۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۵
کد خبر: 83051663
T T
۰ نفر
سهم بیش از 20 درصدی صنایع معدنی در صادرات غیرنفتی

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حوزه معدن و صنایع معدنی با سهم 20 درصدی در صادرات غیر نفتی، نقش بسزایی در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال و ارزآوری در كشور دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مهدی كرباسیان» روز سه شنبه در نخستین همایش «چشم انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری های وابسته» در مركز همایش های بین المللی صدا و سیما، افزود: یكی از افتخارات وزارت صنعت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ارتقای جایگاه معدن و صنایع معدنی در بین مردم، سیاستگذاران و تصمیم‌گیران است.
به گفته این مقام مسئول، در پنج سال گذشته معدن و صنایع معدنی و جایگاه آن در اقتصاد و توسعه كشور، جدی گرفته شده به طوری كه اكنون بیش از 23 درصد ارزش بورس كشور متعلق به شركت های معدنی و صنایع معدنی است.
كرباسیان ادامه داد: ایران كشوری معدنی است و این جایگاه می‌تواند بیش از پیش ارتقا یابد.
وی افزود: باوجود تحریم های ظالمانه آمریكا و نامبرده شدن از آلومینیوم و مس در تحریم‌های اقتصادی، اما حوزه معدن و صنایع معدنی می‌تواند با وجود همه مشكلات روی پای خود بایستد؛ معتقدیم ضربه پذیری این حوزه در صورت توجه و تدبیر نسبت به سایر حوزه های صنعتی و اقتصادی كمتر است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو بر لزوم توجه به صادرات در این حوزه نیز تاكید كرد و هشدار داد: هرگونه كم توجهی به صادرات می‌تواند این بخش را وارد ركود و چالش‌های جدی كند.
وی یادآور شد: فراموش نكنیم 50 درصد تولید انواع محصولات معدنی در جهان در اختیار چینی هاست و می‌توان با همكاری با چین و اخذ تصمیم های منطقی، تحریم‌ها را كم اثر كرد.
كرباسیان، به جنگ تجاری آمریكا با چین، روسیه و اتحادیه اروپا اشاره كرد و گفت: این جنگ تجاری به طور مستقیم در حوزه فلزات غیرآهنی نیز تاثیرگذار است و باید در این زمینه و همچنین رشد بهره دلار تحلیل هایی انجام داد كه چقدر در اقتصاد كشورمان تاثیرگذار خواهد بود.
وی تاكید كرد: باید از اخذ تصمیم های شتابزده و هیجانی در حوزه معدن و صنایع معدنی كشور پرهیز كرد.
به گفته این مقام مسئول، ایران با وجود زیرساخت های مختلف نفت، گاز، معدن، راه آبی و نیروی انسانی تحصیل كرده، آماده جهش اقتصادی است و چنین پتانسیل‌هایی در جهان وجود ندارد.

** سیاست در اقتصاد كم رنگ شود
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاكید كرد: باید سیاست را هر چه بیشتر در حوزه اقتصاد كمرنگ كنیم و اجازه دهیم اقتصادی ها كار خود را انجام دهند؛ زیرا اگر سیاسیون بگذارند این كشور می تواند جهش كند؛ سیاسیونی كه هرچند دلسوزند اما در پاره ای موارد منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند.
وی خواستار آن شد تا «سیاسیون اجازه دهند اقتصادی ها این روزها بیشتر حرف بزنند، زیرا در حالی مدام دم از بخش خصوصی می زنند كه حتی اجازه نمی دهند بخش اقتصاد دولتی حرف بزند.»

** لزوم تهیه نقشه راه برای صنایع غیرآهنی
رئیس عامل ایمیدرو ادامه داد: امروز در حوزه فولاد و زغال سنگ از طرح‌های جامع و نقشه راه جامع برخورداریم، اما در سایر حوزه‌ها از جمله فلزات غیرآهنی چنین نقشه هایی تهیه نشده و جای آنها خالی است.
وی ادامه داد: پژوهش و آموزش و توجه به آنها یكی از مباحث جدی است كه در حوزه معدن و صنایع معدنی كمرنگ است و باید توجه بیشتری به آن كرد.
به گفته این مقام مسئول، امروز مجلس شورای اسلامی در حوزه معدن و صنایع معدنی كمك كننده است و آمادگی برای همراهی دارد.
كرباسیان، یكی از افتخارات ایمیدرو در چند سال گذشته را توجه به مقوله توسعه اكتشافات معدنی در كشور برشمرد و گفت: تاكنون مقدمات اكتشافات معدنی در پهنه ای به وسعت 270 هزار كیلومتر مربع فراهم شده كه 200 هزار كیلومتر مربع آن در 2 سال گذشته ژئوفیزیك هوایی شد.
وی همچنین بر لزوم حمایت از معادن كوچك و اقتصادی كردن آنها تاكید كرد و افزود: معادن روباز كشور به پایان رسیده است و باید كم كم به سمت تجمیع معادن كوچك حركت كنیم تا فعالیت در این حوزه را اقتصادی كنیم.

نماینده مجلس: توسعه فلزات غیر آهنی در كشور نیازمند سرمایه‌گذاری است
عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: توسعه فلزات غیر آهنی در كشور نیازمند سرمایه گذاری است و مجلس آمادگی دارد به ویژه در مورد طرح هایی كه مورد حمایت جامعه علمی كشور باشد به حمایت بپردازد.
'عبدالرضا هاشم زایی' افزود: اگر دولت لوایح لازم را برای حل مشكلات در این زمینه بیاورد، مجلس آماده است برای رفع آنها اقدام كند.
وی گفت: توسعه فلزات غیر آهنی همپای فلزات آهنی و فولاد در كشور در حالی نیازمند سرمایه‌گذاری است كه متاسفانه سرمایه‌گذاران به عنوان افرادی 'زالوصفت' شناسانده می شوند و ارج و قربی برایشان قائل نیستیم؛ در این شرایط حضور سرمایه گذاران خارجی در كشور جای خود دارد.
هاشم زایی یادآور شد: یكی از مشكلات و چالشها در حوزه معدن و صنایع معدنی، مداخله دولت در قیمت گذاری هاست كه از ابتدای پیروزی انقلاب نیز این مشكل وجود داشت.
وی كه مدیرعامل اسبق شركت ملی مس است، یادآور شد: نخستین بار كه وارد این شركت شدم توانستیم رانتی كه در جیب دلالان و برخی صادر كنندگان غیر واقعی می رفت را به تولید بازگردانیم.
'علاوه بر آن طی مصوبه ای موفق شدیم با درآمدهای ارزی حاصله به توسعه شركت ملی مس بپردازیم'.
به گزارش ایرنا، در حاشیه این همایش، نمایشگاه چشم انداز صنایع غیرآهنی ایران و فنآوری های وابسته با نگاهی به تولید و بازار گشایش یافت.
این همایش تا فردا در مركز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما ادامه دارد.
اقتصام*3065*9132*2023*1961*
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد