۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۳
کد خبر: 83307172
T T
۰ نفر
بی كیفیتی قطعات خودرو و افزایش مراجعه به تعمیرگاه

تهران- ایرنا- رئیس اتحادیه تعمیركاران خودرو تهران گفت: كیفیت پایین برخی قطعات خودرو سبب افزایش مراجعه مردم به تعمیرگاه ها شده است.

در پی برخی تماس های مردمی در خصوص افزایش مراجعه مجدد به تعمیرگاه های خودرو پس از انجام تعمیرات، رئیس اتحادیه تعمیركاران خودرو تهران روز چهارشنبه با تایید این مشكل به ایرنا گفت: به طور مثال دیسك صفحه و كلاچ خودرو كه انتظار می رود دست كم 2 سال در یك خودرو كار كند، اكنون به علت كیفیت پایین لوازم موجود در بازار عمری به مراتب كوتاهتر دارد و از خدمات پس از فروش هم هیچ خبری نیست.
«علیرضا نیك آئین» اظهار داشت: كیفیت پایین و تقلبی بودن برخی قطعات به دلیل «زیرپله ای» بودن آنهاست؛ یعنی برخی با بازسازی و رنگ كردن قطعات دست دوم و بسته بندی مجدد، این لوازم را روانه بازار می كنند.
رئیس اتحادیه تعمیركاران خودرو تهران ادامه داد: برخی دیگر از این قطعات بی كیفیت یا كم كیفیت از دیگر كشورها با آرم، لوگو و نشان تجاری شركت های بزرگ وارد می شود و نظارتی بر آنها نیز وجود ندارد.
به گفته وی، این روزها دامنه مشكلات در كشور آن قدر زیاد شده كه مسئولان وزارت صنعت، گمركات، تعزیرات، سازمان استاندارد و غیره در عمل، نیرو و توان كافی برای نظارت بر همه مشكلات و بخش های مختلف بازار را ندارند.
نیك آئین، همچنین از ایجاد خلاء و كمبود در بازار لوازم یدكی خبر داد و گفت: به دلیل تاكید خودروسازان بر رساندن قطعات به خطوط تولید و ارسال قطعات تولید شده به آن سمت، در عمل شاهد كمبود لوازم یدكی در بازار هستیم.

* قطعه سازان قادر به تامین نیاز بازار هستند
در این زمینه، «رضا رضایی»، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه‌سازان به ایرنا گفت: امروز در شرایط جنگ اقتصادی به سر می بریم و هر روز محدودیت های جدیدی بر اقتصاد و كشور تحمیل می شود.
وی افزود: در این شرایط باید مراقب سوء استفاده كنندگان باشیم تا شاهد گسترش قطعات بی كیفیت و تقلبی در بازار نباشیم.
رضایی خاطرنشان كرد: اكنون OEMها در صورت مهیا شدن شرایط به ویژه نقدینگی مورد نیاز، قادر به تولید سایر لوازم یدكی و قطعات (به جز قطعات High Tech) برای تامین بازار داخل هستند.
به گزارش ایرنا، OEM مخفف Original Equipment manufacture یا همان شركت های تولیدكننده یك قطعه است كه به طور مثال پس از مذاكره با یك خودروساز مادر و عقد قرارداد متعهد می شود با نام آن خودروساز برایش قطعه با بالاترین كیفیت و استاندارد تولید كند.
رضایی تاكید كرد: در این زمینه انجمن های قطعه سازان و تعمیركاران باید با برگزاری نشست به بررسی وضع بازار، مشخص كردن كمبودها و ارائه سفارش به OEM ها برای تامین نیازها بپردازند.
وی ابراز امیدواری كرد كه با تشدید نظارت ها در بازار، از تولید و توزیع قطعات بی كیفیت به ویژه قطعات حساس خودروها از جمله قطعات موتوری، قوای محركه و سیستم تعلیق كه با ایمنی و جان مردم در ارتباط است، جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا، آمارها نشان می دهد نزدیك به هزار و 200 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند كه توانمندسازی آنها و رفع موانع تولید می تواند سبب تقویت گوشه ای از نیاز بازار به كالاهای ایرانی شود.
اقتصام *3065* 3063

سرخط اخبار اقتصاد