۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۰۹
کد خبر: 82843164
T T
۰ نفر
استقبال ايران از سرمايه گذاري 100 درصدي خارجي در معادن

تهران -ايرنا - رييس خانه معدن ايران گفت: جمهوري اسلامي از سرمايه گذاري خارجي به ميزان 100 درصد استقبال مي كند و شناسايي 68 نوع ماده معدني در كشورمان، فرصت گسترده پيش روي شركت هاي خارجي براي حضور فعال در معادن ايران را فراهم ساخته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، محمد رضا بهرامن روز يكشنبه در مراسم آغاز به كار سي و ششمين گردهمايي و سومين كنگره بين المللي تخصصي علوم زمين در محل سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور افزود: بررسي هاي پيشين ميزان ذخيره شناسايي شده معادن كشور را حدود 60 ميليارد تن مشخص ساخت كه از اين رقم نزديك به 40 ميليارد تن ذخيره قطعي و بقيه احتمالي است .
وي تصريح كرد: اكتشاف هاي جديد ميزان ذخاير جديدي از سنگ آهن ، طلا ، زغالسنگ و ... را نشان مي دهد كه سرمايه گذاران خارجي در صورت تمايل مي توانند از اين فرصت هاي استثنايي برخوردار شوند .
به گفته رييس خانه معدن ايران، اكنون بالغ بر 75 درصد توليد معادن كشور توسط بخش خصوصي صورت مي گيرد و اين عرصه روند رو به افزايش دارد.
پيش از اين اعلام شد، بالغ بر 90 درصد معادن كشور توسط بخش خصوصي و تعاوني استخراج مي شود و معادن بزرگ با سهم پنج تا هشت درصدي در مالكيت دولت قرار دارد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت چندي پيش اعلام كرد: شمار معادن كشور بالغ بر 10 هزار معدن است كه از اين رقم حدود 6 هزار معدن فعال و بقيه در دست تجهيز و يا راكد است.
بر اساس آمار صادرات بخش معدن و صنايع معدني، در دوره 9 ماهه امسال 48 ميليون و 663 هزار تن مواد معدني و صنايع مربوطه به ارزش بيش از 6 ميليارد و 855 ميليون دلار به بازارهاي مربوطه راه يافت .
سهم بخش معدن و صنايع معدني از كل صادرات 9 ماهه امسال از نظر وزن و ارزش به ترتيب 55 و 22 درصد اعلام شد .
بهرامن ضمن استقبال از همكاري هاي بين المللي در بخش معادن كشورمان اظهار داشت: اكنون ايران با يك شركت قزاقستاني در بخش طلا همكاري دارد و در زمينه هاي مختلف اين ارتباطات برقرار است و كشورهاي ديگر نيز مي توانند با توجه به فهرست اعلام شده سازمان توسعه و نوسازي معادن وصنايع معدني ايران ( ايميدرو )، در زمينه هاي مورد علاقه وارد اين عرصه شوند.
ايران از نظر ذخاير شناسايي شده معدني در جايگاه چهاردهم جهاني قرار دارد و از نظر تنوع رتبه دهم را از آن خود ساخته است .
رييس خانه معدن در ادامه يادآور شد: بهره گيري از دانش روز و فناوري نوين كه بهره برداري از معادن كشورمان را تسهيل كند، از جمله اهداف برپايي اينگونه همايش هاي بين المللي است و سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور نيز با بهره گيري از تازه هاي علم زمين شناسي در پيشبرد اهداف جمهوري اسلامي در اين بخش نقش موثري خواهد داشت.
به گزارش ايرنا، همزمان با آغاز بكار سي و ششمين گردهمايي و سومين كنگره بين المللي تخصصي علوم زمين، نمايشگاه و فروشگاه سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي در محل سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور آغاز به كار كرد.
نمايشگاه و فروشگاه عرضه مستقيم سنگ‌هاي قيمتي و نيمه‌قيمتي از ايران و جهان تا نهم اسفند ماه جاري از ساعت 9 تا 16 براي بازديد داير است.
حدود 400 نمونه سنگ و 2 هزار نمونه كاني و بيش از يكهزار و 200 نمونه سنگواره و 65 نمونه ابزار معدنكاري قديمي مكشوفه از معادن ايران و اشياي باستان شناسي به معرض نمايش درآمده است .
موزه سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات‌معدني كشور موزه‌اي تخصصي محسوب مي شود و نمونه‌هايي از سنگ، كاني، سنگواره (فسيل) و اشياي معدنكاري قديمي از نقاط مختلف داخل و خارج كشور در آن نگهداري مي شود.
مساحت موزه و نمايشگاه 345 متر مربع است.
سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور ( موزه ) در ميدان آزادي، بلوار معراج، جنب سازمان نقشه برداري واقع شده است.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1559**1597
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد