۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۳:۰۳
کد خبر: 83305501
T T
۰ نفر

«تیم ب» ترامپ؛ تله یا ابزار

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۳:۰۳
کد خبر: 83305501
«تیم ب» ترامپ؛ تله یا ابزار

تهران-ایرنا- دونالد ترامپ، جمهوری خواه است اما جنگ سالار نیست؛ در عوض، تاجر است و شاید به همین دلیل هزینه های چالش های امنیتی بر منافع اقتصادی را درك می كند با این حال چرا جنگ طلبان را در راس تیم امنیتی خود گمارده است؟

برخی ناظران سیاسی بر این باورند كه با وجود تمایل تیم ضدایرانی و تندرو آمریكا در حوزه سیاست خارجی، خود شخص ترامپ علاقه‌ای به جنگ ندارد.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیرش به نیویورك، در اندیشكده «انجمن آسیایی» و همچنین گفت وگو با رسانه های مختلف، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده كل نیروهای مسلح امارات متحده عربی را «تیم ب» و تحریك كننده دونالد ترامپ نامید.
به گفته ظریف، تیم ب می خواهد ترامپ را برخلاف وعده های انتخاباتی او، به سوی یك درگیری بكشاند.
از این دیدگاه، ترامپ علاقه ای به جنگ ندارد اما تاثیر اطرافیان او می تواند وی را در جنگ یا درگیری ناخواسته ای وارد كند و چنین خطری دور نیست.
اما اگر ترامپ، گرایش این تیم جنگ طلب به ویژه شخص بولتون را نمی پسندد چه عاملی او را به نگه داشتن بولتون و جنگ افروزان تیم امنیت ملی آمریكا، تشویق و ترغیب می كند؟
عضو ارشد اندیشكده شورای آتلانتیك معتقد است، دونالد ترامپ تاجری است كه با ابزار فشار به ایران برای پیشبرد اهداف خود در داخل و خارج سود می برد و نیز درصد جلب حمایت نو محافظه كاران و یهودیان طرفدار اسراییل در آمریكا و نیز اسراییل، عربستان و امارات است. به گفته «باربارا اسلاوین» در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا، ترامپ با ابزار فشار بر ایران تجارت می كند.
اسلاوین درباره تاثیر تیم ب بر ترامپ تصریح می كند: ترامپ به دنبال جنگ نیست، اما با فشار به ایران در داخل، رای جمع می كند.
اشاره عضو اندیشكده شورای آتلانتیك به استفاده ابزاری ترامپ از لحن جنگ طلبانه تیم ب نیست بلكه از نظر او این بولتون است كه ابتكار عمل را در دست دارد، زیرا اسلاوین بر این باور است كه «جان بولتون، سیاستمداری مكار و زرنگ است كه خوب می داند چگونه با ترامپ همراه شود.بولتون برخلاف پیشینان خود همچون 'مك مستر'، ترامپ را به چالش نمی كشد و او را عصبانی نمی كند. مك مستر بارها جلوی ترامپ ایستاده بود اما بولتون این كار را نمی كند و در مقابل برنامه های او را در سطح اداری به پیش می برد. وی به شدت دیدگاه ضد ایرانی دارد و متاسفانه می داند، چگونه با ترامپ كنار بیاید.»
اسلاوین نقش اصلی را به زیركی بولتون و بازی تاثیرگذار او بر ترامپ می دهد اما به نظر نمی رسد موضوع به این سادگی باشد.
این موضوع كه ترامپ علاقه ای به جنگ ندارد نمی تواند به معنای آن باشد كه جان بولتون توانسته است ترامپ را اغوا كند یا او را در راستای جنگ سوق دهد یا اینكه تیم ب، قلاده اش را شكسته یا زنجیر بریده است و ترامپ را به دنبال خود می كشاند بلكه بالعكس؛ می توان یك فرض مقابل را هم در نظر گرفت. رفتار تیم ب برای شخص ترامپ غافلگیر كننده نیست و این واقعیت از صحبت های روز اول او خطاب به بولتون (نمی گذارم جنگ با ایران را آغاز كنی) كاملا آشكار بود.
تارنمای دیلی بیست نوشت: زمانی كه بولتون وارد كاخ سفید شد، ترامپ شوخ و خندان با این پیام رُك و راست از او استقبال كرد: می دانم كه در شغل گذشته ات دنبال راه انداختن دو جنگ بودی. نمی گذارم جنگ با ایران را آغاز كنی.
ترامپ می خواهد بگوید مهار همه امور را در دست دارد؛ حتی زنجیر و بند بولتون و نتانیاهو را. پیام ویژه به ایران هم از همین درك ناشی می شود. در واقع ترامپ خطاب به ایران می گوید كه ریسمان جنگ طلبان و براندازان را سفت گرفته است تا حمله ای را تدارك نبینند اما همچنان منتظر پاسخ تهران درباره مذاكره دوباره می ماند با این امید كه این بار به شیوه تعامل با كره شمالی، دشمنی دیگر را پای میز گفت وگو بكشاند و با این هدف كه دستاوردی دیگر را به دست آورد و از این برگه در فضای سیاسی داخل آمریكا استفاده كند.
تعبیر دیگر این عبارت كه «نمی گذارم جنگ با ایران را آغاز كنی» آن است كه ترامپ از ابتدا می دانست بولتون كیست و تا چه اندازه جنگ طلب است و نیز به این موضوع آگاه بود كه بولتون را برای چه می خواهد.
از این منظر، برخی ناظران نقش ترامپ را پررنگ تر از آن چیزی می بینند كه در رسانه ها دیده می شود.
گزارش از: جواد ارشادی
شبك**9241**1392
۰ نفر