۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۹
کد خبر: 82260567
T T
۰ نفر
كاهش 25 درصدی مرگ ومیر هدف سند ملی پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر است

یزد - ایرنا - معاون فنی مركز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: كاهش 25 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرواگیر، هدف كلی سند پیشگیری و كنترل این بیماری هاست.

به گزارش ایرنا علیرضا مغیثی روز شنبه در همایش علمی 'سند پیشگیری و كنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر' در یزد افزود: 13 هدف كلی در سند ملی پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر لحاظ شده كه 9 هدف آن بین المللی است.
وی با بیان اینكه این سند در 31 مردادماه 94 به تصویب شورای عالی سلامت رسیده و برای مدت 10 سال تدوین شده اظهار كرد: عمده ترین بیماری غیرواگیر در كشور را بیماریهای قلبی عروقی ، سرطان، مزمن تنفسی و دیابت تشكیل می دهند.
معاون فنی مركز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت تصریح كرد: در سال گذشته برخی بیماری های مربوط به سند ملی بیماری های واگیردار به صورت پایلوت در شهرهای نقده در استان آذربایجان غربی، مراغه در استان آذربایجان شرقی، بافت كرمان و شهررضا اجرا شد كه اكنون به همه استانها ابلاغ شده است.
وی اظهار كرد: مردم باید توجیه شوند كه برای مراقبت های موجود در این برنامه به خانه ها و مراكز بهداشت محل خود مراجعه و به توصیه های بهورزان و مراقبین سلامت و با راهنمایی های پزشك عمل كنند.
معاون فنی مركز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت خاطر نشان كرد: در سالهای پیش بیماری های واگیر عامل اصلی مرگ و میر در كشور بودند اما بسیاری از این بیماری ها اكنون با اجرای برنامه های مختلف مانند واكسیناسیون، كنترل و مدیریت می شوند اما شیوع بیماریهای غیرواگیر در حال افزایش است كه باید با برنامه ریزی و خود مراقبتی پیشگیری كنیم.
وی یاد اور شد: دانشگاه علوم پزشكی یزد ، نخستین دانشگاهی است كه سند استانی بیماریهای غیرواگیر را تدوین كرده و در كارگروه امنیت و سلامت غذایی استان به تصویب رسانده است.
در این همایش یك روزه حدود 300 نفر از كارشناسان مراكز بهداشتی و درمانی استان یزد حضور داشتند و در زمینه اهداف سند ملی پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر بحث و تبادل نظر كردند.
2088/6197 خبرنگار: كبری دانشی دهج ** انتشار: محمد حسین فلاح تفتی
۰ نفر