۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۲۴
کد خبر: 82834823
T T
۰ نفر
صنعت فولاد خراسان رضوی چشم انتظار حضور رییس جمهوری

تهران -ایرنا - صنعت فولاد كشور در چارچوب تحقق بخشیدن به اهداف سند چشم انداز 1404و رسیدن به ظرفیت 55 میلیون تنی شتاب گرفته كه در این میان مجتمع فولاد خراسان رضوی چشم انتظار حضور رییس جمهوری برای افتتاح رسمی كارخانه 2.5 میلیون تنی گندله سازی است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، ساخت مجتمع مزبور كه در سال 1376 كلید خورد و اكنون به شكلی برنامه ریزی شده كه در افق چشم انداز به جایگاه قطب سوم فولاد كشور برسد.
برپایه مطالعات امكان سنجی در استان خراسان بزرگ ( پیش از تقسیم بندی سه گانه ) توسط شركت ژاپنی كوبه استیل در سال 1368، مجتمع فولاد خراسان در منطقه فعلی در 15كیلومتری شمالغرب شهرستان نیشابور به مساحت یكهزار و 400 هكتار مكان یابی شد.
براساس برنامه كارخانه های نورد سبك فولاد ساختمانی به ظرفیت 550 هزار تن، فولادسازی بیلت به ظرفیت 630 هزار تن و 2 واحد احیاء مستقیم هر یك به ظرفیت 800 هزار تن در سال، فولادسازی شماره 2 به ظرفیت 720 هزار تن می رود تا با احداث واحدهای توسعه در حال اجرای خود شامل گندله سازی به ظرفیت 2.5 میلیون تن و كنسانتره 2.5 میلیون تنی و برنامه احداث توسعه فولادسازی و نورد، می رود تا جایگاه شاخصی در شرق كشور بدست آورد.
مجتمع فولاد خراسان، امروز سالیانه 200 میلیارد تومان سرویس های تولید اجتماعی، مالیاتی، تامین اجتماعی و شبكه بانكی دارد و شمار كاركنان آن به پنج هزار نفر نیروی كار مستقیم، شركت های پیمانكاری و حمل ونقل بالغ می شود.
قرار است در افق چشم انداز 1404 ظرفیت كنسانتره سنگ آهن این واحد به پنج میلیون تن برسد، گندله سازی نیز به پنج میلیون تن خواهد رسید، آهن اسفنجی 3.5 میلیون تن، شمش فولادی 3.5 میلیون تن و محصولات نوردی هم به 1.3 میلیون تن برسد.

** چهار میلیون تن مواد اولیه
سید حسین احمدی مدیرعامل مجتمع مزبور در جمع مدیران ارشد شركت های كارگزاری، مشاوره سرمایه گذاری، سبدگردانی، سرمایه گذاری و كانون نهادهای سرمایه گذاری و اصحاب رسانه تصریح كرد: سالانه بالغ بر چهار میلیون تن مواد اولیه و تجهیزات در این واحد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی میزان تولید سالیانه این مجتمع را 1.5 تا 2 میلیون تن محصول ذكر كرد، كه اكنون به عنوان چهارمین مجموعه فولاد سازی بزرگ كشور محسوب می شود.
مجتمع فولاد خراسان از تركیب سهامداران اصلی موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و صندوق حمایت و بازنشستگی كاركنان فولاد شكل گرفته كه به ترتیب 51.4، 32.2 و 13.3 درصد از سهام این واحد فولاد سازی را به خود اختصاص داده اند.
احمدی خاطرنشان ساخت: خط تولید گندله سازی مجتمع فولاد خراسان توسط شركت ایرانی ( پامیدكو ) با سرمایه گذاری 500 میلیارد تومانی نصب و راه اندازی شده و با ظرفیت تولید سالیانه 2.5 میلیون تن گندله یكی از حلقه های زنجیره تولید در این مجتمع است.
وی تصریح كرد: بهره برداری از این واحد، برای نخستین بار كلیه مراحل تولید فولاد از گندله تا محصول نهایی در شرق كشور ایجاد شده است.

** توزیع بیش از 1000 میلیارد تومان سود
احمدی همچنین گفت: صنعت فولاد با وجود اینكه تحت تاثیر بحران اقتصادی و سقوط قیمت نفت بوده، اما این واحد تاكنون بیش از یكهزار میلیارد تومان سود خالص بین سهامداران توزیع كرده است.
وی یادآور شد: سرمایه گذاری 700 میلیارد تومانی در سنگان برای سنگ آهن كه ظرف 2 سال راه اندازی می شود از دیگر اقدامات در تكمیل زنجیره تولید است كه در استان خود تكمیل می كنیم.
مدیرعامل فولاد خراسان گفت: تامین آب واحد های فولاد سازی همواره از دغدغه های این بخش محسوب می شود، اما این واحد میزان پنج میلیون متر مكعب آب مورد نیاز خود را از سد بار ( واقع در 23 كیلومتری شمال غرب شهرستان نیشابور ) تامین می كند كه در مسافت 3.5 كیلومتری كارخانه قرار دارد.
به گفته وی، ایجاد پست برق 400 كیلو ولت از دیگر اقدامات این واحد صنعتی است كه برق 400 كیلو ولت پس از تبدیل به 33كیلو ولت برای مصارف واحدهای تولیدی توزیع می شود و ظرفیت این واحد 200 مگاوات است.
احمدی افزود: ایجاد كارخانه تولید اكسیژن به ظرفیت 6500 متر مكعب از دیگر اقدامات فولاد خراسان است كه اكسیژن و نیتروژن مورد نیاز را تامین می كند.
مدیرعامل فولاد خراسان گفت: سرمایه ثبتی این واحد صنعتی 800 میلیارد تومان است و اكنون به 1000 میلیارد تومان خواهد رسید.

** میانگین قیمت 10 ماه میلگرد
احمدی اضافه كرد: میانگین قیمت میلگرد تولیدی این واحد در مدت 10 ماه 96 رقم یكهزار و 665 تومان و بررسی فروش تولیدات فولاد خراسان نشان می دهد كه سال گذشته 40 درصد از محصولات در تهران جذب شد و 34 درصد در خراسان رضوی و بقیه مناطق سهم كمتری داشتند.
وی پیرامون مكانیزم فروش توضیح داد: قیمت این واحد صنعتی بر مبنای قیمت شمش فولاد خوزستان كه در بورس كشف قیمت می شود، مبنای محاسبه قرار می گیرد.
علاوه براین در عرصه صادرات هم این كارخانه فولاد سازی فعال است و صادرات 43 هزار تنی به افغانستان، 18 هزار تنی عراق و 10 هزار تنی پاكستان از دستاوردهای فعالیت سال گذشته در بخش صادرات است.
وی گفت: مشتریان فولاد خراسان علاوه بر كشورهای همسایه، در بازار داخلی هم در زمینه های نوردی، شمش، تولید تجاری و عمرانی از محصولات این واحد بهره می گیرند.
احمدی خاطرنشان كرد: براساس بررسیها اكنون علاوه بر محصول نهایی( میلگرد)، صادرات شمش و در اآینده آهن اسفنجی و گندله نیز در برنامه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی براساس آمار انجمن جهانی فولاد در سال 2017 به رتبه سیزدهمین فولاد ساز دنیا رسید و پیش بینی در افق 1404 به جایگاه هفتمین فولاد ساز برسد.
انتظار می رود میزان صادرات تولیدات فولادی كشورمان در پایان امسال به رقم هشت میلیون تن برسد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام *1559* 6075
گزارش: حسین عضدی فسا** انتشاردهنده: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر