۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۱۴
کد خبر: 83308285
T T
۰ نفر

پالس مثبت بازار به پيام ايران

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۱۴
کد خبر: 83308285
پالس مثبت بازار به پيام ايران

تهران- ايرنا- مواضع اين روزهاي ايران فضا و جدال بين امريكا و ايران را به يك توازني مي‌رساند. امريكايي‌ها در يك سال گذشته هم به مواضع سياسي ايران حمله و هم در عمل برخي فعاليت‌هاي اقتصادي ايران را محدود كردند. به نظر مي‌رسد اقدام رييس‌جمهور براي كاهش تعهدات طبيعتا يك اقدام متناسب با رفتار امريكايي‌ها در يك سال گذشته بود.

روزنامه اعتماد در يادداشتي به قلم 'هادي حق شناس'، آورده است: تنش بين ايران و امريكا ارديبهشت سال گذشته با اعلام خروج امريكا از برجام آغاز شد. صرف خروج ايالات متحده از برجام، طبيعتا نمي‌توانست براي اقتصاد ايران مساله حادي ايجاد كند. اعمال تحريم‌هاي نفتي در كنار خروج امريكا از برجام باعث شد كه اقتصاد درگير مشكلاتي شود كه تا قبل از خروج يك‌جانبه، كاملا به آن آگاه نبود. آنچه ايران از سال گذشته تا به امروز انجام داد، صرفا خويشتنداري و بيان مواضع سياسي بود.

كشورهاي باقي مانده در برجام بيشتر حمايت‌هاي سياسي كردند و خبري از حمايت‌هايي كه رنگ و بوي تامين منافع ايران بدهد، نبود. طبيعتا رفتار يك جانبه امريكا و نداشتن اقدام عملي اروپايي‌ها براي مقابله با مخاطرات تحريم، به نفع اقتصاد ايران نبود و دقيقا به همين دليل در سال گذشته و جاري با عدم تعادل در برخي بازارها روبرو شديم كه اوج آن نوسان شديد در بازار ارز بود كه قيمت‌ها تا 5 برابر افزايش يافت.

به نظر مي‌رسد مواضع اين روزهاي ايران فضا و جدال بين امريكا و ايران را به يك توازني مي‌رساند. امريكايي‌ها در يك سال گذشته هم به مواضع سياسي ايران حمله و هم در عمل برخي فعاليت‌هاي اقتصادي ايران را محدود كردند. به نظر مي‌رسد اقدام رييس‌جمهور براي كاهش تعهدات طبيعتا يك اقدام متناسب با رفتار امريكايي‌ها در يك سال گذشته بود. اگر تا روز سه‌شنبه تنش يك‌جانبه بود‌ از روز اعلام خبر كاهش تعهدات، تنش دوجانبه شد. تنش‌هاي دو جانبه سريع‌تر به تفاهم بين طرفين مي‌انجامد. تنش دوجانبه به اين معناست كه دو طرف نمي‌توانند براي طولاني‌مدت اين وضعيت را ادامه دهند. اقدام اخير ايران به ارسال سيگنالي به بازارها مي‌انجامد مبني بر اين موضوع كه دو طرف دير يا زود مجبور به حل موضوعات مورد مناقشه مي‌شوند و تفاهم نزديك خواهد بود. از اين رو به نظر مي‌رسد بازارها با روند صعودي و بهبودي مواجه شوند.

هر چند اين تفاهم ممكن است در مذاكره مستقيم يا در ميانجي‌گري‌هايي حاصل شود.نبايد از اين مهم غافل شد كه خروج امريكا از برجام، شوك‌هايي را به اقتصاد كشور وارد كرده است كه آثار و تبعاتش نيز قابل مشاهده است. همان طور كه ديديم با اعلام پايان معافيت‌ها، بازار ارز نوساني نداشت. اينها نشان‌دهنده اين موضوع هستند كه اقتصاد ايران‌، اثرات منفي را به خود ديده است. چون وارد اقدامات متقابل شديم و اين مرحله جديد نمي‌تواند زياد دوام داشته باشد. ممكن است اين تنش‌ها در كوتاه‌مدت هم ادامه يابد اما بايد به يك سرانجامي برسد. به نظر مي‌رسد اين تنش كه شكل جديدي به خود گرفته همان جمله رييس‌جمهور است كه ديگر نمي‌تواند برد - باخت باشد. يا به سمت دو سر برد يا دو سر باخت پيش مي‌رويم.
*منبع: روزنامه اعتماد،1398،2،19
**گروه اطلاع رساني**1893**1732
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش