۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبر: 83307651
T T
۰ نفر
دادگاه های ویژه جرایم مالیاتی تشكیل می شوند

تهران- ایرنا- سرپرست سازمان امور مالیاتی كشور گفت: با هدف تامین درآمدهای پایدار و اجرای عدالت مالیاتی با مرتكبان جرایم مالیاتی بدون هیچ خط قرمزی برخورد می كنیم و به زودی دادسراها و دادگاه‎های ویژه جرایم مالیاتی در تهران تشكیل می شوند.

به گزارش ایرنا به نقل از سازمان امور مالیاتی كشور، محمد قاسم پناهی روز چهارشنبه مهمترین برنامه های سازمان امور مالیاتی كشور برای تحقق درآمدهای مالیاتی سال 98 را تشریح كرد.
وی گفت: تحقق درآمدهای مالیاتی امسال، نه با فشار مالیاتی بر اصناف و مشاغلی كه دارای پرونده مالیاتی هستند و حساب و كتاب شفاف دارند و نه با افزایش نرخ‌های مالیاتی، بلكه از طریق مقابله جدی با فرار مالیاتی، شناسایی مودیان جدید، وصول مطالبات و معوقات مالیاتی، تسریع در رسیدگی به پرونده های مالیاتی، اولویت بندی پرونده‎ها و رسیدگی بر اساس اهمیت پرونده و همچنین گسترش پایه‌های مالیاتی تامین خواهد شد.
پناهی به راه های مبارزه با فرار مالیاتی اشاره كرد و گفت: رصد تراكنش‎های سنگین و مشكوك بانكی از مهمترین برنامه های نظام مالیاتی برای مبارزه با فرار مالیاتی محسوب می شود.
وی اضافه كرد: همچنین شناسایی افرادی كه از كارت بازرگانی سایرین یا حساب بانكی دیگران سوء ‎استفاده می‎ كنند و همچنین شناسایی شركت‎های صوری و كاغذی، از دیگر راه های مبارزه با فرار مالیاتی به شمار می روند كه البته در این رابطه، لازم است شهروندان از در اختیار گذاردن كارت بازرگانی یا حساب بانكی خود به دیگران خودداری كنند.
سرپرست سازمان امور مالیاتی كشور، جرم انگاری فرار مالیاتی را از مهمترین ویژگی‎های قانون مالیات های مستقیم بعد از اصلاحیه سال 1394 عنوان كرد و گفت: این اصلاحیه زمینه برخورد جدی و قاطع با جرایم مالیاتی را هموار ساخت و جرم مالیاتی تعریف و مصادیق آن مشخص شده و مرتكبان آن حسب مورد به مجازات‎های درجه ششم محكوم می‎شوند.
وی همچنین از تشكیل دادسراها و دادگاه‎های ویژه جرایم مالیاتی در تهران خبر داد و گفت: به زودی این دادسراها و دادگاه های ویژه مالیاتی در تهران تشكیل خواهد شد و در ادامه و پس از بررسی آثار و نتایج، این اقدام به سایر استان‎ها تسری خواهد یافت.
سرپرست سازمان امور مالیاتی كشور از برخورد بدون اغماض، جدی و قاطعانه با مرتكبان فرار مالیاتی در هر سطح خبر داد و گفت: با هدف تامین درآمدهای پایدار و اجرای عدالت مالیاتی در كشور، با مرتكبان جرایم مالیاتی بدون هیچ خط قرمزی برخورد می كنیم.
پناهی، اضافه كرد: نظام مالیاتی علیرغم ساختار مناسبی كه كسب كرده، تنها مرجع مبارزه با فرار مالیاتی در كشور نیست و دستگاه‎های نظارتی، امنیتی و انتظامی نیز در این رابطه مسئولیت دارند. مالیات در آخرین حلقه فعالیت های اقتصادی قرار دارد و طبیعی است كه نمی‎توان انتظار داشت صرفا با ابزار مالیات و حسابرسی مالیاتی با پدیده مذموم فرار مالیاتی مقابله كرد.
وی تاكید كرد: مبارزه جدی با قاچاق، رانت، فعالیت‎های اقتصادی صوری و دیگر زمینه‌های فرار مالیاتی، اراده همه دستگاه های اجرایی و نظارتی كشور را طلب می كند.
سرپرست سازمان امور مالیاتی كشور ادامه داد: درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده این سازمان در قانون بودجه امسال، رقمی معادل 140 هزار میلیارد تومان است كه البته با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «رونق تولید»، سازمان امور مالیاتی كشور از تمام ظرفیت های قانونی برای حمایت و رونق تولید و اشتغال بهره خواهد بود.
وی یادآور شد: امسال نیز همچون سال‎های گذشته، شاهد همگرایی و تعامل هر چه بیشتر با مودیان و رعایت حقوق ایشان خواهیم بود به طوری كه اصل مالیات، تضادی با تحرك و رونق اقتصادی نداشته باشد.
پناهی با اشاره به اهمیت اخذ مالیات فراگیر، جامع و عادلانه، خاطرنشان كرد: مجموعه تحولات نظام مالیاتی در سال‎های اخیر، از جمله پیاده‎سازی طرح جامع مالیاتی، اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، همگی در راستای افزایش كارآیی نظام مالیاتی، ارتقای رضایتمندی مودیان، مالیات‌ستانی عادلانه و مبارزه جدی و قاطعانه با فرار مالیاتی انجام گرفته است.
وی افزود: با اجرای طرح جامع مالیاتی، همه فرآیندهای مالیاتی به صورت الكترونیكی درآمده، كارآیی و اثربخشی نظام مالیاتی افزایش یافته و رضایتمندی مودیان نیز ارتقا یافته است.
سرپرست سازمان امور مالیاتی كشور با اشاره به اینكه وجود پایگاه اطلاعات مودیان در رابطه با فرار مالیاتی، پولشویی و برقراری عدالت مالیاتی در كشور بسیار حائز اهمیت است، گفت: براساس ماده 169 مكرر قانون مالیات‎های مستقیم، این پایگاه به منظور شفافیت فعالیت‎های اقتصادی و استقرار نظام یكپارچه اطلاعات مالیاتی در سازمان امور مالیاتی كشور ایجاد شده است.
وی افزود: همه دستگاه‎های ذیربط موظفند اطلاعات مورد نیاز این پایگاه را در اختیار این سازمان قرار دهند كه شامل اطلاعات هویتی، معاملاتی، مالی، پولی، اعتباری و سرمایه‎ای اشخاص است.
پناهی اضافه كرد: پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی به عنوان یكی از سامانه های اصلی طرح جامع مالیاتی، در حال حاضر دارای بیش از 1.3 میلیارد ركورد اطلاعاتی برای رصد مبادلات بانكی، تجاری،گمركی و ... است كه این اطلاعات، مبنای شناسایی مودیان، ارزیابی ریسك و انجام عملیات حسابرسی مالیاتی است.
اقتصام * 2022 * 3063

سرخط اخبار اقتصاد