۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۴۴
کد خبر: 83319835
T T
۰ نفر
وزیر نفت عراق: خروج اكسون موبیل آمریكا فقط انگیزه سیاسی دارد

بغداد - ایرنا - وزیر نفت عراق در واكنش به جنگ روانی آمریكا تاكید كرد كه خروج تعدادی از كاركنان شركت نفتی «اكسون موبیل» آمریكا از بصره صرفا با انگیزه های سیاسی صورت گرفته و ارتباطی به مسائل امنیتی ندارد.

«ثامر الغضبان» وزیر نفت عراق در بیانیه ای امروز یكشنبه اضافه كرده است كه خارج كردن كاركنان اكسون موبیل از میدان نفتی قرنه در استان بصره غیرقابل قبول و ناموجه است.
وی تاكید كرد: این اقدام آمریكا ناشی از انگیزه های سیاسی است كه به تنش های جاری در منطقه مرتبط است و هیچ ارتباطی به مسائل امنیتی ندارد.
وی اضافه كرده است كه وزارت نفت عراق نامه ای رسمی به شركت اكسون موبیل ارسال كرده و از این شركت خواسته است كه براساس قرارداد بلند مدتی كه با دولت عراق دارد هرچه سریعتر باید فعالیت خود را در میدان نفتی قرنه غربی از سرگیرد.
به گفته وی، خارج كردن تعدادی از كاركنان این شركت از عراق گرچه به صورت موقت و پیشگیرانه بوده و هرچند تعداد كاركنان خارج شده از میدان نفتی قرنه غربی بسیار ناچیز است اما این امر با مسائل امنیتی یا تهدید احتمالی در این میدان نفتی ارتباطی ندارد و دارای انگیزه های سیاسی است.
وزیر نفت عراق تاكید كرده است كه از دیدگاه عراق این اقدام شركت نفتی آمریكا كاملا ناموجه غیر قابل قبول است زیرا دیگر شركت بزرگ نفتی بین المللی در كمال آزادی و امنیت و ثبات به فعالیت خود در میدان های نفتی عراق ادامه می دهند و تاكنون با هیچ گونه مشكلات یا ایراداتی مواجه نبود اند.
الغضبان افزوده است كه این عقب نشینی، پیام های نادرستی درباره عراق می دهد كه به هیچ وجه عراق چنین چیزی را نمی پذیرد.
وی با اشاره به اینكه میدان نفتی قرنه غربی یكی از میدان نفتی مهم عراق به شمار می رود افزوده است كه در نامه ای كه برای مسوولان شركت اكسون موبیل ارسال كرده خواستار توضیحات آنها در خصوص این عقب نشینی شده است.
به گفته وی، به درخواست مسوولان این شركت نفتی آمریكایی در جمعه آینده جلسه با آنها پیرامون عقب نشینی این شركت از عراق و همچنین اجرای یك طرح دیگر كه به طور اولیه با این شركت بر سر اجرای آن توافق شده است، برگزار می كند.
در همین حال شركت نفت بصره عراق نیز روز شنبه در واكنش به جنگ روانی آمریكا برای القای ناامنی در عراق و خارج كردن 20 كارمند خارجی شركت نفتی اكسون موبیل اطلاعیه ای صادر كرده بود.
این شركت در این اطلاعیه تاكید كرده بود كه اقدام اخیر شركت آمریكایی، هیچ تاثیری بر میزان تولید نفت خام و گاز طبیعی عراق نداشته و نخواهد داشت.
شركت نفت بصره همچنین خاطرنشان كرد كه خروج این كارمندان نفتی آمریكا از عراق بر اجرای طرح های توسعه و یا عملیات سرویس و نگهداری تاسیسات نفت و گاز بصره نیز اثر گذار نخواهد بود.
به دنبال جنگ روانی آمریكا برای ناامن جلوه دادن اوضاع عراق، شركت نفتی «اكسون موبیل» آمریكا متعلق به «ركس تیلرسون» وزیر سابق امور خارجه آمریكا، اعلام كرد از روز شنبه خارج كردن كاركنان خارجی خود در میدان نفتی «قرنه غربی» در استان بصره را از خاك این كشور آغاز كرده است.
متعاقب انتشار این خبر، رسانه های عراقی گزارش كردند كه بخشی از كاركنان خارجی این شركت نفتی آمریكایی به «دبی» در امارات برگشته و برخی نیز در دفتر شركت در شهر بصره مستقر شده اند.
از طرفی منابعی در فرودگاه بین المللی بصره به رسانه های عراق گفته اند كه 20 تبعه آمریكایی از كاركنان شركت اكسون موبیل عراق را به مقصد امارات ترك كرده اند.
تصمیم آمریكا برای خارج كردن كاركنان غیر عراقی این شركت آمریكایی از عراق به دنبال هشدارهای اخیر وزارت امور خارجه آمریكا و سفارت آمریكا در بغداد پیرامون محدودیت شدید تردد اتباع آمریكایی به عراق و عدم سفر به این كشور صورت گرفته است.
اقدامات به اصطلاح احتیاطی آمریكا در حالی است كه مقامات عراقی بارها رسما اعلام كرده اند كه وضعیت امنیتی در عراق مطلوب است و خطر و تهدیدی متوجه اتباع خارجی از جمله آمریكایی ها نیست.
ناظران مسائل عراق و منطقه پیشتر تاكید كرده اند كه اقدام جدید آمریكا در عراق نیز ماهیت تبلیغاتی و جنگ روانی دارد و در راستای افزایش اقدامات تحریك آمیز و تهدیدات آمریكا علیه كشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و همچنین جوسازی واشنگتن و برخی كشورهای عربی منطقه در خصوص افزایش تهدیدات و ناامنی در عراق صورت می گیرد.
در پی افزایش تهدیدات و اقدامات تحریك آمیز مقامات آمریكایی در هفته های اخیر در سطح منطقه و از جمله در عراق، بسیاری از رهبران سیاسی این كشور با صدور بیانیه و سخنرانی یا گفت و گو با رسانه ها نسبت به تبعات آن هشدار داده اند.
خاورم *4*353*380*

سرخط اخبار جهان