۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۳۵
کد خبر: 83094235
T T
۰ نفر
چه كسانی از حراجی شمش طلا می خرند؟

تهران- ایرنا- بانك كارگشایی از ابتدای امسال تاكنون در چند مرحله اقدام به حراج شمش طلا كرده كه با استقبال خریداران حقوقی و حقیقی مواجه شده است به شكلی كه همه شمش های عرضه شده به فروش رفته اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عصر امروز (شنبه) نیز قرار است یكی دیگر از این جلسه های حراجی در شعبه مركزی بانك كارگشایی در تهران برگزار شود و آنطور كه انتظار می رود، دست اندركاران صنعت تولید طلا و جواهر و حتی برخی شركت ها در صف خریداران هستند.
نكته قابل تامل اینكه شمش های عرضه شده در این جلسه ها، مربوط به شركت های تولیدكننده طلا و معادن طلا بوده و اینگونه نیست كه بانك مركزی یا بانك ملی ذخایر خود را عرضه كرده باشد. با توجه به وزن یك كیلوگرمی هر شمش، قیمت پیش بینی شده آن بیش از 600 میلیون تومان است.
در این پیوند «ایرج نیازی» معاون بانك كارگشایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: این بانك از ابتدای امسال در 18 جلسه حراج، شمش های تولیدی شركت ها و معادن طلا را عرضه كرده است.
وی افزود: قیمت هر شمش طلا ساعت 16 همان روز برگزاری جلسه حراجی تعیین می شود.
«قیمت هر گرم طلای 24 عیار در بازار معیار محاسبه آن است كه البته از رقم تعیین شده 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده كسر می شود تا از خریدار گرفته شود.»
نیازی در عین حال تاكید كرد، با توافق شركت های تولیدكننده طلا، نرخ نهایی هر شمش طلا - برابر یك كیلوگرم طلای خام 24 عیار- اندكی كمتر از قیمت بازار است.
وی از تولیدكنندگان مصنوعات طلا و برخی صنایع همچون پتروشیمی ها به عنوان خریداران اصلی شمش طلا یاد كرد و گفت: برای نمونه، طلای آبشده برای برخی صنایع چون پتروشیمی ها كاربرد ندارد و آنها نیاز به خرید شمش طلا دارند.
به گفته وی، در تركیب خریداران شمش طلا، اشخاص حقیقی و حقوقی دیده می شوند و هر به بالاترین قیمت پیشنهادی شمش ها به فروش می رود.
در این پیوند «آیت محمدولی» رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: عرضه شمش طلا، روش بهتری نسبت به حراج سكه برای تنظیم بازار است و انتظار می رود كه تولیدكنندگان بتوانند از این طریق طلای مورد نیاز خود را تهیه كنند.
وی در عین حال نرخ ارز را مولفه اصلی در تعیین قیمت ها در بازار طلا دانست و ابراز امیدواری كرد با تثبیت سیاست های اقتصادی دولت، شاهد كاهش هرچه بیشتر نرخ ارز در بازار آزاد باشیم.
به گزارش ایرنا، اكنون 2 معدن بزرگ طلا در آذربایجان غربی و كردستان در دست بهره برداری است و سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) اعلام كرده معادن خوبی را در سیستان بلوچستان، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی كشف كرده و تخمین زده می شود نزدیك به 40 تن به ذخایر طلای كشور اضافه شده است.
اقتصام*2025 ** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد