۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۵۳
کد خبر: 82841901
T T
۰ نفر
هدفگذاری ایدرو برای اجرای 54 پروژه باسرمایه گذاری 660 هزار میلیارد ریالی

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اجرای 54 پروژه با سرمایه گذاری 660 هزار میلیارد ریالی با اشتغال بیش از 29 هزار نفر در برنامه 4 سال آینده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) برنامه ریزی شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «منصور معظمی» در گردهمایی مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این پروژه ها بر اساس تاكید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر حمایت از تولید و اشتغال مناطق محروم و سیاست های ششگانه ایدرو در 20 استان كشور برنامه ریزی شده است.
وی گفت: اجرای پروژه های نفت و گاز، صنعت خودرو، ریلی و هوایی و دریایی، توسعه مناطق محروم، صنایع نوین و توسعه مدیریت سیاست های ششگانه ایدرو است.
معظمی، پروژه توسعه فاز 14 پارس جنوبی با میزان سرمایه گذاری پنج میلیارد و 200 میلیون دلار و اشتغال پنج هزار نفری را از جمله طرح های پیمانكاری عمومی اجرا شده ایدرو برشمرد و تصریح كرد: پروژه توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی نیز با سرمایه گذاری بیش از چهار میلیارد دلار، دیگر پروژه پیمانكاری در دست اجرای ایدرو است.
رییس هیات عامل ایدرو با اعلام اینكه قرارداد پروژه تولید اتیلن اكساید در بندر ماهشهر با سرمایه گذاری یك میلیارد و 700 میلیون دلاری حدود یك ماه پیش بسته شده، گفت: پروژه اكریلونیتریل به صورت سرمایه گذاری مشترك با شركت نفت و گاز پارس از پروژه های در حال تصویب و بررسی است.

** قراردادهای خودرویی پس از برجام
معظمی با یادآوری اینكه پس از برجام 6 قرارداد خودرویی منعقد شده، اضافه كرد: قرارداد ایران خودرو با پژو یكی از آنهاست كه در این راستا تاكنون هزار و 700 دستگاه پژو 2008 تولید شده است.
وی ادامه داد: قرارداد شركت سیتروئن با سایپا دیگر قرارداد پسابرجامی است كه محصول آن در سه ماه دوم سال آینده وارد بازار می شود، همچنین قراردادهای فولكس واگن با ماموت، هیوندا با كرمان موتور، ایران خودرو با بنز، اسكانیا با عقاب افشان و قرارداد شركت رنو با ایدرو دیگر قراردادهای خودرویی پسابرجام هستند.
به گزارش ایرنا، ایدرو، سیاست حضور برندهای بزرگ خودروسازی در ایران برای تولید مشاركتی و صادرات را پیگیری می كند؛ هدفی كه با اجرایی شدن برجام در دی ماه سال 94 بیش از هر زمان به ایران نزدیك است.
صنعت خودروی كشور یكی از بخش های اقتصادی كشور به شمار می رود كه از فضای پیش آمده پس از برجام حداكثر استفاده را انجام داد و دوازدهم اردیبهشت ماه امسال رئیس جمهوری نخستین محصول مشاركتی بین ایران خودرو و پژو فرانسه را رونمایی كرد.
رئیس هیات عامل ایدرو با بیان اینكه با قرارداد رنو تعداد قطعه سازان كشور در بازارهای جهانی از 15 قطعه ساز به 60 قطعه ساز افزایش می یابد، افزود: 30 درصد صادرات محصولات با تعهد شركت رنو انجام می شود و تولید داخلی گیربكس موتور در این قرارداد گنجانده شده است.
معظمی، شرط بقای قطعه سازی كشور را ورود به بازارهای بین المللی و مشاركت با شركت های خارجی دانست و گفت: پروژه ساخت گیربكس اتوماتیك خودرو در زمینه قطعه سازی (شروع عملیات اجرایی سال 96) و مشاركت با رنو فرانسه برای توسعه ظرفیت خودروسازی كشور (شروع عملیات اجرایی در سال 97) دو طرح سرمایه گذاری در دست اجرای ایدرو است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: پروژه تامین و ساخت 630 دستگاه واگن در حوزه ریلی و تولید پنج هزار واگن به ارزش 6 میلیارد دلار برای مترو كلانشهرها برنامه ریزی شده است.
معظمی با بیان اینكه پروژه تولید بالگرد غیرنظامی به صورت مشاركت ایدرو با «راشن هلیكوپتر» روسیه از سال آینده آغاز می شود، گفت: سهم بخش خصوصی در این قرارداد 60 درصد و سهم ایدرو 40 درصد است.
به گفته این مسئول، تجاری سازی فناوری تولید غشای ممبران، بیواتانول سوختی و ایجاد مركز ایمپلنت در استان های كشور از جمله طرح های سرمایه گذاری در دست اجرای ایدرو در حوزه فناوری است‌.
وی ادامه داد: طرح نوسازی خط ریسندگی شركت صنایع بلوچ، تولید لاستیك تایر رادیال در زابل، لرستان و كردستان و طرح فولاد اسفراین از طرح های سرمایه گذاری در دست اجرای ایدرو در مناطق محروم و برای محرومیت زدایی است.
رییس هیات عامل ایدرو با بیان اینكه ایجاد منطقه ویژه در گرمسار و جهرم در دست اجرا است، گفت: در مجموع بیش از 600 میلیارد ریال در این دو منطقه سال 96 هزینه شده است.
معظمی یادآوری كرد: اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل ( تجاری)، طرح پرورش 500 مدیر صنعتی در كلاس جهانی و ارائه 20 میلیون نفر- ساعت آموزش تخصصی و كاربردی در سطوح مختلف نیروی انسانی هدفگذاری شده است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065*6075
۰ نفر