۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹
کد خبر: 82860909
T T
۰ نفر
توليد تايرهاي راديال خودرويي در 10 ماهه امسال 20 درصد رشد يافت

تهران- ايرنا- مديركل دفتر صنايع شيميايي و سلولزي وزرات صنعت، معدن و تجارت گفت: توليد تايرهاي راديال خودرويي در 10 ماهه امسال، از نظر تعداد 20 درصد و از نظر وزني 18 درصد در همسنجي با پارسال رشد داشته است.

به گزارش ايرنا، تايرهاي راديال كه با عنوان تايرهاي بدون تيوپ شهرت دارد، نسل جديد توليد تاير است كه ضمن ايمني بيشتر، سبب افزايش بهره وري در صنعت حمل و نقل و كاهش مصرف سوخت شده است.
«پروين نباتي» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا با اشاره به اجرايي شدن طرح ساماندهي واردات تاير و لاستيك خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت، خاطرنشان كرد: در سال هاي 95 و 96با تقويت الزام هاي كيفي، شاهد كيفي سازي تايرهاي وارداتي و هدايت مصارف تاير خودروسازي ها و پروژه هاي راهسازي و معدني به سمت استفاده از تايرهاي با كيفيت داخلي بوديم.
نباتي اظهار داشت: در زمينه تاير، در كشور با كمبود توليد مواجه ايم و به همين دليل بي نياز از واردات نيستيم، اما «رقم واردات بايد منطقي باشد».
وي تصريح كرد: در 10 ماهه امسال در مجموع 210 هزار تن تاير در كشور توليد شد كه در همسنجي با پارسال رشد چهار درصدي داشته است.
مديركل دفتر صنايع شيميايي و سلولزي وزرات صنعت، معدن و تجارت يادآوري كرد: مجموع ظرفيت كارخانه هاي توليد تاير خودرويي كشور (11 واحد تاير و تيوب سازي) 374 هزار تن است كه در مدت ياد شده حدود 70 درصد ظرفيت آنها به فعليت در آمده است و توليد بيش از 250 هزار تن از اين محصول تا پايان سال پيش بيني مي شود.

** رشد واردات تاير به كشور
وي بيان داشت: تا پايان دي ماه، 89 هزار تن انواع تاير وارد كشور شده كه عمده آنها به ترتيب از چين، جمهوري كره، امارات، ژاپن، تركيه، هند، تايلند و تايوان وارد شده است؛ واردات اين محصولات در مدت ياد شده رشد داشته، اما رقم رشد «غيرمنطقي نيست».
نباتي اضافه كرد: رشد چهار درصدي توليد تاير در 10 ماهه امسال، با تنوع در محصولات و فناوري هاي نوين همراه بوده، به طوري كه اكنون سهم توليد تايرهاي راديال افزايش يافته است.
مديركل دفتر صنايع شيميايي و سلولزي وزرات صنعت، معدن و تجارت عنوان كرد: تقويت الزام هاي كيفي و الزام واردات توسط نمايندگي رسمي واردات و ارائه خدمات پس از فروش، از جمله دستاوردهاي طرح ساماندهي واردات تاير بوده است.
وي با اشاره به درخواست برخي تايرسازان براي وضع تعرفه هاي خاص بر واردات اين محصولات از چين، خاطر نشان كرد: پيشنهادي در اين زمينه ارائه شده، اما تصميم نهايي در اين خصوص به مناسبات سياسي و اقتصادي با ساير كشورها نيز بستگي دارد.
نباتي گفت: با اين حال، تعرفه واردات تاير از متوسط 26 درصد در سال 94، به 32 درصد در سال جاري افزايش يافته است.
وي اظهار داشت: با اجراي طرح شناسه كالا و كدرهگيري براي انواع تاير و امكان رديابي تايرهاي توليدي و وارداتي در كل زنجيره، قاچاق آن تحت كنترل بيشتري قرار خواهد گرفت.
به گفته اين مسئول، وزارت صنعت، معدن و تجارت با اقداماتي همچون تغيير مبناي ارز وارداتي كالاهاي داراي توليد داخل (از ارز مبادله اي به ارز آزاد)، حمايت هاي تعرفه هاي و اجراي طرح ساماندهي واردات تاير مبتني بر تقويت الزامات كيفي و فني، به توليد و صادرات تاير كمك كرده است.
به گزارش ايرنا، سال گذشته 243 هزار تن تاير در كشور توليد شد كه در مقايسه با سال 94 از نظر تعداد حلقه هشت درصد و از نظر وزني 15 درصد رشد داشته است.
واردات تاير در سه سال گذشته با روندي كاهشي از 151 هزار تن به ارزش 577 ميليون دلار در سال 93 به 104هزار تن و 351 ميليون دلار در سال 94 و 103 هزار تن و 350 ميليون دلار در سال 95 كاهش داشته است.
همچنين، ارزش صادرات اين محصولات در سال گذشته 30 ميليون دلار عنوان شده است.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام* 3065*2025
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد