۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۱۴
کد خبر: 83287139
T T
۰ نفر
500 اصطلاح و لغت زبان اشاره براي ناشنوايان آماده شد

تهران- ايرنا- معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور گفت: كميته تدوين زبان اشاره حدود 500 اصطلاح و لغت براي ناشنوايان آماده كرده است.

حسين نحوي نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: طراحي فيلم و عكس از اين اصطلاحات و لغات و همچنين طراحي زبان اشاره نيازمند اعتبار است و 500 لغت و اصطلاح آماده شده نيز در انتظار اعتبار براي طراحي زبان اشاره است.
وي تاكيد كرد: طراحي زبان اشاره، كاري چندمرحله اي و تخصصي است و اكنون براي طراحي آن در حال برآورد اعتبار هستيم و اميد است با توجه به محدوديت هاي اعتباري تامين شود.
نحوي نژاد ادامه داد: پيگيري و يكسان سازي زبان اشاره و استفاده از آن در برنامه هاي صدا و سيما از درخواست هاي به حق جامعه ناشنوايان است؛ اين درخواست منطبق بر كنوانسيون بين المللي حقوق معلولان كه جمهوري اسلامي آن را پذيرفته و همچنين قانون حمايت از حقوق معلولان است.
معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور خاطرنشان كرد: قانون حمايت از حقوق افراد داراي معلوليت اسفندماه 96 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و شوراي نگهبان آن را تائيد كرد و دولت روحاني نيز ارديبهشت ماه 97 آن را به همه سازمان ها ابلاغ كرد.
نحوي نژاد اظهار داشت: بر اساس اين قوانين يكي از حقوقي كه براي ناشنوايان درنظرگرفته شده، زبان اشاره و به دنبال آن تربيت رابطان زبان اشاره است كه بتوانند در همه اماكني كه ناشنوايان حضو پيدا مي كنند، از ارتباط كلامي برخوردار شوند.
وي اضافه كرد: بر اين اساس اين كارگروه ناشنوايان در بهزيستي تشكيل شده است؛ اين كارگروه در همكاري مشترك با انجمن هاي توانبخشي و كانون ناشنوايان، درخواست ناشنوايان را احصا و به دنبال آن كميته تدوين زبان اشاره را ايجاد كرده است.
نحوي نژاد ادامه داد: اين كميته، اشكالات احتمالي از نظر فرهنگي، سياسي و اجتماعي را برطرف مي كند و به علاوه روي يك كلمات جديد كه هنوز مصطلح نشده است يا جنبه سليقه اي دارد، كار مي كند.
معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي كشور گفت: تاكنون چهار مجموعه كتاب زبان اشاره طي سال هاي گذشته با همكاري بهزيستي، انجمن و كانون ناشنوايان انتشار پيدا كرده است.
نحوي نژاد تصريح كرد: سازمان بهزيستي كشور حدود هزار جلد از اين كتاب ها را خريداري و به ادارات استاني ارسال كرده است تا ادارات استاني بر اساس اين كتاب ها براي تربيت رابط و مترجم ناشنوايان، اقدام كنند.
اجتمام**9185*1834

سرخط اخبار جامعه