۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۴۳
کد خبر: 83225088
T T
۰ نفر

معاملات بازار پایه فرابورس، محدود می شود

۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۴۳
کد خبر: 83225088
معاملات بازار پایه فرابورس، محدود می شود

تهران- ایرنا- معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران از عملیاتی شدن دستورالعمل جدید بازار پایه از خردادماه 98 خبر داد كه بر اساس آن محدودیت های بیشتری برای معاملات این بازار در نظر گرفته می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بازار پایه فرابورس كه گاهی از آن به عنوان «بازار برزخ» نیز نام برده می شود، به دلیل نداشتن محدودیت معاملات شركت های بورسی، همواره تحت ریسك های شدید قرار داشته؛ به طوری كه نوسان های زیادی را تجربه می كند.
نوسان های شدید بازار پایه و فعالیت نوسان گیران در این بازار كه باعث از دست رفتن سرمایه افراد كم تجربه شده، مسوولان بازار سرمایه را بر آن داشته است كه ابزارهای كنترلی مختلف و محدودیت هایی را برای معاملات این بازار در نظر بگیرد.
قرار است تازه ترین این محدودیت ها از بهار سال آتی به اجرا گذاشته شود.
به گزارش چهارشنبه تارنمای سازمان بورس و اوراق بهادار، بهنام محسنی درباره تغییرات نحوه معاملات این بازار در دستورالعمل جدید گفت: اكنون معاملات در تابلو ج بازار پایه، سه روز در هفته انجام می‌شود اما مطابق با دستورالعمل جدید سه تابلو 'زرد'، 'نارنجی' و 'قرمز' را داریم كه در این تابلوها در تمام روزهای هفته امكان معامله وجود دارد.
وی افزود: در طبقه‌بندی جدید، تابلو الف در عمل حذف شده است. تابلو ب به تابلو 'زرد' تبدیل شده و تابلو 'نارنجی' نیز به جای تابلو ج فعالیت می‌كند.
«همچنین یك تابلو جدید با نام تابلو 'قرمز' ایجاد شده و شركت‌هایی كه حكم‌های ورشكستگی را دریافت كرده‌اند یا در حال انحلالند یا اینكه سه سال متوالی اطلاعات مالی خود را منتشر نكرده‌اند، در این تابلو درج می‌شوند».
وی توضیح داد: دامنه نوسان قیمت در مراحلی كه معاملات به صورت پیوسته انجام می‌شود، دامنه قیمت پایانی روز قبل مثبت یك ریال خواهد بود. با این كار در عمل نوسان معاملات پیوسته گرفته می‌شود. ‌
به گفته محسنی، در تابلو زرد 2 روز در هفته، در تابلو نارنجی یك روز در هفته و در تابلو قرمز یك روز در ماه، امكان حراج قیمت وجود خواهد داشت. نكته مهم دیگر آن است كه بعد از اجرا شدن دستورالعمل جدید، سفارش‌ها در بازار پایه نمایش داده نمی‌شود و مانند روش بوك‌بیلدینگ مظنه‌های خریدوفروش منتشر نمی‌شود.
به گزارش ایرنا، بازار پایه فرابورس با هدف تسهیل ورود شركت‌های سهامی عام به بازار سرمایه و سهولت در انجام معاملات آنها، راه اندازی شده است اما بسیاری از الزامات شركت های بورسی درباره آنها رعایت نمی شود.
شركت‌های بازار پایه، الزامی در ارائه پیش‌بینی بودجه ندارند و ارسال این اطلاعات بنا به نظر شركت متغیر است.
بیشتر شركت‌های سهامی عام كه خواهان درج در بازار پایه اند با 2 مشكل عمده روبرو می‌شوند كه شامل فقدان شفافیت و نبود اطلاعات سهامداران است.

اقتصام*2022*1961*
۰ نفر