خبرهای مهم پزشکی

عناوین خبرهای پزشکی

درمان بیماری‌ها با کمک بازی‌های شناختی

تهران-ایرنا-عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به تولید مجموعه ای از بازی های شناختی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: افراد مبتلا به مشکلات شناختی که هدفمند از این بازی ها استفاده می کنند اثرات مثبت آن را نیز دریافت خواهند کرد.

درمان یبوست با باکتری مهندسی شده

تهران – ایرنا – محققان کلینیک مایو در آمریکا باکتری های گوارشی را به گونه ای مهندسی ژنتیکی کرده اند که با ترشح ماده ای قادر به درمان یبوست هستند.

کشف میکروب چندزبانه

تهران-ایرنا- محققان میکروب جدیدی را کشف کردند که قادر است کد دی ان ای را به دو طریق مختلف ترجمه کند. این ویژگی، پیش بینی پروتئین هایی را که ژنوم میکروب برای آن ها کدگذاری می شود، تقریبا غیرممکن می کند.

زنان سحرخیز کمتر افسرده می شوند

تهران- ایرنا- محققان می گویند زنانی که صبح ها زود از خواب بیدار می شوند، در قیاس با زنانی که دوست دارند تا دیروقت بخوابند، کمتر در معرض احتمال ابتلا به افسردگی هستند.

سطح بالای ویتامینD خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد

تهران – ایرنا – نتایج مطالعات محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد سطح بالاتری از ویتامین D با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه همراه است.

اختلال در ارتباط روده و مغز یادگیری و حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد

تهران - ایرنا – محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان دادند بروز اختلال در ارتباط روده و مغز می تواند حافظه را تحت تاثیر قرار دهد.

فشار خون بالا احتمال زوال عقل را افزایش می دهد

تهران – ایرنا – مطالعات جدید محققان ایتالیایی نشان می دهد فشار خون بالا در افراد میانسال خطر ابتلا به آسیب های عصبی از جمله زوال عقل را افزایش می دهد.

تصحیح پیرچشمی با کیفیت بینایی جوانی

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه استنفورد آمریکا سیستم محاسباتی ابداع کرده اند که با تقلید فرآیند طبیعی تطابق چشم انسان می تواند پیر چشمی را با کیفیت بینایی دوره جوانی تصحیح کند.

مصاحبه اختصاصی پزشکی

استان هایی که بدترین وضعیت را در سلامت جسمی کودکان دارند

تهران- ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: نتایج یک مطالعه در حوزه کودکان نشان می دهد که سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان بدترین شرایط را در رابطه با وضعیت سلامت جسمی کودکان دارند.

شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت 2500 محصول وارد بازار کردند

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تعداد شرکت های دانش بنیان دارای محصول در حوزه سلامت را حدود 450 شرکت اعلام کرد و گفت: این شرکت ها حدود 2500 محصول دانش بنیان را وارد بازار داخل کشور کرده اند.

شیوع هپاتیت B در برخی استان ها به زیر یک درصد رسید

تهران-ایرنا- رئیس شبکه هپاتیت کشور با بیان اینکه درحال حاضر شیوع هپاتیت B در اکثر استان ها کمتر از 2 درصد است، گفت: این مقدار در استان های تهران، اصفهان، کرمانشاه و گیلان به کمتر از یک درصد رسیده است.

تشخیص ژن های جهش یافته مرتبط با نابینایی افزایش یافت

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی پژوهشگاه فناوری نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی (ابن سینا) گفت: با استفاده از تکنیک نسل جدید تعیین توالی (NGS)، تشخیص ژن های جهش یافته که منجر به نابینایی افراد می شود به صورت چشمگیری در کشور افزایش یافته است.

برنامه ریزی برای تولید 17 داروی ایرانی نانویی در حوزه پوست

تهران- ایرنا- رئیس مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران به انجام مطالعات در این مرکز برای تولید داروهای موضعی پوستی با استفاده از تکنولوژی نانو اشاره کرد و گفت: تولید 17 دارو در حوزه پوست در این مرکز در دست برنامه ریزی و اجراست.

گزارش ویژه سرویس پزشکی

تاثیر متقابل اختلالات خواب و فعالیت های شغلی

تهران- ایرنا- اختلالات خواب از جمله عوارضی است که علل مختلف و متناسب با این علل، عوارض متعددی می تواند داشته باشد؛ یکی از علل ایجاد اختلالات خواب، نوع و ساعات برخی فعالیت های شغلی است که هم به عنوان عامل ایجاد و هم به عنوان معلول این اختلالات به شمار می رود.

دستورات اجتماعی برای پیشگیری از سکته مغزی ضرورت دارد

رئیس انجمن استروک ایران:

دستورات اجتماعی برای پیشگیری از سکته مغزی ضرورت دارد

تهران- ایرنا- رئیس انجمن سکته مغزی ایران ضمن تاکید بر اهمیت رعایت دستورات فردی برای پیشگیری از ابتلا به سکته مغزی گفت: در کنار رعایت این موارد از سوی تک تک افراد جامعه، لازم است دستورات اجتماعی هم که جنبه جمعی و عمومی دارد، از سوی مسئولان مربوطه پیگیری و بر اجرای آن نظارت شود.

رشد 400 درصدی ارجاع به مقالات علوم پزشکی ایران در سال 96

تهران-ایرنا-رشد علمی ایران در تمام رشته ها به خصوص درعلوم پزشکی طی سال های اخیر چشمگیر بوده است به گونه ای که به گفته قائم مقام معاون تحقیقات وزارت بهداشت در سال 1396 تعداد ارجاعات به مقالات علوم پزشکی کشور 400 درصد رشد داشته است که نشان از ارتقای کیفیت تولیدات علمی دارد.

تشخیص بیماری از روی اثر انگشت

تهران - ایرنا - تحقیقات جدید نشان می دهد از اثر انگشت افزون بر کشف جرایم، می توان برای تشخیص بیماری های مختلف از جمله سرطان، آسم و دیابت بهره برد.

پژوهشگاه رویان، نماد تفکر دانش بنیان

تهران - ایرنا - درمان ناباروی، استفاده از سلول های بنیادی برای درمان برخی بیماری ها و همانندسازی حیوانات اهلی از مهمترین دستاوردهای پژوهشگاه رویان طی بیش از دو دهه فعالیت است و نشان می دهد این مجموعه علمی توانسته خود را به عنوان نمادی از تفکر دانش بنیان در کشور معرفی کند.

پربیننده ترین های سرویس پزشکی

درمان یبوست با باکتری مهندسی شده

کشف میکروب چندزبانه

درمان بیماری‌ها با کمک بازی‌های شناختی

نگاه

هنر درمان کودکان کار- نصیر دهقان*

سلامت یک فرد، بنیان سلامت جامعه است و سلامت افراد از شاخص های مهم توسعه پایدار حساب می آید. با در نظر گرفتن این مسئله که سلامت کودکان یکی از اولویت های اصلی در تمامی کشورها بوده و امروزه سلامت اجتماعی نیز از موارد اساسی و مطرح در پرداختن به موضوع سلامت است، اقدام به طراحی مدون استراتژی های حمایتی می تواند کمک کننده باشد.

هنر درمان و سلامت برای همه- نصیر دهقان*

هر ساله مراسم روز جهانی سلامت در روز 7 اپریل میلادی برگزار می گردد؛ شعار سال 2018 سازمان جهانی بهداشت در جهت اولویت بندی برنامه های حوزه سلامت کشور ها عبارتست از:'سلامت برای همه: پوشش همگانی سلامت برای همه، در هر مکان'

تعالی بیمار محور، از وهم تا عمل- دکتر نصیر دهقان*

به مناسبت روز پزشک

تعالی بیمار محور، از وهم تا عمل- دکتر نصیر دهقان*

قدیم ترها حکما را به عنوان مراقب اعلای جسم و روان می‌دانستند و نه تنها دارو، بلکه دست و نگاهشان برای جسم خسته بیماران حکم دوا را داشت. هنوز یادمان نرفته طبیبان بزرگی که اسمشان جاودانه و درمانشان به مثابه معجزه‌ای ماندگار شد.

تبلیغات