۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۲۴
کد خبر: 83305011
T T
۰ نفر
تانكرهای حامل سوخت غیراستاندارد در مرز افغانستان متوقف شد

بیرجند - ایرنا - رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی گفت: حدود یك هزار تانكر حامل سوخت غیراستاندارد در مرز میلك سیستان و بلوچستان و ماهیرود سربیشه، متوقف و تاكنون بخش زیادی از آنها تعیین تكلیف شده اند.

محمد عجم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد بیش از 250 كامیون سوخت مربوط به خراسان جنوبی بوده و هنوز 50 كامیون تعیین تكلیف نشده كه در مرز مستقر هستند و به دنبال رفع مشكل آنان هستیم.
وی بیان كرد: در حالی كه قبل از سال هشدارهای لازم در خصوص سوخت غیراستاندارد به رانندگان و سازمان های مربوط داده شده بود اما سوخت صادر شده مطابق استانداردهای كشور افغانستان نبوده است.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی گفت: قبل از سال توسط گمرك افغانستان اعلام شد، اگر سوخت كامیون ها بر اساس آزمایش های انجام شده مطابق استاندارد نباشد، خریدار باید جریمه پرداخت كند همچنین كامیون متوقف و عوارض هر گونه خسارت بر عهده طرف ایرانی خواهد بود.
وی ادامه داد: طرف ایرانی این موضوع را با تجار افغان در میان گذاشته و قول و قرارهای آنان مبنی بر اخذ مجوز را باور كرده بودند در حالیكه بعد از ورود به مرز و انجام آزمایش ها، طرف افغان زیر بار نرفته و خریدار نیز جریمه را نمی پردازد.
عجم گفت: سفارت ایران بخشنامه دولت افغانستان در این زمینه را برای تمامی سازمان های ذیربط ابلاغ كرده بود اما برخی رانندگان اصرار داشته اند، سوخت استاندارد دارند در حالیكه نتیجه آزمایش ها در افغانستان منفی بوده است.
وی یادآور شد: برخی كامیون های متوقف شده در مرز افغانستان به مرور و با ترفندهای مختلف از جمله پرداخت جریمه، پیگیری سفارتخانه، توسط خریدار افغان، بخشودگی تریلی های ورودی اول و سایر از مرز عبور كرده اند.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی از رانندگان حمل و نقل بار خواست به بخشنامه دولت افغانستان و گمرك جمهوری اسلامی عمل كنند و به قول و قرارهای خریداران توجه نكنند.
وی اضافه كرد: دلالان و خریداران افغانستان یكسری سوخت مازاد و سوخت كوره از ایرانیان خریداری می كنند و در اظهارنامه طرف ایرانی سوخت كوره درج شده اما در آن طرف مرز این نوع سوخت با گازوییل یا بنزین مخلوط و به عنوان سوخت تقلبی فروخته می شود كه این موضوع مشكلات زیادی برای افغان ها ایجاد و از تجار ما سلب اعتماد می كند.
استان خراسان جنوبی در چهار شهرستان مرزی سربیشه، درمیان، زیركوه و نهبندان با كشور افغانستان مرز مشترك دارد و پایانه مرزی ماهیرود در سربیشه است.
7557*3028

سرخط اخبار اقتصاد