۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۳
کد خبر: 83303211
T T
۰ نفر

چین پیشگام در فرهنگ دوچرخه سواری

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۳
کد خبر: 83303211
چین پیشگام در فرهنگ دوچرخه سواری

پكن- ایرنا- دوچرخه از دیرباز نزد مردم چین كه به سختكوشی و كار زیاد شهرت دارند محبوبیت زیادی داشته است و هیچ ابایی برای استفاده از این وسیله در هر شرایط آب و هوایی در این كشور وجود ندارد.

به گزارش ایرنا دوچرخه سواری در چین در میان هر مسلك، شغل و پایگاه اجتماعی وجود دارد و چالش اجتماعی برای استفاده كننده به حساب نمی آید از كارگر گرفته تا اساتید دانشگاه و مقامات دولتی در سطوح مختلف، همگی از این وسیله استفاده می كنند.
یكی از مهمترین كمك هایی كه دوچرخه می تواند به یك كشور در دنیای مدرن بكند این است كه از حجم ترافیك شهری بكاهد در شهر پكن كه روزانه بیش از 6 میلیون خودرو تردد می كنند، نبود دوچرخه بن بست خیابانی محسوب می شود و اگر مردم به این وسیله روی نیاورند راهی برای برون رفت از گرداب ترافیكی شهر باقی نخواهند ماند و پایتخت چین راه در رو نخواهد داشت.
این وضعیت برای بسیاری از شهرهای دیگر چین هم متصور است برای همین امروزه مانند سال های دور مردم همچنان از چرخ استفاده می كنند و مسیرهای مخصوصی در همه خیابان ها چه عریض، چه طویل و چه باریك برای دوچرخه سواران در نظر گرفته شده است زیرا مردم دوچرخه سوار بخشی از متن جامعه هستند و باید از امنیت آنها نیز حراست كرد.
جالب اینكه در سال های اخیر شمار زیادی از شركت های چینی اقدام به ورود میلیون ها دستگاه دوچرخه به خیابان ها كرده اند و با اندك مبلغی مردم می توانند این دوچرخه ها را سوار شوند و هر جایی خواستند نیز آن را رها كنند.
ساخت خطوط مترو در شهرهای بزرگ و پرجمعیتی نظیر شانگهای، پكن و گوانگ جو، استفاده فراوان از خطوط ویژه اتوبوسرانی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و بخصوص بهره گیری گسترده از چرخ موجب شده است تا چین بتواند بخش مهمی از معضل ترفیك شهرهای بزرگ را حل و فصل كند.
شمار مشتركان دوچرخه های امانی در چین از حدود سه سال قبل كه این اقدام ابتكاری شروع شد به 70 میلیون نفر در روز رسیده است هم اكنون در این كشور نزدیك به 400 میلیون نفر مشترك این دوچرخه ها هستند.
بر اساس مقررات مذكور شماری از شركت های چین در حركتی ابتكاری دوچرخه هایی را در سراسر كشور توزیع كرده اند كه مشتركان با تلفن های همراه خود و نصب یك نرم افزار و با پرداخت مبلغی ناچیز، می توانند بر اساس یك زمان بندی مشخص از آن استفاده كنند.
اصولا پرداخت برای این دوچرخه ها از حدود هر نیم ساعت شروع می شود و دوچرخه سوار بر اساس تمایل می تواند با پرداخت مبلغ بیشتری ساعات بیشتری از آن استفاده كند.
حدود 77 شركت چینی تاكنون 23 میلیون دستگاه از این دوچرخه ها را در سراسر كشور و در بخش های روستایی و شهری توزیع كرده اند.
آمارها نشان می دهد از زمان راه اندازی این طرح ابتكاری كه حالا شركت های چینی در كشورهای دیگر نیز بتدریج آن را اجرا می كنند عایدات این صنعت به 35 میلیارد دلار در سال رسیده است و 390 هزار فرصت شغلی نیز در كشور چین ایجاد شده است.
از مزایای دیگر این اقدام ابتكاری این است كه در سه سال گذشته از مصرف حدود دو میلیون تن بنزین در چین كاسته شده است این روش همچنین موجب شده است تا 600 میلیون ساعت، زمان كمتری در ترافیك مصرف شود.
چین با استفاده از اینترنت و دوچرخه یك سیستم حمل و نقل عمومی ارزان و بدون آلودگی تعریف كرده است كه ضمن كاهش آلودگی هوا، كاهش هزینه های حمل و نقل شهروندان و متنوع سازی سیستم حمل و نقل عمومی، به بهبود سلامت شهروندان نیز كمك می كند.
اكنون شهروندان چینی با استفاده از یك تلفن همراه هوشمند، تنها با یك جستجوی ساده در سیستم «كیو آر كد دوچرخه» یا سیستم «كد پاسخ سریع دوچرخه» می توانند با پرداخت فقط یك یوان (معادل تقریبا 20 هزار ریال) از دوچرخه عمومی استفاده كنند.
در كلان ‌شهرها امانت گرفتن دوچرخه یك روش بسیار رایج حمل و نقل است متقاضیان از طریق اپلیكیشن‌های ویژه‌ و پرداخت هزینه‌ای اندك، قفل دوچرخه را باز و از آن استفاده می‌كنند بعد از رسیدن به مقصد هم با كمك همان اپلیكیشن دوچرخه را قفل می‌كنند.
این دوچرخه ها كه مجهز به سیستم مكان یاب جی پی اس هستند، می توانند از هر جایی برداشته شوند و در هر جایی رها شوند كاربر با استفاده از سیستم یاد شده می تواند با توجه به موقعیت مكانی خود، نزدیك ترین دوچرخه به خود را پیدا كند.
بزرگراه ها و خیابان ها همگی دارای مسیر ویژه ای برای دوچرخه هستند و در پیاده روهای سطح شهر نیز مكان هایی برای پارك دوچرخه دیده می شود.
اكنون شركت های اینترنتی مختلفی مانند «اوفو»، 'موبیك' و 'ویچت' در چین كسب و كارشان به اشتراك گذاری دوچرخه است اكنون به دلیل تنوع شركت ها، هر رنگ دوچرخه، معرف یك شركت جداگانه است اوفو، شركتی است در پكن كه در سال 2014 تاسیس شده و كار آن به اشتراك گذاری دوچرخه است دوچرخه های این شركت زرد رنگ هستند.
پیش بینی شده است شمار شهروندان چینی كه از چرخ استفاده می كنند از جمله از چرخ های اشتراكی در سال 2021 به حدود 198 میلیون نفر خواهد رسید.
گر چه به نظر می رسد استفاده كنندگان از این سیستم حمل و نقل عمومی بیشتر جوانان هستند، اما تعداد افراد مسنی كه طرفدار این سیستم هستند و از آن بهره می برند نیز كم نیست دوچرخه سواری همچنین می تواند از نظر كیفیت زندگی و سطح سلامت عمومی در چین نشانه خوبی باشد.
البته استفاده از این وسیله به صورت امانی و اشتراكی معایبی هم دارد اما این سبب نشده است تا این طرح به دلیل مزایای بسیار بالای شهری و اجتماعی و مردمی متوقف شود.
برای نمونه یكی از مشكلات این طرح این است كه شركت‌های نوپای زیادی به این كار روی اورده اند به همین دلیل میزان بالای عرضه در مقابل تقاضا سبب شده است دوچرخه‌های زیادی در خیابان‌ها رها شوند و در نهایت در قبرستان دوچرخه‌ها تلنبار شوند.
از دو سال پیش تا كنون شركت‌های زیادی در چین راه‌اندازی شده‌اند كه كارشان امانت دادن دوچرخه است این دوچرخه‌های امانتی خیابان‌های شهرها را كه در برخی موارد زیرساخت‌های مناسبی برای دوچرخه‌سواران ندارند، به تصرف خود درآورده‌اند.
ماموران پلیس‌ چین به جز وظایف معمول امنیتی، یك وظیفه ویژه دیگر نیز دارند و آن جمع‌آوری دوچرخه‌هایی است كه در پارك‌ها و پیاده‌روها رها شده‌اند و كسی به سراغشان نمی‌آید.
مشتریان، دوچرخه‌های كرایه‌ای را هرجا راحت باشد پارك می‌كنند یا آنها را در گوشه‌‌ای رها می‌كنند در شهرهای چند میلیونی مثل پكن و شانگهای در هر كوچه و خیابان، چند دوچرخه وجود دارد كه كسی سراغ آنها را نمی‌گیرد پلیس این دوچرخه‌ها را ضبط و به پاركینگ‌های ویژه‌ای كه برای دوچرخه‌های متروكه در نظر گرفته شده، منتقل می‌كند.
بر اساس آمار رسمی 10 میلیون دوچرخه رها شده در خیابان‌های چین وجود دارد.
بیشتر شركت‌هایی كه دوچرخه امانت می‌دهند، كاركنانی را برای جمع‌آوری دوچرخه‌ها از سطح شهر استخدام كرده‌اند اما به دلیل شمار بالای دوچرخه‌ها، این كار چندان آسان نیست برخی از شركت‌ها به دلیل كسادی بازار یا محاسبه غلط تعطیل شده‌اند.
كمیسیون حمل و نقل پكن بتازگی اعلام كرد در این شهر سال گذشته دو میلیون و 350 هزار نفر مشترك استفاده از 9 اپراتور دوچرخه سواری بودند اما این رقم امسال با 20 درصد كاهش به یك میلیون و 910 هزار نفر كاهش یافته است.
روزانه در پكن یك میلیون و 420 هزار نفر از دوچرخه های اشتراكی استفاده كرده اند این افراد تقریبا رقمی معادل 400 میلیون كیلومتر را روزانه با دوچرخه طی كرده اند.
دلیل كاهش شمار مشتركان دوچرخه های اجاره ای در پكن، ساماندهی این شركت ها و همچنین نظارت بیشتر بر اجاره كنندگان ان عنوان شده است.
كارشناسان معتقدند كسب و كار امانت دادن دوچرخه در چین رو به رشد است اما این روند آهسته و پایدار پیش خواهد رفت با این حال چینی‌ها تا اطلاع ثانوی مجبورند با مشكل دوچرخه‌های بی‌صاحب دست و پنجه نرم كنند.
**آساق**1904**

سرخط اخبار جهان