۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۳:۱۲
کد خبر: 83289627
T T
۰ نفر
رسانه ها در شرایط بحران تاب آوری بیشتری داشته باشند

تهران-ایرنا- مشاور وزیر نیرو گفت: رسانه ها باید در شرایط بحران تاب آوری بیشتری داشته باشند تا مرجعیت رسمی آنها در مقابل شبكه های فضای مجازی از بین نرود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، محمد فاضلی عصر امروز (سه شنبه ) در نشست تغییرات اقلیمی و رسانه‌ها با اشاره بر سیل فروردین 98 اظهار كرد: تغییر اقلیم از جنس پدیده‌های بدخیم است، به عبارت دیگر این پدیده ها مانند سلول های سرطانی سال ها مخفی می مانند و به طور ناگهانی آشكار می شوند.
وی افزود: سخت بودن تعریف مسئله از جمله ویژگی پدیده های بدخیم مانند سیل های اخیر كشور است، در واقع راه حل اصل مسئله را تغییر می دهد، بحران آب با راه حل های مختلف مسائل متفاوتی نیز پیدا می كند.
به گفته مشاور وزیر نیرو، در پدیده های بدخیم معمولا ایجاد كننده مشكل همان حل كننده مسئله است، بطور مثال كشورهای صنعتی مانند آمریكا و چین یعنی همان انتشاردهندگان گازهای گلخانه ای در حال رفع این مشكل برآمده اند.
فاضلی یادآورشد: مسائل بدخیم هنگامی ایجاد می شود كه حكمرانی كشورها برای رویكرد همه در كنار یكدیگر آماده باشند، از این رو رسانه ها در این شرایط تأثیر بسیاری دارند.
وی به لزوم ارتباط مداوم رسانه ها به سازمان های مدیریت سیلاب و بحران اشاره كرد و گفت: باید روزنامه نگاران فاجعه در كشور پرورش یابند و در عرصه های مختلف حضور پیدا كنند، اما در حال حاضر روزنامه نگاران بحران زیر مجموعه گروه اجتماعی قرار گرفته اند كه بیشتر به موضوعات پربازدید می پردازند.
مشاور وزیر نیرو به بی اعتباری رسانه ها در افكار عمومی اشاره و خاطر نشان كرد: رسانه ها فاقد یك ساختار مشخص برای پوشش وقایع خبری بحران هستند، از این رو رویه آنها باید به گونه ای باشد كه بتوانند با جامعه به تفاهم برسند.

**مطالبه گری از مسئولان اولویت رسانه ها باشد
رئیس مركز ملی خشكسالی سازمان هواشناسی كشور گفت: رسانه ها باید در شرایط بحران افزایش دانش عمومی مطالبه گری از مسئولان و مبارزه با اخبار غیر واقعی را در دستور كار خود قرار دهند.
صادق ضیائیان نیز دراین نشست عنوان كرد : خشكسالی در 11 سال گذشته روندی صعودی داشته، افزایش دما سبب تبخیر آب های سطح زمین شده است.
وی افزود: در 50 سال گذشته سالیانه 50 میلیمتر از بارش های متوسط كاسته شده است، در 10 سال گذشته نیزبارش باران در كشور به گونه ای پایین بوده كه یك سال پر بارش مانند امسال هم نمی تواند این كمبود را جبران كند.
رئیس مركز ملی خشكسالی سازمان هواشناسی كشور با اشاره به تغییر اقلیم در كشور یادآورشد: در حال حاضر با توجه به بارش های اخیر مناطق گرم و خشك بیشتر و مناطق معتدل بسیار كمتر شده اند.
وی به انتشار گازهای گلخانه ای در كشور اشاره كرد و یادآورشد: انتشار این گازها در كشورهای مختلف تا سال 2018 افزایش دی اكسید كربن بسیاری را به همراه دارد كه برای جوامع مخرب است.
به گفته رئیس مركز ملی خشكسالی سازمان هواشناسی كشور، افزایش دما در 50 سال گذشته بسیار چشمگیر است، افزایش دو درجه ای دما سبب شدت گرفتن تعداد پدیده های جدی از جمله وزش باد، سیل و امواج سرمایی می شود.
ضیائیان خاطر نشان كرد: ادامه افزایش گازهای گلخانه ای در سال های آینده، دمای هوا را به 5 تا 7 درجه می رساند و باران را 10 تا 20 درصد كاهش می دهد.
وی افزود: افزایش دما در سال های آینده و رشد جمعیت مشكلات جدی را برای جوامع بشری ایجاد می كند.
**9491**1601**

سرخط اخبار علم و آموزش