۱۳ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۱۸
کد خبر: 83157651
T T
۰ نفر
استعفا؛ این بار در خصوصی سازی؟

تهران- ایرنا- كاهش تصدی دولت با اجرای اصل 44 قانون اساسی همواره از خواسته های فعالان اقتصادی بوده است اما این روزها انتقاد به عملكرد سازمان خصوصی سازی مطرح شده، حتی شایعه استعفای اخیر رئیس این سازمان هم به میان آمده، استعفایی كه البته «پوری حسینی» آن را رد می كند.

به گزارش ایرنا، از زمان اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی، 10 سال می گذرد. در این مدت برخی واگذاری ها با حاشیه های زیادی همراه بوده و این وضعیت همچنان ادامه دارد. از آبان ماه با اعتراض كارگران شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه بحث ها بالا گرفت.
سی ام آبان میرعلی اشرف پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص واگذاری شركت كشت و صنعت هفت تپه، به ایرنا گفت: «در واگذاری این شركت اشكالی به روند خصوصی سازی وارد نیست و در فاصله خصوصی سازی این بنگاه، 1800 نفر فرد غیر رسمی وارد شركت كردند؛ «در واقع ما یك زمین سوخته واگذار كردیم.»
وی با تاكید برخی همواره به فكر سنگ اندازی در مسیر واگذاری ها هستند، گفت: با وجود اینكه بنگاه ها را بیش از قیمت پیش بینی شده می فروشیم اما همواره این سازمان را به ارزان فروشی متهم می كنند.

* خبری از استعفا نیست
«میرعلی اشرف پوری حسینی» رئیس سازمان خصوصی سازی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: هر بار وزیری برای وزارت امور اقتصادی و دارایی انتخاب شد از روی احترام و ادب گفتم كه شخصی به عنوان جایگزین من انتخاب كنید.
وی افزود: سال 1396 این موضوع را به وزیر سابق گفتم اما نپذیرفتند به آقای دژپسند (وزیر فعلی) در 44 روز گذشته هم گفتم اما ایشان هم نپذیرفتند و ادامه كار دادم.
پوری حسینی گفت: برخی خبرهایی منتشر كردند كه دیروز استعفا كردم كه این صحت ندارد من به دلیل فشار كار، خستگی كار و تهمت هایی كه می شنوم می خواستم بروم با تهمت های اخیر نظر من این است كه با قاطعیت پاسخ این تهمت ها را باید سازمان خصوصی سازی بدهد و من هم در سازمان می مانم.
وی تاكید كرد: سازمان خصوصی سازی پرقدرت تر از گذشته كار خود را ادامه می دهد زیرا این مقاومت ها نشان می دهد كه راه را درست آمده ایم.
رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: وقتی خصوصی سازی واقعی اتفاق می افتد مخالفت ها شروع می شود و گرنه اگر خصوصی سازی اثری در جامعه نداشته باشد مخالفی هم ندارد بنابراین روشن می شود كه كارمان را درست انجام می دهیم.
وی تاكید كرد: هیچ خبری از استعفا و رفتن نیست.

* قیمت گذاری شركت ها توسط كارشناسان رسمی دادگستری است
وزیر امور اقتصادی و دارایی سه شنبه گذشته در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان كرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه قیمت گذاری شركت های دولتی، گفت: قیمت گذاری شركت های مشمول واگذاری نه توسط سازمان خصوصی سازی و نه حتی هیات واگذاری، بلكه از سوی كارشناسان رسمی دادگستری انجام می شود.
فرهاد دژپسند افزود: بعد از قیمت گذاری یك شركت دولتی توسط كارشناس رسمی دادگستری، قیمت مورد نظر در هیات واگذاری مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصویب می شود و سپس توسط سازمان خصوصی سازی، مزایده در مورد آن صورت می گیرد.
وی در این جلسه افزود: تمام دغدغه من این است كه كارها بنا بر نص صریح قانون باشد و با واگذاری های انجام شده نیز باید روشن شود، آیا بحث بر سر قانونی بودن نحوه واگذاری است یا اینكه معتقدید، واگذاری قانونی بوده ولی می توانسته بهتر از این انجام شود؟

* پوری حسینی از سازمان خصوصی سازی می رود
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی دهم دی ماه در گفت و گو با یكی رسانه ها از بركناری رئیس سازمان خصوصی سازی خبر داد و حتی گزینه های جایگزین را نیز معرفی كرد.
«احمد علیرضابیگی» همچنین مدعی شد كه مواردی بوده كه رئیس سازمان خصوصی‌سازی شركتی را به بخش خصوصی واگذار می‌كرده و خود به عنوان شخصیت حقیقی خریدار آن شركت بوده است.
وی برای نمونه به واگذاری مجتمع گوشت اردبیل به بخش خصوصی اشاره كرد كه پوری‌حسینی به عنوان شخصیت حقوقی یعنی رئیس سازمان خصوصی‌سازی فروشنده و با عنوان شخصیت حقیقی خریدار آن بوده است.

* جوابیه سازمان خصوصی سازی
سازمان خصوصی بلافاصله در جوابیه ای این موضوع را تكذیب و اعلام كرد كه مجتمع صنعتی گوشت اردبیل متعلق به دولت نبوده و از ابتدای تاسیس سازمان خصوصی سازی (از سال 1380) تاكنون نیز شركت مورد نظر و سهام یاد شده در فهرست واگذاری های این سازمان قرار نگرفته است.
بر اساس اطلاعیه سازمان خصوصی سازی مجتمع صنعتی گوشت اردبیل توسط سرمایه گذاری بانك ملی و از طریق برگزاری مزایده به فروش رفته است و پوری حسینی در آن زمان هیچ سمتی در سازمان خصوصی سازی و دولت نداشته است.

* تجمع دانشجویان و طلاب مقابل سازمان خصوصی سازی
روز گذشته نیز جمعی از دانشجویان، كارگران و طلاب نسبت به نحوه واگذاری سهام شركت‌های دولتی اعتراض و در حمایت از كارگران هفت تپه، فولاد ملی، هپكو، آذرآب و ماشین‌سازی تبریز تجمع كردند.
بر اساس اخبار منتشر شده «احمد توكلی» رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت و «احمد علیرضابیگی» نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی هم در این تجمع حضور داشتند و خواهان برخورد مراجع قضایی با رئیس سازمان خصوصی سازی شدند.

* استعفایم پذیرفته نشد
رئیس سازمان خصوصی سازی پس از این اتفاق در گفت و گو با رادیو سراسری در خصوص خریداری مجتمع گوشت اردبیل گفت: این شركت از شركتهای زیرمجموعه شركت سرمایه گذاری بانك ملی بوده و ارتباطی با سازمان خصوصی سازی نداشته و سال 1384 توسط شركت سرمایه گذاری بانك مركزی به مزایده گذاشته شد.
میرعلی اشرف پوری حسینی افزود: «در این مزایده شركت كردیم و برنده شدیم و تا كنون نیز ثمن این معامله را تا به آخر پرداخت كرده ایم.»
به گفته وی «شركت مجتمع گوشت اردبیل تا به امروز یك ریال بدهی به كارگران خود ندارد، یك ریال بدهی مالیاتی ندارد، یك ریال بدهی به تامین اجتماعی ندارد و همه كارگران این شركت تا به امروز حقوق خود را گرفته اند.»
پوری حسینی همچنین در خصوص اینكه پیش شرط رأی اعتماد نمایندگان به «فرهاد دژپسند» به عنوان وزیر امور اقتصاد و دارایی در صحن علنی مجلس تغییر رئیس سازمان خصوصی سازی بوده است، گفت: «اینكه نمایندگان مجلس در رأی اعتماد به وزیر اقتصاد تعهدی از وزیر گرفته اند یا خیر اطلاعی ندارم؛ اما تا به امروز وزیر اقتصاد قبول نكرده‌اند كه بنده در سازمان خصوصی سازی نباشم.»
اقتصام *9132 * 3063

سرخط اخبار اقتصاد