۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۹:۳۴
کد خبر: 82701830
T T
۰ نفر
شركت های نروژی برای حضور در بازار ایران علاقمند هستند

لندن - ایرنا - 'مریت برگر روسلند' معاون وزیر خارجه نروژ با اشاره به علاقه‌مندی شركت‌های نروژی برای حضور در بازار ایران، گفت: چشم‌انداز امیدواركننده‌ای برای فعالیت شركت‌های نروژی در ایران وجود دارد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، وی در گفتگو با شبكه خبری ان.بی.تی افزود: فعالیت و علاقه زیادی از سوی شركت‌های نروژی به‌ویژه در بخش‌هایی از شیلات و آبزی‌پروری، كشاورزی، نفت و گاز، انرژی‌های تجدید پذیر و پروژه‌های زیربنایی وجود دارد.
معاون وزیر خارجه نروژ اضافه كرد شركت‌های تجاری نروژ عكس‌العمل مثبتی در قبال باز شدن بازار ایران نشان داده‌اند و امضای قرارداد شركت ساگا انرژی تأكیدی در این زمینه می‌باشد.
در همین حال، روزنامه اقتصادی 'دی ان' روز پنجشنبه در گزارشی عنوان كرد: شركت نروژی 'ساگا انرژی' كه در حوزه انرژی خورشیدی فعالیت می‌كند، هفته جاری یك قرارداد پنج‌ساله با شركت ایرانی امین انرژی امضا كرده است.
این نشریه نروژی افزود: ارزش این قرارداد 2.5میلیارد یورو، یعنی بیش از 23 میلیارد كرون نروژ است كه بر اساس آن شركت مذكور تعدادی پارك خورشیدی در مناطق مختلف كشورمان احداث خواهد نمود و انتظار می‌رود حدود دوهزارمگاوات برق از آن‌ها تولید شود.
به نوشته 'دی ان'، این مقدار معادل برق مصرفی حدود سه میلیون خانوار در ایران به شمار می‌رود.
پیش از این نیز 'دی ان' در گزارشی از سرمایه‌گذاری یك شركت نروژی در طرح انتقال آب خوزستان خبر داده بود.
این نشریه به نقل از آروید اوپهاوگ، مدیرعامل شركت بین‌المللی پیوراپایپ نروژ نوشت كه این شركت در رقابت با تعدادی از شركت‌های خارجی از چین، ویتنام،كره جنوبی و ایتالیا برنده یك طرح بزرگ انتقال آب در ایران شده است.
'دی ان' افزود: این طرح مربوط به انتقال آب در استان خوزستان است.
این نشریه نروژی به نقل از مدیرعامل پیوراپایپ ادامه داد: لوله‌های تولیدشده توسط این شركت فولادی نبوده بلكه از فناوری پلاستیك تقویت‌شده با فیبراست كه با سرعت بیشتری تولیدشده و احتیاج كمتری به كار در زمین‌دارند.
'دی ان' افزود: اوپهاوگ، ارزش این قرارداد را سه میلیارد كرون معادل320 میلیون یورو اعلام كرد و گفت: در زمان حاضر این بزرگ‌ترین قرارداد زمینی نروژ در ایران می‌باشد. این قرارداد در سال 2018 آغاز و در سال 2021 به پایان خواهد رسید.
به گزارش این نشریه نروژی، پروژه مذكور شامل انتقال آب شرب و كشاورزی از سد كارون به دشت ایذه و باغ‌ملك در منطقه شرق استان خوزستان اختصاص دارد و با تأمین مالی نروژ صورت خواهد پذیرفت.
اروپام ** هـ ن **3404**انتشار: محسن اسماعیلی

سرخط اخبار جهان