۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۰۰
کد خبر: 83314236
T T
۰ نفر
پاكستان: عدم تكمیل لوله گاز ایران برای ما جریمه سنگین دارد

اسلام آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه پاكستان امروز (سه شنبه) اعلام كرد: اگر این كشور به قرارداد تكمیل خط لوله انتقال گاز از ایران عمل نكند محكوم به پرداخت جریمه روزانه به تهران خواهد شد.

به گزارش ایرنا از رسانه های پاكستانی، «شاه محمود قریشی» در نشستی با اعضای كمیسیون روابط خارجی مجلس ملی این كشور افزود: ما در خصوص طرح خط لوله گاز آی پی با دولت ایران در تماس هستیم، دولت اسلام آباد خواهان عمل به این قرارداد است.
وی با اشاره به اینكه طرف ثالث، كار طرح مشترك گازی را با مشكل روبرو كرده است، اظهار داشت: تحریم ها نیز مانع پیشروی طرح آی پی است.
وزیر امور خارجه پاكستان افزود: خط لوله آی پی از لحاظ اقتصادی طرحی قوی است اما پاكستان درخصوص تامین مالی برای این پروژه با مشكل روبرو است.
«عمران خان» نخست وزیر پاكستان هفته گذشته اعلام كرد كه اسلام آباد با همكاری تهران اقدامات لازم را برای اجرای طرح خط لوله انتقال گاز از ایران موسوم به «آی پی» اتخاذ خواهد كرد.
منابع خبری پاكستان به نقل از اسناد منتشر شده توسط دولت اسلام آباد درخصوص دستور العمل جدید عمران خان درباره طرح خط لوله آی پی، افزودند: نخست وزیر پاكستان خطاب به مسئولان دولتی تاكید كرد كه باید با همكاری با ایران شرایط پیشبرد طرح خط لوله آی پی را فراهم كنیم.
با این حال، اقدامات پاكستان برای تكمیل طرح خط لوله آی پی تنها محدود به بیانیه های تكراری شد در حالی كه دولت اسلام آباد موظف بود این طرح را تا پایان دسامبر 2014 تكمیل كند.
ضرب الاجل تعیین شده در قرارداد گازی آی - پی، در پایان سال 2014 میلادی به پایان رسید و جمهوری اسلامی ایران مدت ها قبل از سررسیدن این ضرب الاجل، به تعهد خود عمل كرد و خط لوله گاز را در خاك خود از میدان های گازی جنوب تا نزدیك مرز پاكستان احداث كرد.
طبق قراردادی كه در سال 2010 میلادی میان ایران و پاكستان امضا شد و به خط لوله صلح میان دو كشور معروف شد، گاز طبیعی ایران از میدان گازی پارس جنوبی در استان بوشهر به بندر ˈنواب شاهˈ در جنوب پاكستان منتقل می شود.
پاكستان كه نیاز شدید به انرژی دارد، بارها اعلام كرده است كه طرح خط لوله آی-پی كاملا مستقل از طرح تاپی است و این كشور به اجرای هر دو طرح برای رفع بحران انرژی خود نیاز دارد.
بر اساس آخرین تحولات این خط لوله گازی، محمد فیصل سخنگوی وزارت امور خارجه پاكستان ماه های اخیر در اظهار نظر رسمی درباه طرح خط لوله آی-پی گفت كه طرح انتقال گاز ایران به پاكستان كنار گذاشته نشده و این طرح در جای خود باقی بوده و ادامه می یابد.
پاكستان كشوری با جمعیت بیش از 220 میلیون نفر بازار مصرف بزرگ گاز طبیعی در منطقه محسوب می‌شود كه در حال حاضر تنها توانایی تامین دو سوم گاز مورد نیاز خود را دارد.
این در حالی است كه با توجه به افت فشار مخازن گاز این كشور، سهم تولید داخلی در تامین گاز مورد نیاز آینده پاكستان بیش از پیش كاهش خواهد یافت.
از سوی دیگر، طی سال‌های اخیر پاكستان با بحران تامین انرژی روبه رو بوده و به همین منظور، به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف واردات گاز از جمله خط لوله صلح، خط لوله تاپی برای واردات از تركمنستان و واردات ال.ان.جی از قطر بوده است.
میزان مصرف گاز در پاكستان طی 20 سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش داشته و جمعیت پاكستان به‌ سرعت در حال رشد است و براساس آمار سال گذشته در این كشور، تعداد انشعابات گاز از 4 میلیون به 8.4 میلیون انشعاب افزایش یافته است.
آساق*274**1663**