هدف ایرنا گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست

مصرف کالای ایرانی، اجبار یا اشتیاق!

روزنامه معین در شماره شنبه 18 فروردین ماه، مطلبی در قسمت سرمقاله با عنوان مصرف کالای ایرانی، اجبار یا اشتیاق! به قلم یونس رنجکش منتشر کرده است.

یکی از ویژگی های نامگذاری های مقام معظم رهبری در سال های اخیر با آغاز بهار و فرصت تحول ایجاد شده در گردش طبیعت، تحولخواهی ایشان و هدف قرار دادن ذهن جامعه به موضوعات مهم و سیاست های کلان کشور است که در این سال ها مهمترین ویژگی این نامگذاری ها معطوف شدن به حوزه اقتصاد و رفع نگرانی های مربوط به آن با توجه به دغدغه های مردم و هدایت سیاست ها و برنامه های دولت ها برای خروج از شرایط رکود و وضعیت اقتصادی موجود و حرکت در مسیر تولید و اشتغال و پویایی و پیشرفت و توسعه در کشور بوده است.
آرزوهایی که هر ایرانی از اولین روزهای تولد تا پایان عمر به دنبال آن فکر و خیالش را همراه می کند، اگرچه شاید در ذهن برخی محال به نظر برسد اما هرگز محال نیست و این آرزوی شدنی از یک سو نیازمند عزم جدی دولتمردان و سیاستگذاران در اجرای سیاست های اصولی و منطقی است و از سوی دیگر به همراهی و همت والا و فرهنگ سازی های عمومی از سوی مردم در توسعه فرهنگ مشارکت و کار و تلاش و کارآفرینی گره خورده است.
شاید یکی از محوری ترین شعارهای سال که از سوی رهبریت انقلاب در این سال ها بیش از همه به آن توجه شده، اقتصاد مقاومتی است که تاکید بر تمرکز مدیریتی بر داشته ها و درون زا بودن اقتصاد منهای وابستگی ها به خارج از کشور دارد و امسال نیز در تداوم همان مسیر تعیین شده شعار سال 97 در حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد و این، نشان از اهمیت توجه به تولید و اقتصاد ملی دارد.
اما آنچه که باید در مسیر تحقق این شعار بیش از همه به آن توجه شود، فرهنگسازی مناسب برای مصرف کالاهای ایرانی است که این فرهنگسازی زمانی عمومیت می یابد که تولیدکنندگان بتوانند اعتماد عمومی جامعه را با تولید کالا و خدمات با کیفیت و متناسب با سبد هزینه و درآمد شهروندان ایرانی جلب نمایند.
آنچه در باور فرهنگ عمومی جامعه نسبت به خرید کالای ایرانی و مصرف آن وجود دارد، عدم اعتماد به این کالاها و خدمات است که گاهی به دلیل سود جویی های برخی تولید کنندگان و بهره مندی های رانتی از حمایت های دولتی نه تنها نمی توانند متناسب با ذائقه مردم کالا و خدمات مناسب تولید کنند، بلکه به دلیل وابستگی هایی که ایجاد و منابعی را که از لایه های پیدا و پنهان در حمایت از خویش فراهم می کنند، مانع از گسترش حمایت ها به تولید کنندگان واقعی و فعالان خلاق و نوآور اقتصادی که با اعتقاد راسخ به ذائقه مشتریان ایرانی با ابتکار عمل فعالیت می کنند، می شوند و این خود عامل مهمی در عدم تحقق شعارهایی است که در این سال ها برزمین مانده که امید است در سال جدید هم تولید کنندگان و هم مردم با همکاری یکدیگر و اعتماد ایجاد شده، راه توسعه کشور را در مسیر تولید و مصرف کالای ایرانی بیابند و بدون هیچ اجباری و با اشتیاق به سمت حمایت از کالای ایرانی برویم.
بدون شک جغرافیای کشورمان برخوردار از ظرفیت های فراوانی است که می توان با تمرکز بر منابع داخلی اعم از انسانی و غیره، منافع ملی را تامین و بدون وابستگی مصرف با بهره وری صحیح از داشته ها راه برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی کشور که بخشی از آن ثمره سیاست گذاری های اشتباه طی سالیان گذشته و بخشی نیز عدم خودباوری عمومی است را بیابیم زیرا فرصت ها همیشه تکرار شدنی نیستند و هوشمندی در بهره مندی از زمان و شرایط است که امروز این شرایط برای بالندگی اقتصاد ملی به دلیل تمرکز تمام تصمیم سازان و فهم مشترک مجریان فراهم است.
2007

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال