۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۵۷
کد خبر: 83314640
T T
۰ نفر

معاون رئیس جمهوری: دولت نباید به حوزه كسب و كار ورود كند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۵۷
کد خبر: 83314640
معاون رئیس جمهوری: دولت نباید به حوزه كسب و كار ورود كند

یزد - ایرنا - معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت اشتغال و نقش بخش خصوصی و مردم در توسعه كشور گفت: دولت فقط فراهم كننده زیرساخت های كسب و كار است و نباید بالاتر از آن به این حوزه ورود كند.

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری عصر سه شنبه در نشست شورای هماهنگی فناوری و نوآوری استان یزد افزود: ورود دولت به محیط كسب و كار رانت ایجاد می كند و افرادی كه شایسته نیستند با پول نفت اعتبار به دست می آورند.
وی با بیان اینكه پارك های علم و فناوری، محل زایش كسب و كار هستند، اظهار داشت: پارك، مفهوم فیزیكی ندارد و همه شهر را در بر می گیرد؛ هر كس ایده ای دارد باید بتواند فعالیت كند.
معاون رئیس جمهوری با یادآوری حمایت دولت برای تامین زیرساخت‌ های ایجاد كارخانه و منطقه نوآوری در یزد خاطر نشان كرد: سرمایه گذاری در این حوزه باید توسط شتاب دهنده‌ های بخش خصوصی صورت گیرد تا كارخانه نوآوری به زایشگاهی برای شركت‌ های دانش بنیان تبدیل شود.
ستاری تصریح كرد: باید همه به این درك برسند كه موفقیت و آینده شهرها در بلند مرتبه سازی و برج سازی نیست، بلكه استقرار شركت‌ های دانش بنیان و فناورانی متضمن آینده است.
وی با بیان اینكه یزد جزو استان‌های توسعه یافته با مزیت رقابت نیروی انسانی است، اظهار داشت: توسعه فناوری و نوآوری و اقتصاد دانش بنیان در استان در گرو همدلی و هماهنگی همه دستگاه‌ها در یك اكوسیستم است.
ستاری افزود: باوجود اختصاص یك سوم بودجه كشور به آموزش و پژوهش در برهه كنونی نتوانستیم مانند گذشته دانشمند در این حوزه معرفی كنیم كه این موضوع به نوع نگاه به فناوری و نوآوری باز می‌گردد.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: به جای توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان در كشورمان، كارخانه‌های مختلف به نام صنعت ایجاد كردیم.
وی تصریح كرد: واردات خط تولید از خارج كشور كارخانه است و صنعت نیست؛ صنعت به مهندسانی نیاز دارد كه به طراحی و ماشین سازی بپردازند.
معاون رئیس جمهوری با یادآوری مشكلات ناشی از اقتصاد تك قطبی از جمله توقف پیشرفت و بروز ناامنی یادآور شد: بزرگترین خیانت درآمد نفتی، نابود كردن فرهنگ كارآفرینی است.
ستاری افزود: وقتی كشور به درآمدهای نفتی متكی شود و پول بدون زحمت به دست آید، افراد به دنبال نوآوری‌ و فناوری‌های جدید نمی‌ روند و پیشرفت حاصل نمی شود.
معاون رئیس جمهوری با بیان اینكه اگر سیستم‌ های سنتی در استارتاپ ها سرمایه گذاری نكنند در آینده بازار خود را از دست می‌ دهند، خاطر نشان كرد: كارخانه و منطقه نوآوری زمینه ساز فرهنگ تلاش در این عرصه است.
در این نشست برخی از اعضای شورای علم و فناوری استان یزد و مدیران شركت های دانش بنیان به بیان مشكلات مرتبط حوزه فعالیت خود پرداختند و حمایت بیش از پیش دولت از فعالان حوزه علم و فناوری را خواستار شدند.

** معاون رئیس جمهوری با ایجاد كارخانه نوآوری در یزد موافقت كرد
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری امروز پس از بازدید از كارخانه متروكه ریسندگی درخشان یزد واقع در بافت تاریخی مركز استان با ایجاد كارخانه نوآوری در این مكان موافقت كرد.
به گزارش ایرنا، ستاری پس از این بازدید كه همراه محمدعلی طالبی استاندار یزد انجام شد، آمادگی این معاونت برای تامین منابع مالی به منظور فراهم كردن زیرساخت ایجاد كارخانه نوآوری در مكان یادشده را اعلام كرد.
پیش از این كارخانه متروكه اقبال یزد در سال 1383 به پارك علم و فناوری استان تبدیل شده بود.
كارخانه نوآوری بستری است كه در آن بسیاری از ابزارها و منابع مورد نیاز كارآفرینی شامل زیرساخت ها، مربیان و مشاوران، سرمایه گذاران ریسك پذیر، شتاب دهنده ها، خدمات دهندگان به استارتاپ ها و كسب و كارها، استارتاپ ها و بازیگران اصلی اكوسیستم كارآفرینی را در یك فضا گردهم می آورد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری امروز به منظور بازدید از شركت ‌های دانش بنیان منتخب شهرك صنعتی و مركز رشد دانشگاه علوم پزشكی و دانشگاه یزد، پژوهشگاه علوم تولید مثل و بازدید از چند شركت دانش بنیان مستقر در پارك علم و فناوری به یزد سفر كرد.
حضور در نشست شورای هماهنگی فناور‌ی ، دیدار با نماینده ولی فقیه و شركت در شورای اقتصاد مقاومتی از دیگر برنامه‌های سفر یكروزه ستاری به یزد است.
هم‌اكنون 262 شركت در پارك علم و فناوری یزد مستقر است و افزون بر 900 شركت نیز از این مجموعه خارج شدند.
این استان بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یك‌ میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد كه 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌كنند.
7532/ 2047/
۰ نفر