به خودش می گوید ،کسی مرا نمی فهمد.
ما کنار هم نفس می کشیم.باهم دوست می شویم،حرف می زنیم،اما هیچ وقت همدیگر را نمی فهمیم.
عبدالوهاب نظری متولد سال 1363 و دانشجوی رشته روانشناسی است که نوشتن داستان را از سال 85آغاز کرده است.
نوشته های او با عنوان ویلچرنوشت ها در فضای مجازی علاقنمدان زیادی دارد و قرار است به عنوان یک مجموعه مستقل به چاپ برسد.
هرچند نظری عنوان 'خسته ام،فقط همین' را برای این کتاب انتخاب کرده اما بر خلاف این عنوان به نظر می رسد هرمزگان و ادبیات داستانی با نویسنده ای تازه نفس روبرو باشد.ک/4
2094

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال