۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۲۱
کد خبر: 83255364
T T
۰ نفر
بيمه بخشي از خسارت صنايع سيلزده گلستان را پرداخت مي كند

گرگان – ايرنا – مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي گلستان گفت كه بخشي از خسارت وارده به صنعت استان ناشي از سيلاب و آبگرفتگي از محل توافق بيمه اي ميان وزارت صنعت، معدن و تجارت با شركت بيمه ايران جبران خواهد شد.

حجت اله خليل زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي اظهار داشت: توافق وزارتخانه با شركت بيمه ايران به صورت كلي بوده و براي جبران خسارت سيلاب نيز مي توان از مزاياي آن استفاده كرد.
وي گفت: اعلام خبر توافق با رييس كل بيمه مركزي براي تسهيل در پرداخت بيمه واحدهاي صنعتي سيل زده استان‌هاي گلستان و مازندران از سوي فرشاد مقيمي معاون وريز صنعت، معدن و تجارت در حاشيه بازديد از واحدهاي صنعتي سيلزده اين مناطق، بخشي از نگراني هاي صنعتگران خسارت ديده را رفع كرد.
به گفته وي، كار پرداخت خسارت از سوي بيمه ايران پس از بازديد كارشناسان آن از واحدهاي آسيب ديده آغاز مي شود.
وي افزود: برآورد اوليه ميزان خسارت وارده از سيلاب و آبگرفتگي صنعت استان گلستان دو هزار و 300 ميليارد ريال است و برآورد نهايي پس از فروكش كردن آب در منطقه اطلاع رساني خواهد شد.
پيشتر معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران در استان مازندران اعلام كرده بود كه توافق با رئيس كل بيمه مركزي براي تسهيل در پرداخت بيمه واحدهاي صنعتي سيل زده استان‌هاي مازندران و گلستان انجام شده است.
به گفته فرشاد مقيمي، براي برآورد ميزان خسارت‌ها تيمي مستقر شده‌اند تا در اولين فرصت برآوردها انجام شود.
وي عنوان كرد: همچنين در بحث استمهال هم با وزارت امور اقتصادي و دارايي هماهنگي‌هاي انجام شد كه بر اساس آن مجموعه پيشنهادات وزارت صنعت، معدن و تجارت تا روز سه‌شنبه به وزير كشور تقديم تا در جلسه هيأت دولت مطرح شود و اين توافقات درخصوص كمك‌هاي بلاعوض و تسهيلات براي جبران خسارت‌هاي وارده است.
مقيمي همچنين در جريان سفر به استان گلستان اظهار داشت: شهرك صنعتي آق قلا كه بهترين شهرك گلستان است و 215 واحد توليدي دارد، به شدت آسيب ديده است.
وي با تأكيد بر اين‌كه تا آب به‌طور كامل از شهر آق قلا خارج نشود، نمي‌توان خسارت وارده را به‌طور دقيق برآورد كرد، افزود: ورودي آب شهرك زياد و خروجي كم است و اقدامات لازم براي باز كردن زهكش‌ها در خروجي آن انجام و به‌ناچار جاده اصلي گرگان به آق قلا شكاف داده شد تا خروجي آب بالا برود.
معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اين‌كه اين واحدها دچار دو نوع خسارت هستند و بسياري از آنها بر اثر طوفان پيش از سيل هم آسيب ديده‌اند، اضافه كرد: در اولين روز سال بسياري از واحدها تعطيل بوده و به همين دليل ميزان خسارت افزايش يافته است و اگر اقدامات پيشگيرانه اوليه انجام مي شد، آسيب ها كمتر بود.
مقيمي ادامه داد: واحدها از نظر مواد اوليه، ماشين آلات، تجهيزات مستقر، محصولات نهايي، تصفيه‌خانه، پمپ آسيب ديده‌اند و همچنين به برخي از صنوف سطح شهر هم خسارت‌هاي بسياري وارد شده است.
به گزارش ايرنا، بارش شديد باران 28 و 29 اسفند ماه 97 در شرق استان گلستان، باعث سر ريز شدن سد گلستان واقع در 15 كيلومتري شرق شهر گنبدكاووس و طغيان رودخانه هاي گرگان رود، چهل چاي، قره سو و اوغان شد.
با آغاز فعاليت سامانه سرد و بارشي از اواخر سال گذشته تاكنون بيش از 300 ميليمتر باران در گلستان باريد و ارتفاع برف در مناطق كوهستاني استان به 1.5 متر رسيد.
همچنين سرريز آب شدهاي گلستان 2 و بوستان در مناطق بالادستي، موجب به راه افتادن جريان سيل در گرگانرود شد و همه شهرها و روستاهاي حاشيه اين رودخانه به ويژه شهرستان آق قلا را به دليل حجم فراوان آب دچار سيلاب كرد و شهرستان گميشان در محاصره قرار گرفت.
6204/1648

سرخط اخبار استان‌ها