موسیقی های نامتناسب با سن کودکان آسیب زا هستند

تهران- ایرنا- موسیقی دارای کارکردهای مثبت و منفی است که عدم توجه به آن سبب می شود، مسائل و مشکلات روانی برای کودکان اتفاق بیفتد. از این رو ضروری است تا کارشناسان بیش از گذشته در زمینه تولید و نظارت بر موسیقی های متناسب با سن کودکان تلاش کنند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، موسیقی ضمن در برداشتن کارکردهای منفی می تواند دارای کارکردهای مثبت برای رده های سنی مختلف مخصوصا کودکان باشد. به گفته برخی از متخصصان، از مهمترین کارکردهای موسیقی می توان به مواردی نظیر بهبود کیفیت خواب، خلق و خو، سلامت روانی، حافظه و تخلیه هیجانات مثبت و منفی برای کودکان اشاره کرد. موسیقی می تواند ابزاری برای پالایش مسائل روانی و جسمانی کودکان باشد.
همانقدر که انتخاب یک موسیقی مناسب می تواند بر سلامت روانی کودکان تاثیر مثبت داشته باشد به همان اندازه انتخاب موسیقی های نامناسب هم می تواند اثرات مخربی بر سلامت جسم و روان آنها داشته باشد که این موارد را می توان از طریق تولید آهنگ های مناسب و مدیریت های لازم کنترل کرد.
در این خصوص پژوهشگر ایرنا با علی اکبر ارجمندنیا، روان شناس و استاد دانشگاه تهران به گفت و گو نشست.

**کارکردهای موسیقی برای کودکان
ارجمند نیا در خصوص کارکردهای موسیقی برای کودکان گفت: موسیقی اگر برای بچه ها مناسب انتخاب شود، می تواند جنبه آرامش بخشی برای آنها داشته باشد. می تواند در توجه و تمرکز کودکان نقش بسزایی داشته باشد. موسیقی می تواند به عنوان ابزاری برای یادگیری و در واقع افزایش دانش آنها به حساب بیاید.
وی افزود: موسیقی می تواند ابزار مناسبی برای تخلیه هیجانات مثبت و منفی کودکان محسوب شود و در کل می تواند نقش پالایشی برای مسائل روانی و جسمی آنها داشته باشد.
ارجمندنیا افزود: استفاده از سازهایی مثل بلز می تواند حتی علاوه بر استفاده های روان شناختی استفاده های حرکتی و فیزیکی هم داشته باشد. از این رو می توان گفت موسیقی دارای اثرات مثبت بسیاری برای کودکان است.
این متخصص در خصوص آسیب ها و اثرات موسیقی های نامتناسب با سن کودکان گفت: همانطور که گفتم موسیقی باید متناسب با سن کودکان انتخاب شود. موسیقی هایی که برای سن کودک مناسب نیست علاوه بر اینکه اثرات مثبتی ندارند، می توانند به عوامل اثرگذاری تبدیل شوند که صدمات جبران ناپذیری برای کودکان داشته باشد. خب در کنار موسیقی باید به اشعاری که در آهنگ ها استفاده می شود هم توجه شود زیرا بطور ناخودآگاه بر روح و ضمیر آنها تاثیر می گذارد.
وی افزود: طبیعی است که موسیقی در زندگی کودکان اهمیت بسزایی دارد و تاثیرات مختلفی می تواند بر روی آنها بگذارد. ولی قبل از پرداختن به اهمیت و نقش موسیقی باید ابتدا به خود موسیقی توجه داشته باشیم و سپس راجع به اهمیت و ابعاد آن صحبت کنیم.
ارجمندنیا افزود: واقعیت این است که موسیقی به اشکال مختلف در زندگی کودکان بروز و ظهور دارد. از زمانی که مادران برای فرزندانشان لالایی می خوانند، این کلام آهنگین که جنبه موسیقیایی دارد برای بچه ها شروع می شود و به مرور به مرحله ای می رسد که شنونده موسیقی های مختلف می شوند و در ادامه خودشان می توانند نوازندگان موسیقی باشند. در هر یک از این سه دسته که عرض کردم می توانیم در واقع نقش و تاثیر گذاری موسیقی را بر بچه ها متصور باشیم.

** علل گرایش به موسیقی های نامرتبط با سن
ارجمندنیا در خصوص علل گرایش به موسیقی های نامرتبط با سن کودکان گفت: علت گرایش به موسیقی های نامرتبط با سن، می تواند خیلی متفاوت از علت هایی باشد که آنها گرایش به شنیدن موسیقی های متناسب با سنشان دارند. در واقع جذابیت موسیقی برای بچه ها زیاد است، به خصوص آن دسته از موسیقی هایی که ریتم تندی دارند و به نوعی هیجان پذیری بچه ها را تامین می کنند. از آنجایی که بزرگترها و متصدیان آموزش و پرورشی برای بچه ها آنطور که باید و شاید نظارتی نمی کنند بعضا در مواقعی که این بچه ها در معرض این موسیقی ها قرار نگیرند خود به خود این میل گرایش به موسیقی که در ذات بچه ها است باعث می شود که جذب موسیقی های مختلف بشوند. چه آنهایی که مرتبط با سنشان است و چه آنهایی که مرتبط با سنشان نیست. در واقع آن تغذیه روحی که باید صورت گیرد، باید از طریق بزرگترها باشد تا هر آهنگی را که شنیدند، جذب کنند و به سمتش حرکت کنند.

** راهکارها
ارجمندنیا در خصوص پیشنهادات و راهکارهای لازم گفت: طبیعی است که در درجه اول خانواده ها و متولین امر نظارت بهتری داشته باشند. برای اینکه موسیقی ای که می تواند تغذیه روح باشد، به عنوان منبع مناسبی برای بچه ها انتخاب می شود. ما باید در این زمینه تولیدات موسیقی مناسب داشته باشیم که بتوانیم این خلا را پر کنیم. به همان اندازه که کودکان باید این آهنگ ها را گوش دهند به همان اندازه هم باید گزینه های پیشنهادی مناسبی برای آنها داشته باشیم تا بتوانیم به کودکان ارائه کنیم.
وی افزود: پس در درجه اول باید موسیقی های مناسبی برای کودکان تولید کرد و در درجه دوم باید بر این نظارت کرد که کودکان در مواجه با موسیقی های مبتذل کمتر قرار بگیرند و وضعیت به گونه ای ادامه پیدا کند که ما بتوانیم از جنبه های مثبت موسیقی برای فرزندانمان استفاده کنیم و نخواهیم این موضوع را با نگرانی دنبال کنیم.
وی افزود: زمانی که کودکان به آهنگ هایی که متناسب با سنشان نیست، گوش می دهند، ناخودآگاه تحت تاثیر آهنگ و ریتمی می شوند که در آن آهنگ استفاده شده است و تحت تاثیر فضای موسیقی قرار می گیرند و ناخودآگاه با مسائلی مواجه و آشنا می شوند که اختلالی در ذهن و روان آنها به وجود می آورد و این می تواند منجر به مساله هایی شود که چالش آن گروه سنی نیست و چالش سنین بالاتر است. بنابراین لازم است در این زمینه مدیریت لازم وجود داشته باشد تا بیش از این کودکان دچار تزلزل نشوند.
ار جمندنیا افزود: در شرایط فعلی از آنجایی که ما محصولات فرهنگی و موزیکال خیلی زیادی نداریم و فضای مجازی و فضای واقعی پر شده از موسیقی هایی که واقعا افراد از بعد فرهنگی آن هم درک بالایی ندارند، بنابراین اینگونه عوامل سبب شده نگرش های ما عموما به سمت موسیقی، منفی باشد.
با توجه به اینکه موسیقی می تواند سرشار از منافع مادی و معنوی و روان شناختی زیادی باشد و می تواند در واقع نقش بسیار بسزایی در رشد شخصیت کودکان، در ابراز احساسات و تخلیه هیجانات به شکل مناسب داشته باشد، پس لازم است برنامه ریزان فرهنگی به طور جدی و با نگرش مثبت وارد این حوزه شوند و به تولید این نوع محصولات فرهنگی اقدام کنند.
پژوهشم**م-ا**1552

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال