۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۴۷
کد خبر: 82853261
T T
۰ نفر
ایران از سرمایه گذاری اروپایی ها در بخش معدن حمایت می كند

تهران - ایرنا - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه خواهان سرمایه گذآری شركت های اروپایی در بخش معدن است و از آن حمایت می كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مهدی كرباسیان» امروز (سه شنبه) در نشست مشترك با سفیران كشورهای اروپایی در محل این وزارتخانه، افزود: فرصت های بسیاری برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف وجود دارد كه انجام آن به نفع دو طرف است.
وی با اشاره به وجود 68 نوع ماده معدنی از نفت و گاز تا طلا مس اهن و كروم در ایران تاكید كرد: در همه این زمینه ها امكان همكاری مشترك هم در بخش توسعه صنعت و هم تجهیز و نوسازی آن وجود دارد.
كرباسیان گفت: در بخش فولاد كه امسال قصد افزایش صادرات آن به هشت میلیون تن را داریم، فرصت سرمایه گذاری برای تكمیل زنجیره های صنعت وجود دارد كه با توجه به تقاضای جهانی، این سرمایه گذاری ها بسیار سودآور خواهد بود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: در بخش نفت و گاز نیز امكان سرمایه گذاری مشترك با اروپا در دریای عمان و خلیج فارس در شهرهای بندرعباس، پارسیان واقع در شرق عسلویه و چابهار وجود دارد.
وی ادامه داد: در بخش مركزی ایران نیز پتانسیل های خوبی در زمینه مواد معدنی مانند مس، آهن و طلا وجود دارد كه به دلیل تمركز توجه روی نفت و گاز، این پتانسیل ها مغفول مانده و صنعت آنها رشد نكرده است.
كرباسیان با اشاره به اینكه وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال 2014 میلادی توسعه جدی بخش معدن را در دستور كار خود قرار داد، افزود: اكنون شركت های زیادی در این زمینه مشغول فعالیت هستند.
این مقام مسئول تاكید كرد: علاوه بر توسعه بخش معدن، ایران خواهان فناوری های جدید است، زیرا به رغم برخورداری از پتانسیل غنی معدنی، فناوری های بهره برداری چندان به روز نیستند.
وی ضمن اشاره به تاریخ كهن روابط ایران با كشورهای اروپایی كه به زمان شاه عباس صفوی برمی گردد، ابراز امیدواری كرد، این سابقه همكاری خوب كه در آن هر دو طرف یكدیگر را قابل اعتماد پیدا كرده اند، زمینه ساز همكاری های گسترده آینده باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت كشورمان همچنین به پتانسیل كشورمان در بخش معادن آلومینیوم به عنوان یك ماده پركاربرد در صنایع اروپا اشاره كرد و گفت: با توجه به نیازی كه اروپا به آلومینیوم دارد، سرمایه گذاری در این بخش می تواند ب سود طرفین باشد.
وی ضمن دعوت از هیات های تجاری كشورهای اروپایی برای بازدید از پتانسیل های معدنی ایران گفت: این وزارتخانه آماده ارائه اطلاعات مورد نیاز در بخش های مختلف به سرمایه گذاران است.
مدیركل هماهنگی های اقتصادی وزارت امورخارجه كشورمان نیز در این نشست ضمن اشاره به سابقه طولانی همكاری های اقتصادی ایران با كشورهای اروپایی گفت: بسیاری از شركت های ایرانی با همكاری شركت های اروپایی تاسیس شدند و سال ها اروپا شریك تجاری شماره یك ایران بود تا اینكه مساله تحریم های بین المللی پیش آمد.
«فریدون حق بین» ادامه داد: اما آنچه برای ایران اهمیت دارد، این است كه كشورهای اروپایی بلافاصله پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) میان ایران و قدرت های جهانی به ایران بازگشتند و آمارها بیانگر این واقعیت است.
وی تاكید كرد: هدف این نشست، بیان اولویت های سرمایه گذاری ایران در بخش معدن است و اینكه چطور سرمایه گذاران می توانند به توسعه بخش معدن در ایران كمك كنند به گونه ای كه در راستای پاسخگویی به نیاز جهانی در این زمینه باشد.
حق بین همچنین تصریح كرد: ایران از سرمایه گذاری شركت های كوچك و متوسط اروپایی نیز حمایت می كند و تنها به دنبال جذب شركت های بزرگ نیست.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام *1063*1070**2025

سرخط اخبار اقتصاد