۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۱۰
کد خبر: 83320833
T T
۰ نفر
سیگنال‌های مثبت نشست جده به بازار نفت

تهران-ایرنا- احتمال تمدید توافق كاهش تولید نفت اوپك و غیر اوپك در جده و ادامه اتفاقات و تنش‌های سیاسی در خاورمیانه قیمت نفت را در نخستین روز هفته افزایش داد و به بالای 73 دلار رساند.

قیمت نفت كه هفته گذشته در مجموع بیش از 2 درصد افزایش قیمت را تجربه كرده بود، امروز و در آغاز معاملات با رشد قیمت همراه شد. نفت برنت با 88 سنت افزایش نسبت به آخرین قیمت‌های هفته گذشته، 73 دلار و 9 سنت قیمت خورد. نفت سبك آمریكا نیز 7 دلار بالاتر معامله شد و به 63 دلار و 64 سنت رسید.
اما دلیل ورود نفت به كانال 73 دلاری را بیش از هر جایی باید در جده عربستان جستجو كرد. برآوردهای نخستین از علت این افزایش، ‏بیشتر متوجه خبر اوپك و تصمیم ابتدایی برای ادامه طرح كاهش تولید است. وزیر نفت عربستان ‏سعودی هم در اظهارنظری گفته كه صادركنندگان خواهان كاهش ذخایر نفت استراتژیك در جهان ‏هستند و اكنون نفت به اندازه‌ تقاضا در بازار موجود است. ‏
هفته گذشته بود كه ذخایر استراتژیك نفت آمریكا اعلام و مشخص شد این ذخایر در بالاترین حد خود قرار دارند.
از سوی دیگر جوسازی‌های آمریكا و برخی همپیمانانش در خاورمیانه نیز بر رشد قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است. از جمله این جوسازی‌ها می‌توان به حمله راكتی در بغداد و چند صد متری سفارت آمریكا در این شهر اشاره كرد.
در حالی كه هر كدام از این اتفاقات می‌توانست قیمت نفت را چند دلاری تغییر دهد اما تنش میان آمریكا و چین مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار نفت شده است. دامنه این جنگ تعرفه‌ای هر روز گسترده‌تر می‌شود تا آنجا كه امروز گوگل كه در آمریكا مستقر است، دسترسی كاربران هوآوی (شركت تلفن همراه چینی) را به برخی از خدمات خود محدود كرده است.
ادامه این تنش می‌تواند بر تولید و رشد اقتصادی چین سایه بیاندازد و میزان مصرف انرژی را در دومین اقتصاد دنیا كاهش دهد، اتفاقی كه حتما بر بازار و قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود.
اقتصام**4018**9189
۰ نفر