کارگردان آمریکایی در پاسخ به خبرنگار ایرنا

سینمای ایران به درون هالیوود رخنه کرده است

تهران_ ایرنا_ پل شریدر کارگردان و منتقد آمریکایی با اشاره به اهمیت سینمای ایران گفت: سینمای ایران به درون جهان هالیوود رخنه کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، پل ژوزف شریدر در نشست خبری که در پردیس چارسو برگزار شد با اشاره به اینکه تعداد زیادی جشنواره فیلم در سراسر جهان برگزار می‌ شود اظهار داشت: تعداد جشنواره ها به قدری زیاد است که شاید به اندازه تمام روزهای سال جشنواره داریم و من فکر می کردم جشنواره جهانی فیلم فجر محدود برگزار شود اما از ابعاد برگزاری آن شگفت زده شدم.
وی افزود: تعداد فیلم ها و جمعیت حاضر در این جشنواره من را به وجد آورد.
شریدر با بیان اینکه سینمای ایران در جهان جایگاه ویژه به دست آورده است تاکید کرد: در 15 سال گذشته سه نهضت سینمایی در جهان شکل گرفته است نهضت ملی سینماهای ایران، رومانی و آرژانتین.
وی خاطر نشان کرد: امروزه وجود یک فیلم ایرانی در هر جشنواره جهانی اصلا جای تعجب ندارد؛ بیشتر ما در غرب نخست با کیارستمی آشنا شدیم و بعد این روند با اصغر فرهادی ادامه پیدا کرد.
وی ادامه داد: در محلی که من در شمال نیویورک زندگی می کنم، سینمایی هست که سالی یکبار جشنواره سه هفته ای فیلم های هنری یهودی را برگزار می کند و سال قبل جشنواره یک هفته ای فیلم های ایرانی را برگزار کرد.
شرویدر نتیجه گرفت: بنابراین سینمای ایران به درون هالیوود رخنه کرده است.
نویسنده فیلم «راننده تاکسی» در این مورد که آیا امکان تشکیل نوعی از نهاد غیررسمی برای ارتباط بیشتر بین هنرمندان عرصه سینما در ایران و آمریکا وجود دارد یا خیر اظهار داشت: متاسفانه در جهان، سیاست آمریکا همواره جریانی بوده که همیشه تغییر رژیم در ایران را دنبال می کرده است، این جریان البته همیشه کنترل می شده ولی اکنون در آمریکا سرکار آمده است.
شرویدر گفت: بنابراین به سختی می توان فرصت همکاری با کشورهای دیگر را مطرح کرد‌.
وی با بیان اینکه «تا حدی که من اطلاع دارم فیلم ها در ایران برای دو بازار جهانی و داخلی تولید می شود»، اظهار داشت: من فیلم هایی که در محافل بین المللی اکران می شود را دیدم اما فیلم های بسیاری که درباره جنگ ایران و عراق ساخته شده است به این دلیل که صادر نشده ندیده ام؛ شما در ایران سینمای داخلی و بین المللی دارید و به همین دلیل هم دو جشنواره برگزار می کنید.
وی عنوان کرد: کیارستمی و اصغر فرهادی را شخصیت های سیاسی نمی دانم همینطور جعفر پناهی نیز از شخصیت سیاسی بر خوردار نیست شاید تنها سبک ساخت فیلم های وی مورد پسند نیست.
به گفته وی، در ایران می توان فیلم های جالب سیاسی ساخت که اجازه ساخت نمی یابند.
شریدر با بیان اینکه هر آنچه که در صد سال گذشته در سینما آموخته ایم برای آینده به کمک ما نمی آید عنوان کرد: همه چیز تغییر کرده و هر روز در حال تغییر است اینکه کجا فیلم ببینیم یا مدت زمان فیلم چقدر باشد مدام در حال تغییر است و دیگر نمی توانیم به لحاظ اقتصادی به سینما وارد شویم و هیچ چیز مانند گذشته برای ما روشن نیست.
وی با وجود افزود: فکر می کنم امروزه در مقطع گذار دائم هستیم و زمانی که آماده ساخت فیلم می شویم تا پایان ساخت آن و حتی پیش از اکران، تاریخ مصرف آن تمام شده است زیرا تکنولوژی به سرعت تغییر می کند البته فیلم هایی که با فناوری های امروز ساخته می شود بسیار هیجان انگیز است.
شریدر با بیان اینکه فرهنگ هالیوود دیگر تاثیری بر جهان ندارد اظهار داشت: بازار هدف آمریکایی ها مشخص نیستند ما فیلم می سازیم برای بازار چینی ها که بسیار از هالیوود استقبال می کنند.
وی با بیان اینکه طرح استودیو هالیوودی به شکل گذشته وجود ندارد افزود: به عنوان مثال نت فیلیکس در مناطق مختلف جهان استودیو ایجاد می کند و سریال می سازد که جایگاه خود را می یابد.
کارگردان و منتقد آمریکایی ادامه داد: عامل دیگری که در ارتباط با فناوری جدید وجود دارد این است که فیلم ها منحصر به گروه خاصی از فیلم سازان بود که دیگران را در میان خود راه نمی دادند اما امروزه تکنولوژی این مرز ها را شکسته و هر کسی می تواند فیلم ساز باشد؛ خبر خوب در جهان امروز این است که هر کسی می تواند فیلم بسازد و خبر بد این است که کسی نمی تواند از این راه امرار معاش کند.
شریدر با اشاره به اینکه زمان ساخت فیلم راننده تاکسی ایده رخ دادن اتفاقات در ذهن بازیگر وجود نداشت تصریح کرد: 10 سال بعد از اکران، این ایده مطرح شد که با آن مشکلی نداشتم؛ اما در آخرین فیلمی که ساختم با پایان باز، عامدانه تفسیر را آزاد گذاشتم تا مخاطب به هر شکل که می خواهد آن را معنا کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: نکته جالب در فیلم سینمایی «آخرین وسوسه مسیح» این است که من به عنوان یک پروتستان با یک کاتولیک رومی و فردی ارتدوکس فیلم نامه را نوشتیم و قصد داشتیم که فرهنگ های مختلف دین مسیح دیده شود.
وی اظهار داشت: به نظر من باید بین نوع ساخت فیلم های دینی تفاوت بگذاریم برخی از این فیلم ها پروپاگاندا هستند برخی دیگر به چالش های فردی می پردازند و در نوع سوم حس و حال مذهبی را بر می‌انگیزند.
شریدر افزود: نوع اول خسته کننده است نوع دوم که شامل آخرین وسوسه مسیح نیز می شود درگیری با دین است و نوع سوم که بسیار برای من عزیز است یک جور مدیتیشن محسوب می شود.
وی در مورد توجه بیشتر جایزه اسکار به فیلم های مستقل نیز گفت: احترام زیادی برای اسکار قائل نیستم زیرا رقابت شایسته سالارانه ای نیست و نوعی اولویت بندی کاذب وجود دارد.
شرویدر افزود: در بازار سینمای غرب سالی ۱۲ فیلم مستقل فرصت ظهور می یابند اما این فیلم ها از بین ۱۵ هزار فیلم ساخته شده مستقل به چنین موقعیتی می رسند؛ یعنی احتمال مطرح شدن فیلم مستقل در سینمای امروز دشوار است.
نویسنده فیلم یاکوزا با اشاره به جمعیت رای دهندگان در اسکار نیز گفت: تغییراتی در ترکیب جمعیت رای دهندگان اعمال شده است و امسال یک فیلم آلمانی مستقل نامزد جایزه بخشی از اسکار شد ولی به طور کلی هر جایی که چنین جمعیتی از رای دهندگان وجود داشته باشند، نازل ترین ها رو می شوند.
وی در مورد دو فیلم راننده تاکسی و «اولین اصلاح» (first reformed) توضیح داد: در فیلم اولین اصلاح از اینگری برگمان ( فیلمساز سوئدی) تاثیر گرفتم و این دو فیلم با اینکه با فاصله زمانی ۵۰ ساله از هم ساخته شده اند، قطعا شبیه هم هستند. اولی در مورد مرد جوانی پر از خشم و تنهایی و دومی در مورد پیرمردی مملو از شکست است.
وی گفت: در اولین اصلاح به آثار موفق ساخته شده در این ژانر ارجاع دادم، مانند نور زمستان از برگمان و اشکالی ندارد اگر از فیلم های موفق الگو بگیریم.
شرویدر در مورد وضع تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: همواره به آمریکایی بودن افتخار کرده ام، حتی در زمان جنگ ویتنام. اما امروز روزگاری نیست که آمریکایی بودن باعث افتخار باشد.
وی ادامه داد: اکنون دولتی حاکم است که قصد تغییر رژیم و رسیدن به منابع نفتی ایران را دارد و به نوعی می خواهند مردم ایران را تغییر دهند.
نویسنده فیلم «آخرین وسوسه مسیح» افزود: تاثیر یک هنرمند در مقایسه با تبلیغات توخالی دولت ها ناچیز است، اما باید در این زمانه سخت، کاری که از دست ما بر می آید انجام دهیم.
وی در مورد سازوکار برگزاری جشنواره نیز گفت: زیاد از روند برگزاری جشنواره مطلع نیستم اما به طور کلی هر رویداد هنری وابسته به دولت ها در جهان با محدودیت هایی روبروست.
فراهنگ ** 9157**7561** 9053

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال