۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱:۰۷
کد خبر: 83314826
T T
۰ نفر
رهبر انقلاب اسلامی: اقتدار و آبروی كشور در خودكفایی است

تهران - ایرنا- حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر سه شنبه در دیدار مسئولان و كارگزاران نظام با تأكید بر اینكه حل مسائل و مشكلات اقتصادی باید به‌طور جدی در دستور كار مسئولان قرار گیرد، خاطرنشان كردند: اقتدار و آبروی كشور در «خودكفایی» است و باید نیازهای مهم كشور را خودمان تولید و تأمین كنیم.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری گزارش داد: حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با تأكید بر ضرورت تقوای مسئولان بویژه در «رسیدگی به امور مردم، رعایت بیت المال و اجتناب از اشرافیت» به بیان وظایف اساسی مسئولان سه قوه برای حل مشكلات اقتصادی و رونق تولید پرداختند و با اشاره به اقدامات خبیثانه امریكا برای «تغییر محاسبات و تسلیم شدن مسئولان» و نیز «فاصله گرفتن مردم از نظام» افزودند: گزینه قطعی ملت ایران در مواجهه با دشمن، مقاومت در همه زمینه هاست، چرا كه مذاكره با دولت كنونی امریكا سمّ مضاعف است، البته جنگی نخواهد شد بلكه برخورد، برخورد اراده هاست و در این زمینه، اراده ملت ایران و نظام اسلامی قوی تر از دشمن است و به فضل الهی این بار هم پیروز خواهیم شد.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان ماه رمضان را «ماه تقوا» و زمینه و بستری برای رواج پروا از خداوند متعال خواندند و گفتند: قرآن وعده داده است كه تقوا موجب بصیرت، رستگاری، جلب رحمت و هدایت و ایجاد قدرت تشخیص حق از باطل خواهد شد و با وجود تقوا، هیچ بن‌بستی وجود نخواهد داشت.
حضرت آیت الله خامنه‌ای جنبه دیگر تقوا از منظر قرآن كریم را «تقوای از غیر خدا» برشمردند و افزودند: معنای تقوای از غیر خدا این است كه از هیچ قدرتی غیر از خدا نترسیم و زندگی و آینده خود را وابسته و به دست آنها ندانیم.
ایشان با یادآوری كلامی حكمت‌آمیز از امام راحل مبنی بر لزوم پرهیز از شهوات معنوی در ماه رمضان بویژه قدرت‌طلبی، خطاب به مسئولان تأكید كردند: گفتار، رفتار و تصمیم‌های ما مسئولان در سرنوشت مردم مؤثر است، بنابراین مسئولان بیش از همه به تقوا نیاز دارند، چرا كه با بی‌تقوایی آنها، حقوق مردم به طرز جبران‌ناپذیری پایمال خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی، «تقوا و امانتداری» را جزو مهمترین شاخصها در سپردن امور و مسئولیت ها دانستند و با تأكید بر لزوم مراقبت مسئولان در رعایت بیت‌المال، خویشتنداری در برابر طغیان نفس و پرهیز جدی از مال‌اندوزی و میل به اشرافیت، گفتند: سلوك پیغمبر اكرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) كاملاً بر خلاف دنیاطلبانی بود كه به دنبال كسب قدرت برای رسیدن به شهوات نفسانی و مال و ثروت هستند و در جمهوری اسلامی نیز مسئولان موظفند با تمسك به سیره آن بزرگواران، از اسراف و زندگی اشرافی و تجملاتی پرهیز كنند.
رهبر انقلاب اسلامی سخنان خود را با ورود به مباحث و مسائل اقتصادی كشور ادامه دادند و با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر لزوم جدی تر شدن مدیریت ها و برنامه ریزی ها، گفتند: سخنان آقای رئیس جمهور، سخنان درستی است كه باید انجام شود و انجام دادن آن هم به دست خود مسئولان و دولت است و راه هم در این زمینه باز است.
حضرت آیت الله خامنه ای مهمترین مسئله كشور را در شرایط كنونی «مسئله اقتصاد و مشكلات معیشتی و فشار بر مردم به‌ویژه طبقات ضعیف و متوسط» دانستند و افزودند: مشكلات اقتصادی و نداشتن برنامه اقتصادی علاوه بر اینكه به اعتبار هر كشوری لطمه وارد می كند، به دلیل آنكه مردم و طبقات ضعیف تحت فشار قرار می گیرند، زمینه ساز طمع دشمن نیز می شود.
ایشان با تأكید بر اینكه حل مسائل و مشكلات اقتصادی باید به‌طور جدی در دستور كار مسئولان قرار گیرد، خاطرنشان كردند: در زمینه مسائل اقتصادی موانع وجود دارد ولی هیچ بن بستی وجود ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مسائل و مشكلات اقتصادی باعث شده است كه دشمنان ما و در رأس آن امریكا به زعم خود تصور كنند، با تحریم های بی سابقه می توانند به ایران ضربه بزنند در حالی كه فلز جمهوری اسلامی به همت مردم و مسئولان مستحكم است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر اینكه اقتصاد كشور از زیرساخت ها و ظرفیت های خوبی برخوردار است، گفتند: اقتصاد كشور از چند بیماری مزمن رنج می برد كه اگر در شرایط تحریمی فعلی بتوان این بیماری‌ها را برطرف كرد، اقتصاد ایران حركت جهشی خواهد كرد.
ایشان «وابستگی به نفت و خام فروشی»، «مداخلات غیر لازم دستگاههای حكومتی در مسائل اقتصادی و عدم اجرای مناسب سیاستهای اصل 44» و «تخریب فضای كسب و كار و قوانین دست و پا گیر» را از جمله بیماریهای مزمن اقتصاد كشور برشمردند و افزودند: اصلاح ساختاری بودجه كه قرار بود مجلس و دولت، در چهار ماهه اول امسال آن را انجام دهند و همچنین اصلاح نظام بانكی از دیگر كارهای مهم و اساسی است كه باید انجام شوند.
رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: تحقق این امور زیربنایی و ساختاری نیازمند مدیریت شجاعانه، امیدوارانه، جهادی، همراه با اشراف میدانی بر مشكلات، عدم انفعال در برابر دشمن و شرطی نكردن اقتصاد به مسائل خارج از اختیار خودمان است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: متأسفانه در سالهای اخیر به‌طور مكرر، اقتصاد كشور به تصمیم های دیگران گره زده شد و بسیاری از كارها به تصمیم های امریكا موكول شد و در نتیجه سرمایه گذار و فعال اقتصادی نیز كارهای خود را موكول به این امور كرد.
ایشان یكی از راههای حل مشكلات اقتصادی را استفاده از ظرفیت وسیع مردمی كشور دانستند و با تأكید بر اینكه برخورد دولت با عوامل مخرب در بخشهای گوناگون اقتصادی بسیار ضروری است، افزودند: باید با قاچاق، دلالی ها، خریدهای خیانتكارانه‌ی ارزاق عمومی و احتكار، بدون هراس از جنجال ها، برخورد قاطع شود و همه باید از دولت در این عرصه حمایت كنند.
حضرت آیت الله خامنه ای در بیان چند كار و وظیفه اساسی كه باید به عنوان تفكری عام مورد توجه و عمل سه قوه قرار گیرد، «رونق تولید» را كلید حل بسیاری از مشكلات خواندند و افزودند: در سایه عزم جهادی و به‌كارگیری جوانان متخصص، موانع رونق تولید قابل رفع است كه اگر این هدف محقق شود، مسائلی نظیر اشتغال، كاهش تورم، رفاه مردم و صادرات، شتاب خوبی خواهد گرفت.
ایشان «اعتماد به جوانان» را راه حل اصلی برشمردند و خاطرنشان كردند: هر جا به نسل جوان اعتماد كردیم و حداقلِ امكانات را در اختیارش گذاشتیم، پیش رفتیم.
رهبر انقلاب تولیدات تحسین برانگیز نظامی از جمله موشك‌های نقطه زن بالستیك و كروز با برد 2 هزار كیلومتر را نتیجه اعتماد به جوانان مؤمن، با انگیزه و خستگی ناپذیر خواندند و افزودند: در بحث غنی سازی 20 درصدی اورانیوم و تأمین نیازهای پزشكی هسته ای نیز وقتی كار را به جوانان محول كردیم، در میان ناباوری بسیاری، كار به این مهمی را به سرانجام رساندند، ضمن اینكه مشكل ترین بخش غنی سازی، رسیدن به 20 درصد است و مراحل بعدی، آسانتر از این مرحله است.
ایشان پرسیدند: آیا اینگونه جوانان نمی توانند مشكلات صنایع را حل كنند و با یافتن حلقه های مفقوده بخش های مختلف، كارها را به سامان برسانند؟
رهبر انقلاب با ابراز تلخ كامی از شنیدن خبر تعطیلی برخی واحدهای تولیدی یا كشاورزی، وزارت صنایع را به تهیه فهرست موارد مورد نیاز واحدهای تولیدی (اعم از ماشین آلات، قطعات و مواد اولیه) و ارائه فراخوان برای رفع این نیازها توصیه مؤكد و خاطرنشان كردند: بسیاری از این موارد در داخل كشور قابل تأمین است.
حضرت آیت الله خامنه ای دومین كار و وظیفه اساسی دولت و دیگر قوا را «تلاش برنامه ریزی شده و بی وقفه برای خودكفایی بویژه در زمینه كشاورزی» برشمردند و افزودند: متأسفانه در مقطعی با این حرف كه خرید محصولات از بیرون ارزان‌تر تمام می شود و تولید در داخل صرفه اقتصادی ندارد، روند خودكفایی دچار ضربه شد.
ایشان افزودند: البته ممكن است خرید برخی محصولات از جمله گندم از خارج به صرفه باشد، اما اگر جلوی واردات این محصول مهم را گرفتند چه كار خواهیم كرد؟ بنابراین باید با تلاش بیشتر به راه عاقلانه خودكفایی ادامه دهیم.
رهبر انقلاب خودكفایی در زمینه بنزین را مهم برشمردند و افزودند: پالایشگاه ستاره خلیج فارس كه به همت سپاه احداث و راه اندازی شد، حدود یك‌سوم مصرف مسرفانه كنونی بنزین را تأمین می كند كه بسیار مهم است.
حضرت آیت الله خامنه ای در جمع بندی این محور تأكید كردند: اقتدار و آبروی كشور در «خودكفایی» است و باید نیازهای مهم كشور را خودمان تولید و تأمین كنیم.
«سهولت كسب و كار» سومین مسئله ای بود كه رهبر انقلاب به عنوان دستور كار عمومی قوا مطرح كردند و افزودند: «مقررات و قوانینِ بسیار و گاه متناقض» عملاً مانع رونق فضای كسب و كار شده است كه باید خیلی جدی این مشكل دست و پا گیر را برطرف كرد.
رهبر انقلاب بخش كشاورزی را دارای اولویت خواندند و افزودند: این بخش، هم از جهت تأمین مواد غذایی و هم از جهت سهم اشتغال، بسیار مهم است و باید با احداث صنایع تبدیلی در روستاها و برطرف كردن مشكل فروش محصولات كشاورزی روستاییان، به آن توجه كامل كرد چرا كه در پیشرفت و قدرت كشور بسیار مؤثر خواهد بود.
رهبر انقلاب نیروی انسانی كارآمد، جوان، پرانگیزه و خستگی ناپذیر را ثروتی عظیم و بی نظیر دانستند و افزودند: هزاران گروه تحقیقاتی در داخل و خارج از دانشگاهها وجود دارند كه می‌توانند با ایده ها و فكرهای خوب و راهگشا، چرخه كارها در بخش صنایع و معادن و دیگر بخشها را روان سازی و مسائل زمین مانده را راه‌اندازی كنند.
ایشان فرصت جبران خسارات سیل را فرصت خوبی برای رونق بخشهای مختلف تولید خواندند و تأكید كردند: باید اعتبارات جبرانی مناطق سیل‌زده را به گونه ای برنامه ریزی و هدایت كرد كه به رونق كارخانه ها بینجامد.
حضرت آیت الله خامنه ای مسكن سازی را از جمله رشته های كارآفرین خواندند و گفتند: از جمله غفلت های چند سال اخیر، بی توجهی به موضوع مسكن سازی بوده است.
ایشان افزودند: باید از فرصت ترمیم یا ساخت مسكن برای هموطنان سیل زده استفاده كرد و با كمك دستگاههای مختلف و بخش خصوصی حركت عظیم اشتغال‌زا و تولید آفرین در بخش مسكن را بوجود آورد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان به موضوع تلاشها و اقدامات ضد ایرانی امریكا پرداختند و خاطرنشان كردند: در مواجهه با دشمن دو راه بیشتر وجود ندارد یا عقب‌نشینی ما و پیشروی متقابل آنها و یا مقاومت و ایستادگی كه تجربه ما در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد هر جا در مقابل دشمن مقاومت كردیم، جواب گرفتیم.
ایشان مقاومت در عرصه اقتصادی را متفاوت از مقاومت در عرصه نظامی دانستند و افزودند: مقاومت در عرصه اقتصادی به معنای مستحكم كردن ساخت اقتصادی كشور است كه لازمه آن هم برخورد جدی با مسائل و پیگیری امور است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه برای اصلاح امور نباید چشم به خارج دوخت، خاطرنشان كردند: چشم دوختن به بیگانه موجب ضربه به كشور می شود كه نمونه آن را در برخورد اروپایی ها در قضیه برجام می بینیم.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ما با اروپایی ها، مشكل و دعوایی نداشتیم اما آنها به هیچیك از تعهدات خود عمل نكردند و نمی كنند و در عین حال مدام ادعا می كنند كه ما به برجام پایبند هستیم.
ایشان با تأكید بر اینكه علاوه بر دولت، مردم نیز باید برای حل مسائل اقتصادی، نقش آفرینی كنند، گفتند: مردم با خرید محصولات داخلی و استمرار حمایت از كالای ایرانی، پرهیز از اسراف، توجه نكردن به شایعات در فضای مجازی و زیاده روی نكردن در خرید، می توانند به رونق تولید كمك كنند.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه سخنان خود، در تبیین طراحی امریكایی‌ها در شرایط فعلی گفتند: آنها تمام تلاش خود را به كار گرفته اند تا با فشارهای شدید اقتصادی، اولاً نظام محاسباتی مسئولان را به‌گونه‌ای تغییر دهند تا آنان مجبور به تسلیم شوند و ثانیاً مردم را در مقابل نظام قرار دهند.
ایشان با تأكید بر اینكه طراحی و محاسبه امریكا همانند محاسبات چهل سال گذشته غلط است و به نتیجه هم نخواهند رسید، افزودند: امریكایی‌ها این بار نیز قطعاً شكست خواهند خورد و در این موضوع تردیدی نیست.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: سردمداران امریكا به دلیل بغض و كینه ای كه به جمهوری اسلامی ایران دارند، كور شده اند و نمی توانند درست محاسبه كنند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به مخالفت بسیاری از صاحبنظران در امریكا با شیوه برخورد با ایران و گروههای مقاومت گفتند: مسئولان كنونی امریكا واقعاً درك درستی نسبت به مسائل گوناگون و همچنین جمهوری اسلامی ندارند.
ایشان با تأكید بر اینكه هیچكس نباید از هیبت ظاهری، تشرها و هیاهوهای امریكا بترسد، افزودند: ابرقدرتها معمولاً كار خود را با تشر و هیاهو پیش می برند و هرگونه جا زدن در مقابل این تهدیدها خطا است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: علاوه بر امریكا، از ثروت قارون های منطقه خلیج فارس نیز نباید ترسید زیرا هیچ غلطی نمی توانند بكنند.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند: امریكا در سال 1357 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار قدرتمندتر از شرایط فعلی بود و كارتر رئیس جمهور آن زمان، هم عقل و هم قدرت بیشتری از رئیس جمهور كنونی امریكا داشت و محمدرضا پهلوی نیز به عنوان مأمور آنها بر همه امور مسلط و كاملاً تابع بود اما ملت ایران توانست با دست خالی همان امریكا را شكست دهد، ضمن آنكه جوانهای انقلابی امروز كمتر از سال 57 نیستند و عمق اندیشه انقلابی آنها نیز بیشتر است.
ایشان با تأكید بر اینكه دشمنی امریكا با جمهوری اسلامی بیشتر نشده بلكه نسبت به چهل سال گذشته، آشكارتر و صریح تر شده است افزودند: باید بدانیم، كسی كه با صدای بلند تهدید می‌كند، قدرت و توانایی او به اندازه آن صدای بلند نیست.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: دولت فعلی امریكا علاوه بر دشمنی صریح تر با نظام اسلامی بیش از هر دولت دیگر این كشور، در خدمت مصالح رژیم صهیونیستی است و به عبارتی بسیاری از سیاستهای امریكا در دست صهیونیستها است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ادعا و جنجال مقامات فعلی امریكا از جمله رئیس جمهور این كشور مبنی بر اینكه سیاستهای ما موجب تغییر در ایران شده است، گفتند: بله، تغییر در ایران ایجاد شده اما این تغییر به این صورت بوده است كه نفرت مردم از امریكا، ده برابر شده است.
ایشان «دست نیافتنی تر شدن منافع جمهوری اسلامی»، «افزایش همت جوانان» و «افزایش آمادگی نیروهای نظامی و امنیتی» را از دیگر تغییرات در ایران برشمردند و تأكید كردند: سخنان مقامات امریكایی نشانگر میزان دوری آنها از واقعیات و محاسبات اشتباه و غلط آنها است.
رهبر انقلاب اسلامی سخنان مقام‌های امریكایی درباره ایران را نشان دهنده حماقت بالای آنها دانستند و افزودند: رئیس جمهور امریكا می گوید از وقتی كه من آمده ام، هر جمعه در ایران راهپیمایی علیه نظام برگزار می شود باید به این فرد گفت، اولاً روز جمعه نیست بلكه شنبه است و ثانیاً تهران نیست بلكه پاریس است.
رهبر انقلاب با اشاره به مشكلات درونی و بزرگ امریكا در زمینه های اجتماعی و اقتصادی افزودند: این نكته البته غالباً مورد توجه قرار نمی گیرد اما مشكلات مهم اجتماعی و تناقض و آشفتگی در دولت امریكا، واقعیتی است كه وضع ضعیف دشمن را نشان می دهد.
ایشان با استناد به گزارشهای رسمی مراكز دولتی امریكا، «وجود 41 میلیون امریكایی دچار گرسنگی و ناامنی غذایی»، «نامشروع بودن چهل درصد نوزادان»، «وجود 2 میلیون و 200 هزار زندانی (كه بالاترین میزان جهانی به نسبت جمعیت است)»، «بیشترین آمار مصرف مواد مخدر» و «وقوع 31 درصد تیراندازیهای جمعی دنیا در امریكا» را از جمله واقعیات این كشور خواندند و افزودند: برخی ها، امریكا را خیلی بزرگ و پرهیبت و خطرناك جلوه ندهند البته نباید از دشمنیِ دشمن غفلت بشود اما حقیقت آن است كه امریكا گرفتار مشكلات مختلف است.
ایشان افزودند: علاوه بر این گرفتاری های درونی، سیاستهای غلط امریكا از لحاظ سیاسی و امنیتی عموماً به ضرر این كشور تمام شده و در منطقه ما، اروپا و مواجهه با برخی قدرتهای آسیایی، آنها را دچار مشكلات بیشتر كرده است، ضمن اینكه روند هزینه های 7 هزار میلیارد دلاری و بی نتیجه آنها در منطقه، همچنان ادامه دارد اگر چه دستشان در كیسه سعودی ها نیز هست.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به هشدار برخی صاحبنظران امریكایی مبنی بر اینكه فشار بر جمهوری اسلامی به جهش اقتصادی ایران منجر خواهد شد، گفتند: امریكا در مواجهه با ملت ایران و استحكام روزافزون نظام اسلامی قطعاً شكست خواهد خورد.
ایشان با اشاره به برخی كه می گویند مذاكره با امریكا چه عیبی دارد، تأكید كردند: مذاكره با امریكا تا وقتی به تعبیر حضرت امام آدم نشده سمّ است ضمن اینكه مذاكره با دولت فعلی این كشور سمّ مضاعف است.
رهبر انقلاب در تبیین این واقعیت افزودند: معنای حقیقی مذاكره، معامله و بده بستان است و آنها دقیقاً در این معامله، دنبال نقاط قوت ایران هستند.
ایشان افزودند: می گویند بیایید درباره موشك مذاكره كنیم، معنای حقیقی این حرف این است كه شما باید بُرد و دقت موشك هایتان را كم كنید تا اگر روزی شما را هدف قرار دادیم، نتوانید جواب بدهید. اما بدیهی است كه كسی در ایران این حرف را نمی پذیرد؛ بنابراین همین سر و صداها ادامه خواهد یافت.
حضرت آیت الله خامنه ای تاكید كردند: این مسئله بحث دین و انقلاب نیست، بلكه هیچ ایرانی غیرتمند و با شعوری حاضر نیست با طرفی كه می خواهد نقاط قوت كشور را از دست او درآورد، معامله كند.
ایشان در مثال دیگری در زمینه اهداف واقعی دشمن در بحث مذاكره افزودند: عمق راهبردی سیاسی و امنیتی برای هر كشوری مسئله ای حیاتی است، برای ما نیز عمق راهبردی در منطقه خیلی مهم است، آنها از این مسئله ناراحتند و می خواهند بر سر عمق راهبردی بسیار خوب ایران با آنها معامله كنیم؛ آیا كسی می پذیرد؟
رهبر انقلاب تأكید كردند: براساس این واقعیات اصل مذاكره با امریكا حتی با كسی كه آدم حسابی باشد غلط است و مذاكره با اینها كه به هیچ چیز از جمله اخلاق و قانون و عرف بین المللی پایبند نیستند، مسخره است و مطلقاً معنا ندارد.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: البته در عقلای ما كسی دنبال مذاكره نیست، مردم هم كه دنبال مذاكره نیستند، فقط برخی گوشه كنار حرفی می زنند.
رهبر انقلاب با اشاره به نامه های رئیس جمهور قبلی امریكا به ایشان افزودند: اوباما كه ظاهرش خیلی اتو كشیده تر از اینها بود یك نامه فدایت شوم برای ما نوشت و بنده بعد از مدتی جوابی به او دادم، بلافاصله نامه دوم را نوشت، می خواستم جواب بدهم كه فتنه 88 پیش آمد و او با فراموش كردن همه آن حرف ها و ابراز ارادت ها، با خوشحالی به حمایت و دفاع از فتنه و فتنه‌گرها شتافت.
رهبر انقلاب با اشاره به اینكه امریكا مجبور به عقب نشینی در مقابل مقاومت ملت ایران خواهد شد افزودند: بحث مقاومت، بحث برخورد نظامی نیست و اینكه برخی در روزنامه یا فضای مجازی مسئله جنگ را مطرح می كنند، حرف بیخود و غلطی است.
ایشان تأكید كردند: بنا نیست جنگی انجام بگیرد و انجام هم نخواهد گرفت، چرا كه ما ابتدا به ساكن هیچگاه دنبال جنگ نیستیم و آنها هم می دانند كه جنگ به صرفه‌شان نیست.
رهبر انقلاب در پایان سخنانشان خاطرنشان كردند: رویارویی كنونی، برخورد اراده هاست و چون ما اراده ای قوی تر داریم و به خدا توكل می كنیم، ان‌شاءالله آینده خوبی در انتظار ملت است.
ایشان تأكید كردند: جمهوری اسلامی ایران به فضل الهی، در پرتو ایستادگی، هوشیاری و اراده ملت و مدیریتها و تدابیر جدیدی كه رئیس جمهور محترم اشاره كردند پیروز این میدان خواهد بود.
شبس**1613
۰ نفر