۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۴۸
کد خبر: 83295121
T T
۰ نفر
فاز اول مركز نوآوری دانشكده‌های فنی دانشگاه تهران افتتاح شد

تهران- ایرنا- فاز اول مركز نوآوری دانشكده‌های فنی دانشگاه تهران با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این مراسم كه روز یكشنبه در پردیس دانشكده‌های فنی دانشگاه تهران تدارك یافته بود، از بیش از 30 محصول دانش‌بنیان دانشكده‌های فنی نیز رونمایی شد.
دستگاه الكتروشوك خودكار، دستگاه ثبت الكتروفیزیولوژی، طیف‌نگار مادون‌قرمز، دستگاه دیتالاگر دینامیكی و سامانه هسته معاملات بازار نقد بورس از جمله این ٣٠ محصول دانش‌بنیان هستند.
ایجاد مركز نوآوری دانشكده‌های فنی دانشگاه تهران در راستای سیاست‌های كلان كشور در جهت توسعه‌ محصولات و خدمات دانش‌بنیان متكی به تحقیقات هدفمند میان‌رشته‌ای و فرا رشته‌ای همگرا است تا حركت به سمت تولید ثروت دانش‌بنیان پایدار و فراگیر محقق شود.
در این مركز تعدادی مركز نوآوری در دانشكده‌ها ایجاد می‌شود كه در آن‌ها مجموعه‌های فارغ‌التحصیلانی كه با همكاری یكدیگر پایان‌نامه‌های تحصیلات تكمیلی و كارشناسی خود را برای فناوری‌های دانش‌بنیان به انجام رسانده‌اند تا مدت یك سال استقرار یافته و در این مدت از خدمات لازم برای كسب مهارت برای ورود به بازار علم و فناوری بهره خواهند برد.
در فاز نخست مركز نوآوری دانشكده‌های فنی دانشگاه تهران، 30 واحد فناور و خلاق، در این مجموعه مستقر شده‌اند.

** دانشگاه‌ها بودجه خود را از طریق ارتباط با صنعت تأمین كنند
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه افتتاح فاز اول مركز نوآوری دانشكده فنی دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران گفت: دانشگاه‌ها باید بخش بودجه خود را از طریق ارتباط با صنعت تأمین كنند.
سورنا ستاری از دانشگاه تهران به عنوان یكی از دانشگاه‌های پیشتاز در حوزه فناوری یاد كرد و افزود: این مركز نیز نگاه جدیدی به بحث فناوری و توسعه تكنولوژی دارد و در این دانشگاه آغاز شده است؛ مانند دانشگاه سرمایه‌گذار كه پایلوت آن در دانشكده برق پردیس دانشكده‌های فنی تهران بود.
وی ادامه داد: این نشاطی كه در بین جوانان ایجاد شده و محصولاتی كه تولید می‌شود تنها در صورتی میسر است كه مدیریت دانشگاه با این موضوع و توانمندی‌های دانشجویان هماهنگ باشد تا دانشگاه بتواند به سمت دانشگاه‌های نسل سه و چهار حركت كند.
ستاری گفت: اكنون چهار هزار و 350 شركت دانش‌بنیان در كشور مشغول به فعالیت هستند و اولویت ویژه ما بعد از بحث ICT و بیوتكنولوژی، حوزه‌های فنی است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینكه در سایر دانشگاه‌ها نیز از این مدل نمایشگاه‌ها وجود دارد، تصریح كرد: سایر دانشگاه‌ها نیز به شكل‌های مختلف در این حوزه فعالیت می‌كنند اما برای توسعه از فعالیت و عملكرد دانشگاه تهران الگو می‌گیرند كه درواقع این دانشكده نماینده شركت‌های دانش‌بنیان در حوزه فنی است.
وی در تشریح این موضوع كه كارآفرینی موجب تزریق امید در جامعه می‌شود، خاطرنشان كرد: دانشگاه‌هایی كه حاضرند در این حوزه سرمایه‌گذاری كنند، كم‌كم به این نتیجه رسیدند كه علاوه بر بودجه‌هایی كه از دولت دریافت می‌كنند باید بخشی از بودجه خود را از محل فروش تكنولوژی و قراردادهای ارتباط با صنعت استارتاپ‌ها تأمین كنند.
علمی *2028** 1055