۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷
کد خبر: 83194928
T T
۰ نفر
موازي‌كاري مهمترين معضل بخش اكتشاف كشور است

تهران- ايرنا- سرپرست سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات‌معدني كشور گفت: مهمترين معضل موجود در بخش اكتشاف كشور، مدعيان متعدد اكتشاف هستند، به طوري كه تعداد زيادي از سازمان‌ها خود را مدعي دانسته و به موازات يكديگر در حال فعاليتند.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات ‌معدني كشور، «عليرضا شهيدي» افزود: اين در حالي است كه يكي از اصلي‌ترين متوليان موضوع اكتشاف، سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات‌ معدني است.
اين مقام مسئول اظهار داشت: اين سازمان از آغاز شكل‌گيري، وظيفه توليد اطلاعات پايه در قالب تهيه نقشه‌هاي زمين‌شناسي را بر عهده داشته و تاكنون 2 بار سرتاسر ايران را از نظر زمين‌شناسي در مقياس‌هاي يك صدهزارم و يك‌ دويست و ‌پنجاه‌هزارم مورد مطالعه قرار داده و نتايج آن را منتشر كرده است.
وي يادآور شد: از سال 83 توليد نقشه‌هاي زمين‎شناسي يك ‌بيست ‌و پنج هزارم در 6 لايه اطلاعاتي در اين سازمان آغاز شده و در نظر داريم لايه زمين ‌شناسي اقتصادي را در صورت تامين منابع از طريق مناقصه به بخش خصوصي واگذار ‌كنيم.
شهيدي خاطرنشان كرد: سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات‌معدني كشور از آغاز تاسيس تاكنون بيش از 95 موضوع نقشه در مقياس‌هاي مختلف تهيه و منتشر كرده كه افزون بر هزار لايه اطلاعاتي در بخش زمين‌شناسي و اكتشاف را شامل مي‌شود.
وي يادآور شد: خروجي بخش اكتشاف منجر به توليد ثروت براي كشور مي‌شود و زمين‌شناسي نيز صيانت از ثروت توليد شده را به عهده دارد.
به گفته شهيدي، اين سازمان وظيفه پايش مخاطرات طبيعي را بر عهده داشته و با اطلاع‌ رساني مناسب به مجموعه مديريتي كشور، كمك بزرگي به حفظ منابع در راستاي توسعه پايدار مي‌كند.
سرپرست سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات‌ معدني كشور خاطرنشان كرد: معدن نزديك به يك درصد و صنايع‌معدني تا پنج درصد توليد ناخالص داخلي را تشكيل مي‌دهند.
وي به وجود برخي معضلات پيش‌روي فعاليت‌هاي اكتشاف كشور اشاره كرد و گفت: گاهي از سازمان‌هاي نظارتي از جمله سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان جنگل‌ها و مراتع به عنوان معضل ياد مي‌شود، در حالي كه در بسياري كشورها كه قوانين زيست محيطي استانداردتري نسبت به ايران دارند، اكتشافات در حال انجام است.

** افتتاح سامانه اطلاعات مكاني (WEB GIS) در 22 بهمن
سرپرست سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات‌معدني كشور بيان داشت: بهمن ماه امسال سامانه اطلاعات مكاني در اين سازمان افتتاح مي شود كه از طريق آن علاقه‌مندان قادر خواهند بود همه لايه‌هاي اطلاعاتي زمين شناسي و اكتشافي مورد نياز خود را در سرتاسر جهان پس از «رجيستري» در سامانه بر اساس سطوح دسترسي در اختيار داشته باشند.

** ثبت 32 پروانه اكتشافي در 20 سال
اين مقام مسئول به برخي فعاليت هاي اكتشاف معدن اين سازمان اشاره كرد و گفت: در بازه زماني سال‌هاي 1376 تا 1396 اين فعاليت‌ها منجر به ثبت 32 پروانه اكتشافي براي عناصر مختلف شده كه ارزش اين محدوده ها برپايه ذخيره قطعي و قيمت‌هاي بين‌المللي افزون بر 62 ميليارد دلار است.
وي يادآوري كرد: بودجه سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات‌معدني كشور از بدو تاسيس تاكنون كمتر از هزار ميليارد تومان بوده است.
شهيدي بيان داشت: در 12 سال گذشته و به منظور كاهش فاصله با كشورهاي پيشرو در بخش عمق اكتشاف، با استفاده از ابزار ژئوفيزيك هوايي حدود 500هزار كيلومتر خطي مطالعات ژئوفيزيك هوايي انجام شده است.
به گزارش ايرنا، تاكنون نزديك به 6 ميليون متر حفاري براي ذخاير معدني كشور انجام شده كه البته در مقايسه با كشورهاي پيشرو در عرصه معدني همچون استراليا كه ساليانه پنج تا 6 ميليون متر حفاري دارد، ناچيز است.
اقتصام*3065**2025
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد