۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 83022555
T T
۰ نفر
2 كارخانه اسید برای حفاظت از محیط زیست كرمان در دست ساخت است

كرمان- ایرنا- مدیر تحقیق و توسعه شركت ملی صنایع مس ایران گفت : 2 كارخانه اسید در مس سرچشمه و خاتون آباد استان كرمان و تنها برای حفاظت از محیط زیست در دست ساخت است و هیچ منفعتی برای مس ایران ندارد.

به گزارش ایرنا، حسن صحرایی روز سه شنبه در نخستین همایش بین المللی و سومین همایش ملی مدیریت پایدار منابع خاك و محیط زیست افزود: كارخانه اسید مس سرچشمه 80 درصد و خاتون آباد 67 درصد پیشرفت فیزیكی دارد كه امیدواریم تا پایان سال این كارخانه ها احداث و به سمت صنعت سبز پیش برویم.
وی همچنین اظهار امیدواری كرد كه این همایش به ایجاد آمار منتهی نشود و دستاوردهای این كنفرانس در بهبود محیط زیست تاثیرگذار باشد.
صحرایی میزان كل فلز مس موجود در دنیا را 696 میلیون تن اعلام كرد كه كشورمان با 22 میلیون تن رتبه هشتم را دارد كه معدن مس سرچشمه و میدوك در كرمان و معدن سونگون در آذربایجان راشامل می شود.
مدیر تحقیق و توسعه شركت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان كرد: سالانه 20 میلیون تن مس معدنی در جهان تولید می شود كه سهم ایران 302 هزار تن و رتبه دوم را در این حوزه دارد.
وی با اشاره به اینكه با صنعتی شدن تمدن ها آلودگی محیط زیست و آب و خاك به وجود آمد كه باید به سمت صنعت سبز پیش برویم ، گفت: با ظاهر شدن برخی آثار زیست محیطی شركت ملی مس ایران شروع به فعالیت ها و تحقیقاتی در زمینه كاهش آثار زیست محیطی كرد.
صحرایی با اشاره به مهم ترین فعالیت های زیست محیطی شركت ملی مس ایران گفت: تدوین خط مشی زیست محیطی شركت مس، ایجاد فصای سبز و شناسایی تراكم و تنوع پوشس گیاهی و ایجاد 330 هزار هكتار فضای سبز در این زمینه، مدیریت پسماند حذف روغن های اسكارل ، كاهش مصرف انرژی های فسیلی از جمله اقدامات انجام شده است.
وی صنعت مس را یكی از صنایع پرمصرف آب عنوان كرد كه با اجرای طرح جامع آب فرایند بسته ای اجرا شد و 80 درصد آب مصرفی بازیافت شد.
صحرایی با اشاره به اینكه معادن منشاء آلودگی در دنیا هستند و اجرای سیكل بسته مصرف آب از انتشار آلودگی جلوگیری می كند ، تصریح كرد: تغییر تكنولوژی بخش قابل توجهی ازco2 را حذف می كند.
وی با تاكید بر اینكه پژوهشگران و محققان استان بر روی بحث مصرف اسید در استان و كشور به صنعت كمك كنند ، افزود: تاكنون 170 پروژه تحقیقاتی در زمینه های زیست محیطی با همكاری دانشگاه ها اجرا شده است.
صحرایی حفظ و كاهش مصرف منابع ، آلودگی هوا، صدا و آب ، پساب و پوشش گیاهی و باطله ها ، مواد ضایعاتی و ایمنی و بهداشت و فن آوری های نوین را محورهای تحقیقات زیست محیطی توسط شركت ملی مس ایران برشمرد.
وی بهینه سازی مصرف گاز طبیعی با استفاده از نیتروژن در كوره های آند در زمان احیا، طراحی ، ساخت و كاربرد پوشش های فیزیكی جهت كاهش تبخیر ، كنترل گرد و غبار در خروجی اضطراری مخازن سیلیس و آهك نرمه در واحد اختلاط مواد كارخانه ذوب سرچشمه با استفاده از تهویه صنعتی، بررسی وضعیت آلودگی خاك های اطراف مجتمع ها، تهیه نقشه پوشش گیاهی منطقه سرچشمه با استفاده از داده های ماهواره ای و انجام چندین طرح تحقیقاتی در زمینه گیاه پالایی را از مهم ترین پژوهش های انجام شده توسط شركت ملی مس ایران عنوان كرد.
اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی مدیریت پایدار منابع خاك و محیط زیست از امروز صبح (سه شنبه )در دانشگاه باهنر كرمان آغاز شده و تا فردا ادامه دارد.
9895/ 5054
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد