۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۵
کد خبر: 83315580
T T
۰ نفر

انگیزش موفقیت چاه های نفتی با تلاش محققان شریف

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۵
کد خبر: 83315580
انگیزش موفقیت چاه های نفتی با تلاش محققان شریف

تهران- ایرنا- جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف با توجه به نیاز كشور به ابزارهای مسدودكننده درون چاهی برای تعمیر چاه های نفت، موفق به 'انگیزش موفقیت آمیز چاه‌های نفتی با استفاده از پكرهای متورم شونده قابل بازیافت' شدند.

به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه صنعتی شریف، این دانشگاه بیش از یك دهه قبل ضرورت حركت به سمت نسل سوم و چهارم دانشگاه ها را احساس كرد. در این راستا جهت استفاده از دانش برای حل مسائل اساسی كشور و ثروت آفرینی از طریق نوآوری، زنجیره دانش تا ارزش را طرح ریزی كرد.
یكی از حلقه‌های مهم این زنجیره، ایجاد مجتمع خدمات فناوری به عنوان محلی برای ارائه خدمات فناورانه به صنایع كشور است. درحال حاضر 15 هسته پژوهشی، 40 دفتر و 14 مركز خدمات فناوری در این مجتمع فعالیت می كنند.
یكی از مراكز فعال در این مجتمع، مركز خدمات فناوری توسعه محصول صنعتی شریف است كه پس از انجام چندین پروژه صنعتی و ملی، توسط جمال ارغوانی هادی از دانشكده مهندسی مكانیك و سید عباس موسوی از دانشكده مهندسی شیمی و نفت در سال 1395 تاسیس شده است. رسالت این مركز، طراحی و توسعه محصولات صنعتی فناورانه با تكیه بر كار تیمی منسجم و همكاری‌های بین رشته‌ای است.
ارغوانی هادی عضو هیات علمی دانشگاه و مسئول پروژه پكرهای متورم شونده قابل بازیافت در این باره گفت: یكی از نیازهای مهم شناسایی شده در كشور در سال 1394 ابزارهای مسدودكننده درون چاهی برای تعمیرات چاه‌های نفت بود كه با اعمال تحریم‌ها علیه كشور و خروج شركت‌های مطرح نفتی خارجی از ایران شدت یافته بود.
وی افزود: مركز توسعه محصول پس از مطالعات امكان سنجی منسجم و شناسایی رده‌های مختلف تكنولوژی به كار رفته در این ابزارها، طراحی و ساخت ابزارهای پیشرفته فوق را امكان پذیر تشخیص داد و در قراردادی با شركت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در آبان 1395 به طور جدی طراحی مستقیم و ساخت انواع پروتوتایپ های مورد نیاز را آغاز كرد.
ارغوانی گفت: با توجه به عدم امكان تامین نمونه خارجی، مهندسی معكوس امكان پذیر نبود و روش طراحی مستقیم در پیش گرفته شد. حجم عمده‌ای از فعالیت‌های طراحی از جمله طراحی اجزا و مكانیزم‌های مختلف ابزار، ماشین آلات خاص تولید، انواع جیگ، فیكسچر و قالب‌های خاص، كلیه تجهیزات تست مورد نیاز و طراحی الاستومرهای پیشرفته مهندسی تا پایان سال 1395 انجام شد.
مدیر مركز توسعه محصول شریف افزود: با شروع سال 1396 ساخت تجهیزات و پروتوتایپ های اولیه محصول انجام و اولین تست ابزار در اندازه 5 اینچ در اوایل تابستان 1396 با موفقیت انجام شد و تا پایان سال 96 تست های ابزار در اندازه 7 اینچ نیز به نتیجه رسید. با شروع سال 1397 نمونه‎‌های اصلی ابزار ساخته شد و مطابق استانداردهای API و ISO مورد تست و ارزیابی و تایید نهایی (مرداد 97) قرار گرفت. بدین ترتیب تمهیدات مورد نیاز برای انجام تست‌های میدانی در چند حلقه چاه پیگیری شد و اولین تست میدانی در یك حلقه چاه واقع در میدان نفتی اهواز با عملیات اسیدكاری انتخابی در عمق 2775 متری در لوله جداری 7 اینچ با موفقیت كامل و افزایش تولید قابل توجه انجام شد.
وی ادامه داد: تاكنون شش عملیات اسیدكاری انتخابی با درصد موفقیت 100% در میادین نفتی اهواز، مارون، رگ سفید گچساران و رگ سفید آغاجاری با استفاده از پكر 125/2 اینچ در لوله آستری 7 اینچ انجام شده است.
عضو هیات علمی دانشكده مهندسی مكانیك دانشگاه صنعتی شریف افزود: با شروع سال 1398 و نام گذاری این سال به نام 'رونق تولید'، خط تولید پكرهای متورم شونده قابل بازیافت اجرا شد و تولید انبوه این ابزار در حال انجام است. با توجه به دستیابی به فناوری‌های كلیدی این محصول، طیف گسترده ای از محصولات با تكنولوژی مشابه از جمله پكرهای متورم شونده قابل بازیافت در سایزهای 125/2 ، 5/2 ، 75/2 و 3 اینچ، ابزار نصب هیدرولیك، پلاگ های متورم شونده قابل بازیافت و ابزارهای جانبی، كیت های ریدرس و انواع خدمات تست ابزارهای درون چاهی و ریدرس این ابزارها در حال ارائه است.
وی گفت: با توجه به بومی بودن دانش طراحی و ساخت، امكان ارائه محصول در اندازه‌های سفارشی و مطابق نیاز مشتری وجود دارد. همچنین دستیابی به فرمولاسیون خاص الاستومر مورد استفاده در این ابزار، ارائه انواع محصولات الاستومری صنعت نفت و گاز و پتروشیمی كشور را میسر كرده است.
وی خاطر نشان كرد: مركز توسعه محصول شریف آماده ارائه خدمت و محصول به كلیه شركت‌های داخلی و خارجی است و متقاضیان می‌توانند جهت كسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مركز توسعه محصول صنعتی شریف به آدرس spdc.sharif.ir مراجعه كنند.
9465**1584

سرخط اخبار اقتصاد