سازمان هاي مردم نهاد در سيل خوزستان به موقع مداخله كردند

اهواز- ايرنا- معاون مشاركت هاي اجتماعي سازمان امور اجتماعي كشور با تاكيد بر اينكه سازمان هاي مردم نهاد در جريان سيل اخير خوزستان به موقع مداخله كردند، گفت: با اين وجود كار اساسي سمن ها همزمان با پايان بحران آغاز مي شود.

به گزارش ايرنا كمال اكبري شامگاه چهارشنبه در جمع فعالان سازمان هاي مردم نهاد در خانه سمن هاي خوزستان در اهواز اظهار داشت: سازمان هاي مردم نهاد در موضوع سيل عملكرد خوبي داشته اند و از وقتي كه خوزستان وارد بحران سيل شد شاهد تلاش هاي بسيار موثري از سوي اين سازمان ها بوديم.
وي با اشاره به اينكه چهار استان كشور از جمله خوزستان به صورت جدي دچار خسارت هاي ناشي از سيل شدند، اظهارداشت: بنا بر ضرورت ايجاد شده بايد مداخلات اثرگذاري در اين زمينه صورت مي گرفت كه خوشبختانه اين اتفاق در استان رخ داد.
اين مقام مسئول در سازمان امور اجتماعي كشور يادآور شد: شيوه اقدامات صورت گرفته در استان خوزستان بايد به عنوان يك الگو در نحوه مداخله در بحران براي ديگر سمن ها تشريح شود.
اكبري با تاكيد بر اينكه سازمان مديريت بحران كشور داراي 12 كارگروه ملي است كه در بين آنها يكي از كارگروه ها سازمان هاي مردم نهاد در مديريت بحران است، افزود: در استان ها مديران كل اجتماعي استانداري ها مسئوليت اين كارگروه ها را بر عهده دارند.
به گفته معاون مشاركت هاي اجتماعي سازمان امور اجتماعي كشور، در چارچوب اين كارگروه بايد شبكه مديريت بحران سازمان هاي مردم نهاد در مواقع بحران شكل بگيرد.
وي با تاكيد بر اينكه در اين دوره اثبات شد كه سازمان هاي مردم نهاد به دور از نگاه هاي سياسي مي توانند در كار اجتماعي و مديريت بحران اثرگذار باشند، گفت: تجربه صورت گرفته در استان خوزستان يك عملكرد موفقيت آميز است كه بدون هيچگونه حاشيه سازي بدست آمده است و بايد اين جايگاه بيش از پيش حفظ شود.
اكبري يادآور شد: در حال حاضر گام اول كه بحران سيل بوده را پشت سرگذاشته ايم اما بايد به مرحله بعد از آن كه موضوع بازسازي است نيز توجه داشته باشيم.
وي كار اصلي مجموعه سازمان هاي مردم نهاد را پس از بحران و مربوط به دوره بازتواني و بازسازي خواند و افزود: كمك رساني ها همچنان بايد انجام شود و نياز است بر بازتواني روحي، رواني و بهداشت مردم آسيب ديده تمركز شود تا با ارائه مشاوره هاي مختلف تاثير آسيب ها كاهش يابد.

*بكارگيري سمن ها در كاهش آسيب هاي اجتماعي ناشي از سيل
مديركل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري خوزستان با اشاره به اينكه بعد از بحران مشكلات اجتماعي مختلفي را در بين افراد آسيب ديده خواهيم داشت، گفت: به همين منظور بايد از ظرفيت سمن هايي كه در اين زمينه تخصص دارند استفاده كرد.
صادق كريمي كيا تاكيد كرد: مشاركت سازمان هاي مردم نهاد در دوره بازسازي و مراحل بعد از بحران امر ضروري است كه در استان به آن توجه مي شود.
وي يادآور شد: سعي مي شود در اين راستا حمايت هاي مالي صورت بگيرد درهمين حال در امر بازسازي روستاها نيز قطعا سمن ها توانايي هاي خوبي دارند كه از اين بحش نيز استفاده خواهد شد.

*همكاري 300 روانشناس با سازمان هاي مردم نهاد
نماينده سازمان ‌هاي مردم نهاد خوزستان در اين نشست نيز از همكاري 300 نفر از روانشناسان كشور با سمن ها خبر داد و گفت: اين افراد داوطلبانه مراجعه كرده اند و به صورت گروهي در حال خدمت رساني هستند.
سيروس داوودي يادآور شد: سازمان هاي مردم نهاد آمادگي دارند تا در مناطق آسيب ديده با قرارگاه بازسازي همكاري كند.
اين فعال حوزه سازمان هاي مردم نهاد يادآور شد: با مشاركتي كه صورت گرفت بخشي از كمك هاي مردمي از طريق سمن ها جمع آوري و در اختيار جمعيت هلال احمر استان قرار گرفت.
وي به توزيع110 هزار وعده غذا در محل هاي اسكان سيل زدگان اشاره كرد و گفت: علاوه بر اين نيز تيم هاي پزشكي و مامائي سازمان هاي مردم نهاد در مناطق حضور پيدا كردند.
بر اساس اين گزارش، همزمان با بحران سيل در استان خوزستان خانه سازمان هاي مردم نهاد اقدام به تشكيل تيم هاي، سيلاب، نجات غريق، محيط زيست و كارگروه امداد و روانشناسي كرد.
سيلاب كه با طغيان رودخانه هاي كرخه ، دز و كارون از روزهاي آغازين فروردين شروع شد حدود 400 هزار نفر را در مناطق روستايي و شهري 12شهرستان خوزستان درگير كرد.
/6002/9931

سرخط اخبار استان‌ها